خانواده

احکام بانوان در حج (به صورت اختصار)

الله متعال انجام فریضه حج را بر زن و مرد مسلمان که به توان مالی کافی برسند واجب کرده است.

هر آنچه بر مردان واجب یا حرام یا مکروه و مستحب باشد بر زنان نیز همانطور است جز در مواردی خاص و اندک،که به صورت اختصار به آن موارد اشاره می‌نمایم.

برای به جا آوردن این فریضه مهم، شرایط و موارد خاصی را باید رعایت نمود که در این میان زنان نیز با توجه به مسایل فیزیولوژیک موظفند، این موارد را رعایت کنند.

از دیدگاه شرع مقدس اسلام زن باید شروط رفتن به حج را بپذیرد تا حجی مقبول ادا نماید.

از موارد مشترک میان زن و مرد که شروط وجوب آن هستند : عاقل و بالغ و حُر و دارای استطاعت شامل ، بدنی و مالی و امنیت راه

شروط دیگری که لازم است زنان آنان را مراعات نمایند عبارت است از:

۱)-اگر زنی بخواهد به حج یا عمره برود، باید از شوهرش اجازه بگیرد؛ البته در صورتی که شرایط فراهم شده باشد و مشکل محرم و همراه وجود نداشته باشد، مرد نباید زنش را از انجام حج واجب منع کند.

۲)- زن جوان در سفر حج، لازم است با شوهرش  باشد و یا محرمی  ؛خواه نسبی باشد یا رضاعی او را همراهی کند .

 همراه داشتن چند زن اهل ثقه و معتمد اگر چه بیگانه باشند جای محرم مرد را پر می کند. البتهزنان یائسه می توانند بدون همراه و محرم نیز عازم حج شوند.

۳)- عدم قرار داشتن زن در عده طلاق یا وفات.

 زن همانند مرد می تواند برای دیگران حج به جا آورد، همچنین در نزد هر چهار امام اهل سنت جایز است زن به جای مرد حج به جا آورد. چه در حال حیات باشند یا غیر از آن.

۴)- زنی که در دوران حیض یا نفاس قرار دارد  تا زمان پاکیزگی اش نمی تواند احرام ببندد؛ اما علمایی همچون مرحوم استاد عبدالکریم مدرس می فرمایند: زن می تواند در ایام به جا آوردن حج از قُرص تاخیری استفاده کند و  در صورت طهارت می تواند غسل نموده و تمام مناسک حج را انجام دهد.

۵)- حرام است زن در احرام صورت خود را بپوشاند همان طور کە پوشیدن سر برای مردان حرام است. زن در حال احرام می تواند پیراهن، روپوش، زیر شلوار، مقنعه، وکفش بپوشد. ولی رسول خدا (ص) زنان را از پوشیدن دستکش و نقاب در هنگام احرام منع کرده است.

۶)- رمل و اضطباع بر زنان واجب نیست.(رمل حالت راه رفتن میان دویدن و عادی). اضطباع(پوشیدن شانه ی چپ و برهنه گذاشتن شانه ی راست هنگام پوشیدن لباس احرام) 

۷)-زن تلیبە(لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک. ان الحمد و النعمه لک والملک، لا شریک لک) را با صدای بلند نمی گوید و درهنگام طواف در حدی کە فقط خودش صدایش را بشنود کفایت می کند.

۸)- حکم جماع برای زن در خال حج،

در صورت اکراه هیچ کفاره و جبرانی  بر او لازم نیست و چون شوهرش حج او را فاسد کرده است کفاره بر عهده شوهرش است.

۹)- زن با هر لباسی از هر رنگ و نوعی باشد می تواند احرام ببندد.

۱۰- زنی که احرام بسته و دچار قاعدگی شود نمی تواند طواف کند چون طواف بیت مانند نماز خواندن است و داخل شدن به مسجدالحرام ممنوع است.

 امام ابو حنیفه براین رای است که  طهارت شرط طواف نیست، لذا در این شرایط می توان از امام ابو حنیفه تقلید کرد.

۱۱)- زن نباید در استلام (بوسیدن) حجرالاسود برای مردان ایجاد مزاحمت کند.

عطاء می گوید: حضرت عایشه رضی الله عنه با فاصله از مردان طواف می کرد و با آنان نمی آمیخت . زن هنگامی که  نتوانست حجرالاسود را زیارت کند از دور به آن اشاره نماید.

۱۲)- حکم کوتاه کردن مو (حلق) برای زنان این است که به اندازه یک اندازه یک بند انگشت از موی سر خود را کوتاه کنند.حکم کوتاه کردن مو برای زنان این است که به اندازه یک بند انگشت از موی خود را کوتاه کنند.

زنان نیز باید تمام ارکان حج را تمام و کمال به انجام برسانند تا حجشان مورد قبول خدا واقع گردد.

تهیه و تنظیم : شیدا محمودی

نمایش بیشتر

شیدا محمودی

@ استان آذربایجان غربی - اشنویه @@ نویسنده ، شاعر و مترجم @ فعال مدنی و اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا