خانواده

آنچه یک  زن روزه دار باید بداند

 

تهیه و ترجمه :سه وزه حیدری

فقه زنان در رمضان

سوال۱-چه زمانی روزه بر دختران واجب می شود؟

پاسخ : وقتی که دختر بالغ می شود همزمان تمام تکالیف دینی از جمله ،نماز روزه ،حجاب و….بر وی واجب می شود.

سن بلوغ در دختران یازده تا پانزده سال می باشد ،نشانه های بلوغ ،رویش موهای زاید در زیر بغل وکشاله ران ،ترشحات سفید زنانه ،عادات ماهانه،

سوال۲- آیا دخترانی که هنگام عادت ماهانه روزه می گیرند و به خاطر شرم وحیایی که از خانواده خویش دارند آن را افطار نمی کنند آیا این دختران از طرف پروردگار ماجور خواهند بود یا نه؟

پاسخ : بدون شک این گونه اعمال و رفتار از طرف دختران اشتباه می باشد،چون عادت ماهانه چیزی است که خداوند برای همه دختران گذاشته است و لازم نیست که نگران وشرمگین باشند وهمه زنان و دختران مسلمان بایستی به قوانینی که پروردگار برایشان گذاشته پایبند باشند و در این ایام روزه نگیرند و انجام فرامین خدا خود یک نوع عبادت به شمار می رود و قطعا روزه آن ها قبول نیست و باید دوباره آن روزه را اعاده نمایند.

سوال۳- دخترانی هستند که درماه رمضان بلوغ می شوند، ولی به خاطرعدم آگاهی از واجب بودن روزه بر آنها و شرم از خانواده روزه نمی گیرند و در سالهای اینده هم آن را قضاء نمی کنند حکم این جور دختران چیست؟

پاسخ : بایستی خانواده ها از قبل دختران خود را نسبت به مسایل شرعی آگاه کنند و قضای آن روزه ها را نیز به دخترانشان یادآور نمایند

سوال ۴- من دختری بیست وپنج ساله هستم وتا سن بیست ویک سالگی نماز وروزه را بجای نیاورده ام، گرچه خانواده ام بارها مرا راهنمایی  کرده اند،تا این که خداوند مرا هدایت نمود و اکنون از گذشته ام توبه نموده ام، آیا این توبه و ندامت کافی است یا باید تمام عبادت گذشته ام را قضا کنم؟

پاسخ : یقینا توبه، گناهان گذشته را پاک می کند ، پس بر توبه ات راسخ با ش و کاری کن که به آن دوران بر نگردی و صادقانه در انجام عبادت هایت بکوش  و سعی کن سنت ها را نیز انجام دهی ، پیوسته قران و اذکار بخوانی ان شاالله خداوند شما را مورد مغفرت خود قرار خواهد داد.

سوال ۵- حکم زنانی که در ماه رمضان قرص مصرف می کنند تا بدین گونه از عادت ماهانه اشان جلوگیری کنند چیست؟

پاسخ :به نظر من خانم ها روال عادی را طی کنند بهتر است،چرا که خداوند بزرگ به حال آن ها آگاه تر است وهم اوست که  به  نیاز جسمی وروحی آن ها واقف می باشد، خون و چرک عادت ماهانه باید در طول هر ماه از بدن زن دفع شود و گر نه سبب بروز مشکلاتی خواهد شد و در آینده دچار لکه بینی و انواع مریضی خواهند شد ،پس بهتر است خانم ها از خوردن این گونه قرص ها صرف نظر کنند ؛ هرچند روزه چنین زنانی صحیح است .والله اعلم.

سوال۶- زنی که در مدت کوتاهی از صبح متوجه پاک شدن خود از عادت ماهانه می شود آیا می تواند آن روز را روزه بگیرد؟

پاسخ : اگر زن در مدت کوتاهی بعد از اذان صبح متوجه پاک شدن خود گردید، اگر چیزی نخورده بود می تواند غسل کند وروزه باشد ولی اگر بعد از اذان صبح متوجه شد که پاک شده است روزه او درست نیست و باید آن را  قضا کند.

سوال ۷- مدت زمان عادت ماهانه من هفت الی هشت روز می باشد اگر من در روز هفتم خونی نبینم ، آیا می توانم از آن روز روزه ام را شروع کنم؟

پاسخ : عجله نکنید تا ترشح سفید زنانگی را ببینید، که آن نشانه پاکی کامل زنان می باشد، آن وقت می توانید نماز و روزه بگیرید.

سوال ۸- حکم خونی که در غیر عادت ماهانه و در طول ماه دیده می شود چیست؟

پاسخ : اگر عادت ماهانه شما مرتب و مشخص است آن خون هایی که ممکن است یک یا چند روز در طول مدت ماه دیده شود خون استحاضه است و قاعدگی به حساب نمی آید ومی توانید با وجود آن خون  نماز و روزه ات را بگیرید .

سوال۹- من قبل از ماه رمضان زایمان نموده ام و قبل از چهل روز پاک شده ام ،آیا می توانم قبل از چهله نماز و روزه هایم را بگیرم؟

پاسخ: اگر زن قبل از نفاس (چهل روز بعد از زایمان) پاک شد می تواند تکالیف شرعی خود را به جای آورد ، چه بسا زنانی هستند که بعد از یک هفته پاک می شوند و خونی بر بدن نمی بینند اینگونه زنان لازم نیست  چهل روز منتظر بمانند، چرا که ملاک از سرگیری عبادت ها پاک شدن زن است نه چیز دیگر.

سوال ۱۰- آیا زن حامله می تواند روزه نگیرد ؟

پاسخ : برای زنان درست نیست که روزه نگیرند مگر عذر شرعی داشته باشند، ولی اگر مریضی وعذر شرعی داشته باشند می توانند روزه نگیرند و بعدا آن را قضا کنند.

سوال ۱۱- اگر زن حامله و یا شیرده در صورت روزه بودن نگران آسیب دیدن فرزندش بود آیا می تواند روزه نگیرد؟

پاسخ :‌اگر زن حامله یا شیرده نگران خود یا فرزندش بود که ضرری به آنها وارد شود می تواند روزه نگیرد ولی بعدا آن را قضا نماید.

سوال۱۲- دانشجو و دانش آموزانی هستند که اگر روزه بگیرند نمی توانند امتحاناتشان را به نحو احسن پاس کنند  ، آیا می توانند روزه نگیرند؟

پاسخ: چنین اشخاصی اشکال ندارد که روزه هایشان را نگیرند ولی شایسته است از ته دل به وضعیت موجود ناراضی بوده و بابت قصورهای احتمالی و تاخیر روزه توبه کنند و بلافاصله پس از برطرف شدن مشکلاتشان روزه هایشان را قضا نمایند ، ان شاالله خداوند توبه و قضای روزه هایشان را خواهد پذیرفت.

سوال۱۳- ایا سرمه کشیدن وخوشبو نمودن خود و آرایش نمودن روزه زنان را باطل می کند یا خیر؟

پاسخ: اگر تمام این کارها فقط برای شوهر باشد مشکلی نیست ، ولی اگر برای بیرون از منزل و برای خودنمایی باشد خداوند از آن نهی فرموده است.

در واقع آرایش زنان برای نامحرم حرام است، ولی تاثیری بر روزه ندارد.

سوال۱۴- همزمان با عادت ماهانه آیا می توان از تفسیر قران و سایر کتب دینی استفاده نمود؟ و در ضمن آیا چنین زنانی می توانند از روی حفظ نه مصحف قرآن تلاوت نمایند؟

پاسخ : استفاده این گونه اشخاص از قرآن ممنوع بوده و مراجعه و مطالعه کنب تفسیر و دینی و همچنین تلاوت از روی حفظ اشکال ندارد.

سوال ۱۵- اگر زنی در ماه رمضان روزه بود وشوهرش وی را به اجبار وادار به همبستری نمود ، حکمش چیست؟

پاسخ: اگر میل و اراده شخصی زن در آن دخیل نباشد او هیج گناهی بر عهده اش نیست و تنها قضای آن روزه را به باید بجای آورد ؛ ولی اگر با میل شخصی او همراه  باشد باشد باید هر کدام از زن وشوهر دوماه پشت سر هم روزه بگیرند واگر نتوانستند بایستی ۶۰ مستمند را اطعام کنند.

نمایش بیشتر

سه وزه حیدری

@ مترجم وشاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد ☑ کارشناسی روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا