دعوت اسلامیعقاید

آمادگی برای مرگ

به نام خدایی که پایدار است و جز او، فانی و نابود شونده هستند، خدایی که قوی و قدرتمند است و جز او، ضعیف و ترسو هستند، خدایی که گرداننده شب و روز است و می‌فرماید: «كُلُّ نَفۡسٖ ذَآئِقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوۡنَ أُجُورَكُمۡ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَة» [آل عمران:۱۸۵] ‏ترجمه: ‏«‏هر کسی مزه مرگ را می‌چشد و بی‌گمان به شما پاداش و پادافره خودتان به تمام و کمال در روز رستاخیز داده می‌شود.

همچنین می فرماید: «وَمَا تَدۡرِي نَفۡسُۢ بِأَيِّ أَرۡضٖ تَمُوتُۚ» [لقمان:۳۴] ترجمه: «و هیچ کسی نمی‌داند که در کدام سرزمینی می‌میرد.»

سلام و درود می فرستم بر رسول و راهنمای بشریت، پیامبرمان حضرت محمد(صلی الله علیه وسلم) که می فرماید: «أکثروا من ذکر هاذم اللذات». مرگ را زیاد به یاد داشته باشید. ای دوستان دعوتگرم بیائید همه باهم آخرین ملاقات کننده و اندرز گوی خاموش (مرگ) را به یاد داشته باشیم و از آن غفلت نورزیم، کوچک و بزرگ را، زیبا و فرومایه را، قدرتمند و ناتوان را نمی شناسد و به همه ی بشیریت هجوم می آورد و هیچ کس را رها و آزاد نمی گزارد و اگر کسی و یا کسانی می توانستند از دستش رهایی یابند، اولاترینشان پیامبرمان حضرت محمد(صلی الله علیه و سلم) می بود. ولی خداوند در قرآن به ایشان می‌فرماید: «إِنَّكَ مَيِّتٞ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ» [زمر:۳۰] ‏ترجمه: ‏«(ای محمّد! مرگ از مسائلی است که همه انسان‌ها در آن یکسانند و شتری است که بر در خانه همه کس‌ می‌خوابد. لذا) تو هم می‌میری و همه آنان می‌میرند (و سرانجامِ نیک و خوش و جاویدان از آنِ پرهیزگاران است)».

پس حتماً مرگ، همه را ملاقات خواهد کرد، ولو اینکه دارای جایگاه و مراتبی نزد خدا باشند. ای فرزند آدم برای آن روز سخت و جانکاه آماده باش: «يَوۡمَ تُبَدَّلُ ٱلۡأَرۡضُ غَيۡرَ ٱلۡأَرۡضِ وَٱلسَّمَٰوَٰتُۖ وَبَرَزُواْ لِلَّهِ ٱلۡوَٰحِدِ ٱلۡقَهَّارِ» [ابراهیم:٤٨] ‏ترجمه: ‏«‏(خداوند از کافران و عاصیان انتقام می‌گیرد) در آن روزی که این زمین به زمین دیگری و آسمان‌ها به آسمان‌های دیگری تبدیل می‌شوند و آنان (از گورها سر به درآورده و) در پیشگاه خداوندِ یگانه مسلّط (بر همه‌ چیز و همه کس) حضور به هم می‌رسانند (و نیکی‌ها و بدی‌های خود را می‌نمایانند)».‏ آیا آماده ای برای این ملاقات؟! آیا چیزی و یا توشه ای آماده کرده ای؟! آیا نماز و روزه و شب زنده داری را برای آن روز در سبد داری یا لهو لعب و غفلت؟!

ای فرزند آدم آیا برای روزی که کودکان را پیر می کند و دفتر اعمال بندگان خدا، رو خواهد شد و به سوی بهشتی که وسعت آسمان‌ها و زمین را دارد و یا به سوی آتش و جهنمی که زبانه می کشد، روان خواهند شد، آماده ای؟ شما ای دوست عزیز به کدامین راه؟ آیا به سوی نعمت‌های جاودان میروی یا به سوی جهنم سوزان؟

خداوند می فرماید: «وَأُزۡلِفَتِ ٱلۡجَنَّةُ لِلۡمُتَّقِينَ» [شعراء:٩٠] ‏ترجمه: ‏«‏در آن هنگام بهشت برای پرهیزگاران نزدیک گردانده می‌شود (و آنان که از کفر و معاصی رویگردان و به ایمان و طاعت در جهان روی آورده بودند، به‌سوی آن می‌روند)».
‏«وَبُرِّزَتِ ٱلۡجَحِيمُ لِلۡغَاوِينَ» [شعراء:٩١] ‏ترجمه: ‏«و دوزخ برای گمراهان آشکار گردانده می‌شود». که البته همه این‌ها به خاطر این است: ‌‏«جَزَآءَۢ بِمَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ» [واقعه:٢٤] ‏ترجمه: ‏«‏(این‌ها بدی‌شان داده می‌شود) به پاداش کارهائی که می‌کرده‌اند».

شما ای دوستان عزیز اعمال و رفتارتان را و همچنین تلاش و کوششتان را مورد مداقه و محاسبه قرار بدهید، آنوقت اگر برای خدا و در راه خدا بود، بشارت باد شما را به پاداش و مغفرت الهی و اگر رفتار و اعمالتان موجب خشم و غضب خدا بود، آنوقت خدا به حال و وضع شما داناتر است، در صورتی که به سوی خدا باز نگردید و استغفار نکنید. خداوند می فرماید: «وتوبوا الی الله جمیعا ایها المومنون لعلکم تفلحون» [نور:۳۱] ترجمه: «ای مؤمنان! همگی به‌سوی خدا برگردید و از مخالفت‌هائی که در برابر فرمان خدا داشته‌اید توبه کنید) تا رستگار شوید».

بدانید که رستگاری در دنیا و آخرت، فقط با بازگشت به سوی خدا، تذلل در پیشگاه او و با طلب مغفرت و رضای او حاصل خواهد شد. از خدا می خواهیم، در روزی که فریادرسی جز او نیست، ما را مورد مرحمت و مغفرت قرار دهد: ‏«يَوۡمَ لَا يَنفَعُ مَالٞ وَلَا بَنُونَ» [شعراء:٨٨] ‏ترجمه: ‏«‏آن روزی که اموال، (یعنی نیروی مادی) و اولاد، (یعنی نیروی انسانی، به کسی) سودی نمی‌رساند».‏ ‏«إِلَّا مَنۡ أَتَى ٱللَّهَ بِقَلۡبٖ سَلِيمٖ» [شعراء:٨٩] ‏ترجمه: ‏«‏بلکه تنها کسی (نجات پیدا می‌کند و از اموالی که در راه آفریدگار صرف و از اولادی که در مسیر پروردگار رهنمود کرده باشد، سود می‌برد) که با دل سالم (از بیماری کفر و نفاق و ریا) به پیشگاه خدا آمده باشد».

پس از هم اکنون به سوی خدا بازگردید و توبه کنید و نگویید عمر طولانی است و یا ما هنوز در عمر جوانی هستیم! عزیزان نباید فرصت های دنیا را از دست بدهیم و از دنیا و فرصت های آن فرار کنیم، بلکه قبل از آنکه از دست بروند، باید آن‌ها را غنیمت بشماریم.

در نهایت از خداوند می خواهم که ما و مسلمانان و راهنمایان دین را در زمره آن دسته از اولیاء خود قرار دهد که: «أَلَآ إِنَّ أَوۡلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ» [یونس:٦٢] ‏ترجمه: ‏«‏هان! بی‌گمان دوستان خداوند (سبحان)، ترسی بر آنان (از خواری در دنیا و عذاب در آخرت) نیست و (بر از دست رفتن دنیا) غمگین نمی‌گردند (چرا که در پیشگاه خدا چیزی برای آنان مهیا است که بسی والاتر و بهتر از کالای دنیا است).‏»
‏«ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ» [یونس:٦٣]
‏ترجمه: ‏«‏(دوستان خداوند) کسانیند که ایمان آورده‌اند و تقوا پیشه کرده‌اند و همچنین ما را از زمره کسانی قرار دهد که مستعد و آماده هستند برای روز مرگ و سرآغاز دنیایی دیگر و خدا توفیق دهنده است».

والحمد لله رب العالمین.

نویسنده: حمد المزروعی
مترجم: رحمان مام رش _ پیرانشهر
 سوزی میحراب

از طريق
رحمان مام رش
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

رحمان مام رش

@ استان آذربایجان غربی- پیرانسهر @@ دبیر - نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا