اصول

آیا گواهی دادن بربهشتی بودن کودکان مسلمانی که فوت کرده اند جایز میباشد؟

ترجمه ویدئو:
موضوع:آیا گواهی بربهشتی بودن کودکان مسلمانی که فوت کرده اندجایز می باشد؟
مجری:اکنون ابوجمال ازعربستان پشت خط است؛ابوجمال درود خداوند برشما باد؛
بیننده: درود و رحمت و برکات الهی نیز بر شما باد
مجری: زنده باشید برادر؛
بیننده:حال تان چطور است شیخ؟
مجری:الحمدلله
بیننده:خداوندحفظ تان کند یک سؤال داشتم؛امام مسلم رحمه الله درصحیح خویش روایت می کند که:عائشه رضی الله عنها جنازه یک کودک انصاری را دید و فرمود:(بهشت)گوارایش باد چرا که هیچ گناهی مرتکب نشده است؛و رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمود:(ای عائشه آیا غیر از این است که خداوند دوزخ را آفرید و دوزخیان را درحالی که در کمر پدران شان بودند آفریده است؟ و بهشت را آفرید وبهشتیان را درحالی که درکمرپدران شان بودند آفریده است؟ آیا آندسته ازکودکان مسلمان که فوت کرده اند تحت اختیار خداوند به بهشت خواهند رفت یا بدون استثناء همگی وارد بهشت خواهند شد؟ سپس در حدیثی ازرسول الله صلی الله علیه وسلم واردشده است که ایشان درشب معراج ابراهیم علیه السلام را یافت که کودکان مشرکین به همراه کودکان مسلمین با او بودند؛آیا کودکان مشرکین نیز تحت اختیار الهی خواهند بود یا این که آنها هم بدون استثناء وارد بهشت خواهندشد؟وخداوندخیرتان دهد؛
مجری: وخداوند شما را مشمول برکات خویش قرار دهد؛ زنده باشید برادر؛جناب شیخ پرسش ابوجمال از عربستان در مورد حدیثی است که طی آن عائشه رضی الله عنها جنازه کودکی را مشاهده نمود و فرمود:خوشا به حالش و همچنین بر بی آلایش بودن و پاکی وی از گناه گواهی داد و سپس پاسخ رسول الله صلی الله علیه وسلم به ایشان را عنوان نمود؛ پرسش ایشان این بود که آیا کودکان مسلمان که فوت کرده اند همگی وارد بهشت می شوند یا اینکه به قول ایشان تحت اختیار الهی خواهند بود؟
پاسخ:برادرمان درخصوص این حدیث، دچار ابهام گشته و برداشتش ازفرمایش پیامبرعلیه الصلاه والسلام به عائشه رضی الله عنها مبنى براینکه:( از کجا می دانی؟ خداوند بهترمی داند که (اگرزنده میماندند)صاحب چه اعمالی میشدند؟ و نیز بهشت را آفریده وساکنانی برای آنها در نظرگرفته و دوزخ را آفریده و ساکنانی برایش در نظر گرفته است)این بود که گویی پبامبرعلیه الصلاه و السلام ایشان را از این اعتقاد که کودکان مسلمانان در بهشت خواهند بود منع می دارد که این درست نیست بلکه پیامبرصلی الله علیه وسلم سخن عائشه رضی الله عنها را از این جهت مورد نقد قرار داد که گواهی ایشان، گواهی بر فرد معین بود؛ و علماء بر این مساله اتفاق نظر دارند که گواهی بربهشتی یا دوزخی بودن شخص معین جایزنیست مگردرمورد کسانی که خداوند یا پیامبرش علیه الصلاه والسلام گواهی داده اند؛اما گواهی مردم مبنی بر بهشتی بودن یک شخص معین جایز نیست هرچند که او نابالغ باشد؛ ولی در کل می گوییم: کودکان مسلمین در بهشت هستند اما این بدان معنی نیست که هر کودک مسلمانى که بمیرد بگوییم: فلان کودک در بهشت است و نقد پیامبرعلیه الصلاه و السلام جهت بیان همین موضع بود تا در مورد شخص معین گواهی به بهشت یا دوزخ ندهیم زیرا یکی ازاعتقادات أهل سنت وجماعت این است که آنها در موردهیچ احدی گواهی به بهشتی یا دوزخی بودن نمی دهد بلکه برای فرد شایسته، امید ورود به بهشت و برای گناهکار بیم داخل شدن به دوزخ برده می شود؛
مجری:بسیارخوب تکلیف کودکان مشرکین چیست؟
پاسخ:کودکان مشرکین درروز قیامت مورد آزمون قرارمی گیرند همانطور که در مسند امام أحمد با سند “جید” وارد شده است که”آنها در روز قیامت مورد امتحان قرارخواهند گرفت”لذا خداوند متعال آنها را مورد آزمایش قرار خواهد داد؛سپس به برداران خود می گویم: نباید در چنین موضوعاتی ژرف اندیشی کرد بلکه همین قدر کافی است تا بدانیم خداوند فرموده است:( وَمَا رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ)یعنى: (پرودگار شما کمترین ظلم و ستمی رابه بندگان روا نمی دارد)فصلت/۴۶
زیرا یکی از جلوه های کمال پرودگار جهانیان این است که هر فردی را که وارد آتش دوزخ کند خود اعتراف می کند که سزاوار آن است و بهشت هم لطف خداوند مى باشد و هر یک از بندگان خویش را که بخواهد بدان  وارد می سازد لذا لطف الهی را از او مسئلت داریم و بایستی قلب های مان ازیک اعتماد کامل به عدالت بی نقص پرودگار والا مقام برخوردارباشد ویقین بدانیم که او کمترین ستمی به بندگانش روا نمی دارد زیرا خود(در حدیث قدسى)فرموده است:(ای بندگانم من ظلم و ستم را برخویشتن حرام کرده ام و آن را در بین شما حرام قرار داده ام)
شیخ دکتر/خالد بن عبدالله المصلح
ترجمه:حامد مشکوه
١۴٣٧/٧/٢٢ هجری قمری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا