تاریخمسلمانان جهان

آداب و رسوم مسلمانان صربستان در ماه مبارک رمضان

حضور نزدیک ۶۰۰ ساله اسلام در منطقه بالکان، نشان از آن دارد که سنت و معنویت اسلامی در همه عرصه‌های اجتماعی و فردی زندگی مسلمانان منطقه بالکان به خوبی ریشه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسلمانان صربستان مراسم افطار بزرگ دو هزار نفری خود را در شهر بلگراد، پایتخت این کشور برگزار کردند. در این مراسم که دیشب در فضای باز «قلعه میدان» بلگراد، برگزار شد. علاوه بر دو هزار مسلمان این کشور، سفیران کشورهای مختلف یا نمایندگان سفارتخانه های خارجی در بلگراد از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران و سفیران ترکیه، پاکستان، لبنان، مراکش، قطر، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، نمایندگانی از سفارتخانه  های جمهوری آذربایجان، مالزی، الجزایر، فلسطین و همچنین مقاماتی از جوامع اسلامی صربستان و منطقه حضور داشتند.

مراسم افطاری بزرگ صربستان از ۱۲ سال پیش در بلگراد، پایتخت این کشور برگزار می شود.
 
مصطفی یوسف اسپاهیچ مفتی مسجد بلگراد دراین مراسم گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی است که مردم به یکدیگر نزدیک می شوند و خداوند دراین ماه دروازه های بهشت را به روی بندگان خود باز می کند. وی افزود: شرکت های زیادی درجهان با صدها میلیون یورو دارایی فعالند درحالی که تعداد زیادی از مردم در اقصی نقاط جهان گرسنه اند درحالیکه ما وظیفه داریم به همدیگر کمک کنیم تا گرسنه ای نباشد.
 
مسلمانان صربستان ماه مبارک رمضان امسال را از دوشنبه ( ۶ ژوئن/ ۱۷ خرداد) آغازکردند. براساس آخرین سرشماری های غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار مسلمان در صربستان زندگی می کنند که حدود ۱۰۰ هزارنفرشان در بلگراد و حومه سکونت دارند.
 آداب و رسوم مسلمانان صربستان در ماه مبارک رمضان
 مسلمانان صربستان و اقوام مختلف اسلامی در منطقه بالکان توجه ویژه ای به همه آداب و رسوم اسلامی دارند. حضور نزدیک ۶۰۰ ساله اسلام در منطقه بالکان، نشان از آن دارد که سنت و معنویت اسلامی در همه عرصه‌های اجتماعی و فردی زندگی مسلمانان منطقه بالکان به خوبی ریشه دارد.
 در این ماه، تقریبا در همه شهرها بعد از نماز ظهر به صورت سنتی مرسوم است که یک جزء قرآن ‌خوانی در مساجد برگزار شود، اسم این برنامه را «مقابله» می‌گذارند، به این معنا برخی از افرادی که به خوبی مسلط به روان‌خوانی و روخوانی قرآن هستند، بر قرائت دیگران نظارت می کنند.
 در این نشست‌ها اهمیت و ابعاد مختلف روزه‌ داری در سنت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، این نشست‌ها ممکن است در خود مساجد یا در خارج از مساجد، در مراکز فعال فرهنگی رسمی در شهرهای گوناگون برگزار شود.
 شب‌های قرآن کریم، نیز از مواردی است که بر زیبایی‌های نشاط معنوی در منطقه می ‌افزاید، در واقع ماه مبارک رمضان در شبه جزیره بالکان و در میان مسلمانان به ماهی تبدیل می‌شود که صله رحم در آن معنای بسیار جدی پیدا می‌کند.
 ماه مبارک رمضان و فضیلت معنوی خاص آن، مختص مسلمانان صربستان و منطقه بالکان نیست و عموما مسیحیانی که همسایگان مسلمانان در منطقه هستند به خوبی از آغاز و اتمام ماه مبارک رمضان آگاه می شوند، به این معنی که تفاوت‌های رفتاری و اجتماعی حاکم بر جمعیت مسلمانان منطقه را مشاهده می ‌کنند، لذا تلاش می‌کنند تا با جمعیت اسلامی همراهی کنند. ارسال:

عبدالباسط علی پور – میاندواب

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. دست مریزاد عبدالباسط ??? آفرین

    ازکی به صربستان رفتی ما نفهمیدیم??!!!
    به هر حال جالبه که مراسمات مخصوص رمضان آن قدر رایج است .
    ??????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا