اصول

برگزاری مراسم مولودي ، از نگاهی متفاوت

حكم شرعي برگزاری مراسم مولودي

الحمدلله والصلاة والسلام علي رسول الله وعلي آله واصحابه اجمعين.

تاريخ اسلام سرشار از وقايع و حوادثي است كه هركدام تاثير بسزائي در تربيت امت و تكوين تمدن اسلامي داشته اند.

ربيع اﻷول يكي ازماه هاي عربي است كه ميلاد ؛ هجرت و رحلت پیامبر (ص) در آن رخ داده است .

اما آنچه در این ماه بیشتر در میان مسلمانان تجلی پیدا نموده یاد میلاد آن حضرت است ؛ بطوری که هرساله مراسم های  بزرگ وگسترده ای درعالم اسلامی بویژه در مناطق کوردستان به عنوان مولود پیامبر برگزارمی گردد.

دیدگاه مؤرخان درباره پیشینه این مراسم متفاوت است ؛ برخی معتقدند سابقه آن به قرن چهارم هجری برمی گردد ؛ اما علامه جلال الدین سیوطی می فرماید: ملک مظفر پادشاه اربیل نخستین کسی بود که مراسم مولود را برگزار کرد.

امام ابن کثیر می فرماید:ملک مظفرهرساله در ربیع الاول مراسم بزرگی به مناسبت میلادپیامبر اسلام برگزار می کرد ؛ ایشان فرمان روایی با شهامت ؛ شجاع؛ قهرمان ؛ عاقل ؛ عالم و دادگر بود.

کسانی که در علم حدیث مطالعه دارند می دانند این واژه ها از زبان محدثی مثل ابن کثیر هر کدام معنا و مفهوم بزرگی در بر دارند

علمای معاصر ملک مظفر ، مخالفتی با این کار وی نداشتند و تازه در آن شرکت هم می کردند.

 اما بعدها این مراسم چنان با تقدیس و خرافات آمیخته شد که جمعی از علمای بزرگ امثال امام ابن تیمیه و شاگردانش را به مخالفت و تحریم برگزاری آن واداشت!

مخالفان این مراسم ، آن را  بدعت ؛ تقلید از کفار  و باعث ترویج غلو و خرافات به نام دین می دانند

اما در مقابل این بزرگواران جمعی دیگر از علمای بزرگ سلف مانند امام ابن حجرعسقلانی(شارح بخاری) امام ابن کثیر محدث و مفسر مشهور ؛ امام سخاوی ؛ امام سیوطی و….و از علمای معاصر نیز کسانی مانند : دکتریوسف قرضاوی ؛ دکتراحمدریسونی ؛ علامه عبدالله بن بیه وو از علمای کورد بزرگوارانی مانند دکتر علی قره داغی ؛ کاک احمدمفتی زاده ؛ماموستا هادی افخم زاده ؛ ماموستا ربیعی ؛ ماموستا محمد عزیزی برده رشی؛ دکتررمضان بوطی و ماموستا عبدالکریم مدرس و…  آن را تایید نموده و اشکالی در اصل مراسم نمی بینند.

نگاهی به مولودنامه های علامه افخم زاده ؛ علامه مفتی زاده و علامه برده رشی انسان مسلمان را متوجه درس های ارزشمندی از توحید و اخلاص و ترویج محبت پیامبر در آن ها می نماید.

استدلال موافقان برگزاری این مناسبت 

مولودی عبادت نیست بلکه یک مناسبت تاریخی است ؛ پس  بدعت تلقی نمی شود.

نص صریحی از کتاب و سنت در منع برگزاری آن وجود ندارد.

شباهتی بامراسم مسیحیان در میلادمسیح ندارد چون آنان به مجسمه مسیح و مریم تعظیم و سجده می نمایند؛ مشروبات الکلی می نوشند ؛ زنان و مردان با هم مختلط می شوند و آهن گهای مبتذل می نوازند… اما هیچ کدام از این ها درمیان مسلمانان وجودندارد.

و اگر در جاهایی مراسم مولودی با غلو و خرافات  آمیخته شده باشد باید آن را اصلاح نمود و از مراسم دور کرد نه اینکه با اساس آن نخافت نمود.

 نتیجه گیری:

اگر مراسم مولودی دارای شرایط زیر باشد هیچ اشکال شرعی ندارد:

1- آن را یک مناسبت تاریخی بدانیم نه یک عبادت و فکر نکنیم اگر آن را ترک کنیم یک سنت را ترک کرده ایم

2- در اشعار و سخنرانی ها از کلمات و جملات خرافی و شرک آمیز  و افراط نامشروع در مدح پیامبر پرهیز شود.

3- زنان و مردان با هم اختلاط پیدا نکنند

اگر موارد فوق رعایت شود به دلایل زیر برگزاری آن  مشروع و پسندیده است

الف)فرصتی مناسب برای دعوت مردم به اسلام و اصلاح انحرافات فکری واخلاقی و… درجامعه است

ب) فرصتی برای آشنا کردن مسلمانان به سیره وسنت صحیح پیامبر و تشویق به التزام به تعالیم آن حضرت و ایجادشوق و محبت نسبت به پیامبرمان می باشد

ج)مردم به ذکر و یادخدا و صلوات برپیامبر تشویق می شوند.

د) اجتماع مسلمانان در یک مراسم شاد  و تقویت اخوت و برادری صورت می پذیرد

ه) اطعام و شیرینی به مسلمانان بویژه نیازمندان شکل می گیرد.

 

علاوه براین ها بسیاری از کسانی که در نمازها و جمعه ها شرکت نمی کنند در این مراسم شاد حضور می یابند و پیام هایی از قرآن و سنت را گوش می کنند و چه بسیار کسانی بوده اند که درچنین مراسماتی بیدارشده و از انحراف توبه کرده اند .

خداوندبه همه ماتوفیق دهد درتمام مناسبات و مراسمات درچارچوب شریعت اسلام عمل کنیم

 

والسلام علیکم ورحمةالله

هاشم حکیمی – پاوه

 

نمایش بیشتر

هاشم حکیمی

@نویسنده و مترجم و شاعر @ کرمانشاه : پاوه @ شغل : امام جماعت و دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا