اندیشه

امام جماعت و فعالیت های اجتماعی

سخنی با امامان مسجد(2) امام جماعت و فعالیت های اجتماعی
برنامه ای جامع برای ائمه مساجد

امام جماعت و فعالیت های اجتماعی
1-– امام جماعت شایسته است از بازنشستگان برای خدمت به اهل محله استفاده نماید.
2- – امام جماعت شایسته است با مردم محله و معتمدان مشورت داشته باشد و هرگز در موضوعاتی چه کوچک و چه بزرگ مستبدانه رأی صادر نکند ؛ چون این یک نوع رفتار با خشونت و زورگویی است که سبب متنفر شدن جماعت از امام می شود و همچنین تک روی امام سبب می شود که مردم از کار نیک دور شده و حتی از مسجد هم متنفر شوند.
3- – امام جماعت شایسته است رابطه ی محکم و حسنه ای با مسئولین در محله داشته و در کارهای دعوتی و اجتماعی و بویژه در اداره ای که در آن کار می کنند از آن ها کمک بخواهد .
4-  امام جماعت شایسته است بر احترام و اکرام معتمدان محله حریص باشد و طوری با آنان رفتار نماید که مناسب حالشان باشد به گونه ای که برای محله خیر و منفعت داشته باشد.
5امام جماعت شایسته است تاجران و مسئولان محله را مشخص نموده و با آن ها ارتباط داشته و اگر ممکن شد آن ها را در دوره ی ماهانه شرکت دهد و از آن ها به نفع دعوت و مسجد استفاده کند،و هم چنین با مدیران مدارس چنین رابطه ای داشته باشد،چون دعوت الهی به امور زیادی نیاز دارد مانند:مال و دارایی و ثروت که  کارهای دعوت را آسان می کند و هم چنین با مسئولان در اداره و محله شان که در خیرو منفعت رساندن به مردم همکاری می کنند رابطه داشته باشد.
6- امام جماعت شایسته است با خویشان و دوستان ، دوره های ماهانه و هفتگی داشته باشد، این کار تنها در محله کافی نیست ؛ بلکه لازم است گسترده تر برگزار شود .
7- امام جماعت شایسته است به امور خیریه محله توجهی ویژه داشته باشد و کمک های حاصله را برای خرید کتاب و نوار و جوایز و . . . مصرف کند.
8- امام جماعت شایسته است برای ایجاد تعاون و همکاری در محله تلاش کند،چه برای اقدام به کارهای مشخص شده یا برای رویارویی با مشکلات محله باشد.
9- امام جماعت شایسته است از مؤسسه ها و اداره های ذی ربط محله و شهر دیدن کند و این کار هم با همکاری و مشارکت هیات امنا وافراد معتمد دیگر محله صورت پذیرد .

 مهم ترین این موسسات و نهادها عبارتند از:
الف)مراکز ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر ، مخفی و پوشیده نیست که این مراکز چه خیر و خدمات شایانی به مردم ارائه می دهند و از بروز فساد در جامعه و خانواده ها جلوگیری می کنند و همکاری با آنان در لازم و نیاز مبرم است.
ب) مراکز پلیس
ت) جمعیت های خیریه
ج) کارکنان و کارگران شهرداری و مأموران ویژه ی میدان ها و خیابان ها
د) ادارات ،مدارس و دیگر مراکز موجود در سطح شهر
منبع:موقع المسلم
نویسنده:ابراهیم بن عبد المحسن الفلیج
مترجم:احمد ویسی

نمایش بیشتر

احمد ویسی

@نویسنده و مترجم و شاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا