فتاویفقه

آیا زکات به ماشین و درآمد ناشی از آن تعلق می گیرد؟

قطعا ماشین یکی از نیازهای اساسی انسان است که اگر کسی از آن استفاده شخصی وعمومی داشته باشد و آن را برای معامله استفاده نکند از زکات آن معاف شده است و زکات از آن داده نخواهد شد .

اما اگر شخصی ماشینش را بفروشد، پول نقدی را که در ازای فروش ماشین در اختیار دارد اگر یک سال تمام از داشتن آن مال نقد بگذرد و همچنان پول را در اختیار داشته باشد ؛ باید زکات آن را بپردازد .

توضیح بیشتر مسئله به شرح زیر است :
شخص فروشنده خودرو ، اولین روزی که ماشینش را فروخته است را تا یکسال در نظر می گیرد اگر قبل از این که یک سال تمام شود با آن پول ماشین دیگری را خرید یا چیز دیگری را جهت استفاده ی شخصی خرید؛ در این صورت زکاتی به آن مال تعلق نمی گیرد ؛ اما در صورتی که همچنان آن مال نقد را در تصرف داشت زکات آن واجب می شود .

عن میمون بن مهران، قال: «لئن أتصدق بدرهم فی حیاتی، أحب إلی من أن یتصدق عنی بعد موتی بمائه درهم».”حلیه الأولیاء وطبقات الأصفیاء” حافظ أبو نعیم اصفهانی.
میمون بن مهران رحمه الله فرمود: «اگر یک درهم را در زمان حیاتم صدقه دهم، آنرا بیشتر از آن دوست دارم که صد درهم را بعد از مرگم برایم صدقه دهند».

توضیح مترجم :

ناگفته پیداست اگر شخصی با ماشینش کار کند برای مثال مسافر سوار می کند و یا جنسی را بوسیله آن می فروشد و ….. در این صورت صورت مساله فرق می کند و این کار او در واقع نوعی مغازه داری است که از درآمد و سرمایه ای که در اختیار دارد زکات واجب می شود .

والله اعلم

منبع : اسلام اون لاین

ترجمه از عربی : فایق رسولی سالار – سردشت

از طريق
فایق رسولی سالر
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

فایق رسولی سالاره

استان آذربایجان غربی - سردشت طلبه و دانشجو مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا