اصحابشبهات

ام المومنین زینب دختر جحش و یاوه گویی های خاورشناسان(۲-۲)

زینب دختر جحش

دلایلی که عالمان با آن به رد اینگونه اباطیل پرداخته اند :

۱- از لحاظ سند

همه ی این روایات و داستانها  ضعیف بوده و از طرف افرادی غیر موثق و کذاب روایت شده اند ، بر همین اساس عالمان به این روایت ها توجه نکرده و آنها را رد نموده اند .

برای نمونه :

امام قرطبی در تفسیر خودش ( الجامع الاحکام القرآن ) می فرماید :   حرفها و روایاتی که درباره ازدواج پیامبر(ص) با ام المٶمنین زینب (رض) وارد است  که گویا ، پیامبر(ص) ام المومنین زینب( رض) را از قبل دوست داشته و حتی بعضی افراد سبک سر می گویند که ایشان عاشق زینب بوده اند ، را یا  افرادی جاهل و بی علم و بی عقل می گویند ، یا افرادی مغرض که عمدا می خواهند به پیامبر(ص) توهین کرده و به ایشان افترا ببندند . [القرطبی ، تفسیر قرطبی ج ۱۴ ص ۱۹۱ دار احیاء التراث العربیه/ بیروت]

ابن کثیر هم در این باره می فرماید : ( ابن ابی حاتم و ابن جریر در این باره بعضی سخنان را از گذشتگان و سلف خود روایت می کنند ، که به خاطر نا تمامی و نقصانشان دوست داشتیم اصلا مطرح نکرده و بدان گوش  فرا ندهیم .۹

امام احمد نیز در این باره سخنی از حماد پسر زید و او نیز از ثابت و ایشان هم از انس روایت می کند ، آن هم ناقص و غریب است به همین خاطر به آن نپرداخته ایم .)  [ ابن کثیر ، تفسیر ابن کثیر ج ۳ ص ۵۹۳ ]

ابن حجر نیز بعد از آنکه بعضی از اینگونه سخنان را مطرح می کند ، می فرماید : (  روا نیست که آدمی با این حرفهای (سبک و پوچ) خود را مشغول کند .)  [فتح الباری جلد ۸ ص ۵۲۴]

۲- از لحاظ متن (درایت )

از لحاظ درایت نیز ، روایت ها هر کدام به موضوع و مسئله ای پرداخته اند و در میان آنها تضاد و تناقضات بی شماری  به چشم می خورد .

برای نمونه :

برخی روایات می گوید : گویا هنگامی که پیامبر(ص) به منزل زید رفته اند، زید  منزل نبوده ،ام المومنین زینب(رض) از پیامبر(ص) خوش آمدگویی کرده و بعضی هم می گویند زید(رض) در منزل بیمار بوده اند و به همین خاطر ام المومنین پیش پیامبر(ص) آمده و ایشان را خوش آمد گویی نموده اند 

در مورد دیدن ام المومنین نیز دربعضی روایات آمده است ، هنگامی که زینب فهمیده که پیامبر(ص) جلو در ایستاده اند ، با عجله بدون پوشش کامل نزد پیامبر(ص) آمده و در را باز کرده اند .

برخی نیز اینگونه مطرح می کنند که گویا هنگامی که پیامبر(ص) جلو در ایستاده ، درب منزل که از موی بز بافته بودند ، توسط باد کنار رفته و پیامبر(ص)  چشمانشان به زینب افتاده است .

و بعضی ها نیز گفته اند که پیامبر(ص) اجازه ورود خواسته ، آنوقت ام المومنین اجازه داده اند ، اما هنگام ورودش زینب (رض)  پوشش کامل نداشته و پیامبر خدا(ص) ایشان را رویت نموده اند .

لذا این حرفها مخالف قرآن و فرموده های صحیح می باشند که بر اختلاف زید با زینب تصریح داشته اند و بارها زید نزد پیامبر(ص) از زینب شاکی بوده و می خواست از او جدا شوند ، اما هر بار پیامبر(ص) ایشان را از این کار منع نموده و او را به زندگی با زینب تشویق می کردند .

بنابراین عالمان این داستانها و روایات را رد نموده و به آن توجهی نکرده اند و آن را دروغ و دسیسه ای بر ضد اسلام و پیامبر(ص) به حساب آورده اند.

 ب : دلیل دیگری که این گونه حرف و حدیثها را بیهوده ، سبک ، باطل و مردود می نماید این است که :

 همچنانکه قبلا اشاره شد ، ام المومنین عمه زاده پیامبر(ص) بودند ،از کودکی و حتی قبل از بعثت پیامبر(ص)، زینب نزد ایشان بزرگ شده  و پیامبر (ص) هر وقت خواسته اند او را ملاقات نموده و همیشه در حال رفت آمد با ایشان و خانواده او بوده اند ، و زیبایی و جمال ام المومنین را مخصوصا قبل از نزول آیات حجاب مشاهده کرده اند.

بنابراین آیا امکان دارد ، با وجود این همه رفت و آمد و برخوردی که با هم داشته اند در طول این همه سال و در هنگام نوجوانی و جوانی پیامبر(ص) او را مشاهده نکرده و برای یک لحظه هم به فکر ازدواج و خواستگاری با ایشان بر نیامده باشند ؟!

بلکه بعد از دوران بعثت و آن هنگام که زینب همسر مردی دیگر بود – همان مردی که پیامبر(ص) او را فرزندخوانده خود معرفی کرده بودند – با یک نگاه چشمشان به او  افتاده و چیزی را مشاهده کرده و شیفته ایشان شده باشند؟!

 به حقیقت این از رفتار و عملکرد بزرگوارانه ی پیامبر (ص) بسیار دوربوده و این ادعا خالی از راستی صداقت می باشد .

 ت :اگر پیامبر (ص) می خواست ام المومنین زینب را خواستگاری کند (یعنی به خواست خود می خواست با او ازدواج نماید )، چرا در ایام جوانی و زمانی که دختر بودند ، با ایشان ازدواج نمی کردند؟

در حالی که هیچ مانعی برای این کار و ازدواج با ایشان در میان نبوده و ام المومنین زینب نیز آرزوی ازدواج با پیامبر(ص) را در دل داشتند .

پس آیا جای تعجب نیست ، دختری در هنگام جوانی مورد توجه کسی نباشد اما وقتی با مردی دیگر ازدواج می کند ، آنگاه شیفته او شده و بخواهد با ایشان ازدواج نماید.؟!

ج : به فرض اینکه چنین سخنان و روایاتی صحیح بدانیم ، پیامبر (ص) نیز شیفته و عاشق زینب (رض) شده باشند ، به طور یقین این کار باید به عنوان گناه و معصیت ، قلمداد شود و تلاش شود این گناه ، از انظار مردم مخفی بماند و پیامبر (ص) نیز لازم بود از کرده خویش توبه نموده و پشیمان شوند ، اما بر عکس مشاهده می کنیم که خداوند در قرآن دستور به آشکار نمودن فرمان خود و عکس العمل و اجرای آن توسط  پیامبر (ص) می دهند و پیامبر (ص) را تشویق و ترغیب کرده بدون واهمه و هراسی آن را باز گو نموده و در این کار غیر از الله از کسی نهراسند.

باز اگر این کار معصیت بود چگونه خداوند فرمان به آشکار کردن آن می دادند ، در حالی که فاعل این کار فرستاده خود بودند ؟

یا چگونه او را مجبور به آشکار کردن این موضوع می کنند و حتی فرمان می دهند  که از کسی جز او خوف و هراسی نداشته باشد ؟!

این در حالیست که تنها در امری که صحیح و درست است ،گفته می شود آن را به انجام برساند و در این راه از کسی به جز الله نترسد ، اما اگر عملی ناشایست باشد ، امر به ترک عمل نا

مبرده  و تقوای خداوند به میان می آید نه تشویق به انجام دادن آن .

بنابراین اگر آن فرد تقوای الهی داشته باشد ، آن عمل را ترک نموده و راه توبه در پیش بگیرد .

اما عملکرد پیامبر (ص) و ازدواج ایشان با ام المومنین زینب (رض) بر خلاف این قضیه بوده و سرانجام با امر و دستور خداوند متعال(ج) صورت می گیرد.

ج : اگر این حرفها و سخنان را بپذیریم، پیامبر (ص) چگونه با انجام این عمل خویش ضمینه ی انحراف مردم را به وجود آورده و زید نیز چطوری پذیرفته که پیامبر(ص) عاشق همسرش شود  و بعدا به خاطر ایشان از همسرش جدا گردد و سرانجام خودش برای ازدواج پیامبر(ص) به خواستگاری زینب برود !

اینگونه سوالات و چندین سوال و پرسش بدون جواب  دیگر در این باره ، چنین رویداد و دروغ پردازیهایی را باطل کرده و تکذیب می نمایند .

 ۲- از لحاظ تعداد و کمیت همسران نیز ، مخالفین و مغرضین در این باره سخن به میان آورده و شبهه پراکنی می کنند .

از جمله اینکه می گویند :

بر طبق رهنمودهای دین اسلام مرد فقط می تواند  چهار زن اختیار کند (البته با دارا بودن شرایط خاص خود ) ، اما می بینیم که زینب همسر پنجم پیامبر بوده و بعد از ایشان نیز با چند زن دیگر ازدواج نموده اند ، حال چگونه پیامبر (ص) این کار را برای خود جایز دانسته ، اما افراد دیگر را از آن ممنوع نموده اند ؟!

 برای روشن شدن این گونه شبهات باید گفت :

معلوم است که پیامبر (ص) از لحاظ خلقت  یا از لحاظ فیزیولوژی بدن از همان ماده ای خلق شده است که همه ما انسانها  از آن به وجود آمده ایم ، اما از لحاظ معنوی و شخصیتی و همچنین از بعد مسئولیت و برنامه ی زندگی ، شخصیت و  بار مسئولیت ایشان ، شیوه ای منحصر به فرد بوده و این مهم تنها اختصاص به دوران نبوت و رسالت ایشان نداشته است ، بلکه  ازقبل این خصایص و تمایزات را خداوند در وجود ایشان به ودیعه گذاشته اند و خود پیامبر (ص) در آن دستی نداشته و برنامه ای برایش انجام نداده بودند ، بلکه خواست و اراده ی پروردگار چنین مقرر فرموده اند تا ایشان را برای هدفی والا و بزرگ آماده سازند .

همچنان که به موسی می فرماید :

وَاصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی [ طه / ۴۱]و من تو را برای خودم ساختم (و پرورش دادم)!

و این اراده و خواست شامل پیامبر اسلام (ص) نیز خواهد شد . اما اینطور نبوده که تمام این خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فرد به نفع ایشان بوده باشد ، بلکه خیلی مواقع از لحاظ مادی به ضرر پیامبر(ص) تمام شده و در این امر اصلا خواست و اراده ایشان دخیل نبوده است ، بلکه خداوند (ج) چنین اراده فروده و ایشان نیز تنها موظف به اجرای اوامر و دستورات خداوند بوده اند .

لذا خواست و اراده ی خداوند در مسئله ی ازدواج پیامبر (ص) طوری بوده که ایشان منحصر به فرد باشند ، حال باید گفت که این ویژگی برای ارضای غرایز و آرزوهای نفسانی پیامبر (ص) نبوده ، بلکه در راستای اجرای اهداف و برنامه های  اسلام به کار آمده است .

زیرا اگر خوب ملاحظه کنیم ، معلوم و مشخص می شود کسانی که بعد  از چهار همسر اول با آنان ازدواج کرده است ، همه ی آنان بیوه زن و پیر بوده اند و یک دختر باکره نیز بینشان یافت نمی شود .

حال اگر پیامبر(ص) این ویژگیها را برای رسیدن به امیال و آرزوهای نفسانی خویش به کار می بردند ، لازم بود همسران بعدی ایشان ، دخترانی قشنگ ، زیبا و نوجوان باشند ، این در حالی است که اگر پیامبر (ص) اگر می خواستند ، توانایی انجام چنین کاری را داشتند .

 زیرا ایشان آن قدر در میان یاران خود مقام و منزلت و حرمت داشتند که به طور یقین کافی بود به کسی که می خواست با او ازدواج کند  اشاره ای نماید ، آنوقت با افتخار به فرمانش لبیک می گفتند و به راحتی به خواسته ی خود می رسید .

غیر از این ، ایشان با تمام همسران بعد از چهار همسر قبلی  در سن ۵۵ سالگی ازدواج کرده اند ، یعنی ۸ سال قبل از وفاتشان ، حال اگر هدف پیامبر (ص) ارضای آرزوهای نفسانی بود ، لازم بود در سن جوانی با آنان ازدواج می کردند ، اما می بینیم چنین کاری اصلا روی نداده است .

موضوع دیگری که در اینجا باید روشن شود ، این است که پیامبر (ص) تنها همین یک ویژگی خاص را نداشته اند تا مخالفین با آب و تاب آن را علم کرده و به عنوان ایراد و نقدی برای خدشه دار کردن شخصیت آن بزرگوار مطرح کنند ، بلکه چندین ویژگی دیگر داشته اند که همه ی آنها بار سنگین و تکالیف و مسئولیت های  بزرگی از لحاظ مادی و دنیوی برایشان به همراه داشته اند .

شرط انصاف و عدل است  اگر کسی روی یک موضوع تحقیق می کند ، نباید تنها آن موضوع را در نظر گرفته و از سایر موضوعات غافل باشد ، بلکه باید از تمام جهات ، موضوع و مطلب مورد نظر را  آن طور که حقیقت موضوع است شکافته و بدان بپردازد ، نه اینکه طوری باشد که خود خواهان آن است و می خواهد .

اکنون برای اثبات و روشنگری بهتر  این موضوع ، به برخی از ویژگیهای خاص دیگر آن حضرت (ص) اشاره خواهیم کرد .

از جمله :

پیامبر(ص) اجازه داشتند چند روز پشت سر هم روزه بگیرند،  بدون آنکه افطار کنند ، اما هنگامی که اصحاب می خواستند از ایشان تقلید نمایند ، به آنان اجازه نداده ۱۱ و می فرمود: من مثل شما نیستم .

عبدالله پسر عمر (رضی الله عنهما) روایت می کند و می فرماید :  ((ان النبی (ص) نهی عن الوصال ، فقیل له : انک تواصل ، فقال : [ٳنی لست کهیئتکم ] … ))

یعنی : پیامبر (ص) از روزه وصال نهی فرمودند ، به ایشان گفتند : شما خودتان روزه وصال می گیرید . فرمود : من مانند شما نیستم . [ صحیح بخاری ج ۲ ص ۶۹۳ کتاب روزه ، مسلم ج ۳ص۱۳۴ کتاب الصیام ]

✅ همچنین فرد مسلمان در هنگام فقر و نداری اجازه دارد که پول زکات و صدقات از مسلمانان دیگر دریافت کند،اما پیامبر(ص) با وجود آن همه فقر و تنگدستی و نیازی که داشتند ، اجازه نداشتند  هیچگونه زکات و صدقه ای دریافت نمایند و حتی اجازه خوردن آن را نیز نداشتند .

در این باره می فرماید :(ٳن هذه الصدقات هی ٲوصاخ الناس و ٳنها لا تحل لمحمد و لا لآل محمد) صحیح مسلم ج ۳ ص ۱۱۹ کتاب الزکاه

به حقیقت این صدقه و خیرات چرک دست مردم هستند ، و برای محمد و خانواده ی او(صدقه و خیرات ) حلال نیستند .

✅ همه مسلمانان آزادند که اگر همسرشان را طلاق داده و یا اگر همسرشان بمیرد با زنی دیگر ازدواج کنند ، اما پیامبر (ص) بعد از آنکه با همسرانش ازدواج نمودند خداوند ایشان را آگاه کرده و فرمان دادند که بعد از فوت یا طلاق همسرانش دیگر حق ازدواج با هیچ زنی را ندارند .

در این باره خداوند می فرماید :

لَّا یَحِلُّ لَکَ النِّسَاءُ مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ … [احزاب / ۵۲]

بعد از این دیگر زنی بر تو حلال نیست، و نمی‌توانی همسرانت را به همسران دیگری مبدّل کنی [= بعضی را طلاق دهی و همسر دیگری به جای او برگزینی‌] هر چند جمال آنها مورد توجّه تو واقع شود …

 ✅ هر فرمانده و رهبری اگر فرمان جنگ و جهاد دادند ، می تواند فرمانش را لغو نماید و از آن منصرف شود ، اما پیامبر (ص) هر وقت لباس جنگ به تن می کردند ، دیگر نمی توانستند آن را از تن بیرون آورند تا کار را به اتمام نمی رساند ،  تعداد دشمنان هر چه قدر باشند مهم نبود ، بلکه حق نداشتند در میدان جنگ به آنان پشت کرده و فرار کنند .

در این مورد  می فرماید : ( ٳنه لیس لنبی ٳذا لبس لأمته ٲن یضعها حتی یقاتل ) ابن جارود . المنتقی ص ۲۶۶باب ما جاء فی لبس الدرع . حدیث ۱۰۶۱ و سنن نسائی ج۴ ص ۳۸۹ حدیث ۷۶۴۷

به حقیقت پیامبر نمی تواند ، زمانی که لباس جنگ  پوشید آن را بیرون آورد تا اینکه جنگ تمام شود .

 ✅ هر مسلمانی هر وقت بمیرد هر چند سرمایه و پول داشته باشد ، به وارثانش برمی گردد ، تنها پیامبر(ص) نمی تواند آن را به زنان و فرزندان و وارثان خود بدهد بلکه آن را میان مسلمانان تقسیم کرده اند .

در این باره می فرماید : ( لا نورث ما ترکناه صدقه ) مسلم ج ۵ ص ۱۵۱ کتاب جهاد باب ۱۵ حکم فیءحدیث ۴۶۷۶

ما [پیامبران] ارثی از خود بر جای نمی گزاریم ، و آن چه بر ای می ماند ، صدقه است .

 

✅ هر مسلمانی حق داشته که خواندن و نوشتن یاد بگیرد ، اما پیامبر (ص) چنین حقی نداشتند زیرا امی بودن و بی سوادی ایشان خود یک معجزه به شمار می رود .

خداوند در این باره می فرماید :قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا الَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ یُحْیِی وَیُمِیتُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ الَّذِی یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَکَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ [اعراف / ۱۵۸]

 بگو: «ای مردم! من فرستاده خدا به سوی همه شما هستم؛ همان خدایی که حکومت آسمانها و زمین، از آن اوست؛ معبودی جز او نیست؛ زنده می‌کند و می‌میراند؛ پس ایمان بیاورید به خدا و فرستاده‌اش، آن پیامبر درس نخوانده‌ای که به خدا و کلماتش ایمان دارد؛ و از او پیروی کنید تا هدایت یابید!» ۱۲

  ✅ هر مسلمانی که دینی (قرضی) بر گردنش باشد و بمیرد باید وارثان و اطرافیانش ، بدهی و قرض او را ادا کرده و برایش بپردازند ، اما در زمان پیامبر (ص) و در زمان حیات ایشان اگر فردی می مرد و کسی نبود که قرضش را ادا کند ، پیامبر (ص) آن را برایش می پرداختند .

 در این باره می فرماید : (( ٲنا اولی بکل مومن من نفسه ، من ترک مالا فلأهله و من ترک دینا أو ضیاعا فٲلی و علی ))

[صحیح بخاری ج۲ ص ۸۴۵ حدیث ۲۲۶۸ و صحیح ابن حبان ج۷ ص ۳۳۲ حدیث ۳۰۶۳]

 من نسبت به مومنان از نفس آنان (برای ادای حقی که بر عهده دارند ) سزاوارترم . بنابراین اگر کسی بمیرد و مالی بر جای گذارد به وارثین او تعلق دارد و اگر کسی بدهکار بوده و پس ادای  بدهی او بر عهده من است .

 ✅ مسلمانان همه می توانند شعر یاد بگیرند و آن را بخوانند ، اما پیامبر (ص) نه شعری گفته و نه حق داشته آن را یاد بگیرد .

خداوند می فرماید :

 وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا یَنبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُّبِینٌ [یس / ۶۹]

 ما هرگز شعر به او [= پیامبر] نیاموختیم، و شایسته او نیست (شاعر باشد)؛ این (کتاب آسمانی) فقط ذکر و قرآن مبین است!

  ✅ آزار  و درد جسمانی هر کسی متعادل بوده ، اما آزار و اذیت جسمانی پیامبر (ص) دو برابر مردم عادی بوده است .

 پیامبر(ص) می فرماید : ((ٲنی ٲوعک کما یوعک رجلان منکم ))[بخاری ج۵  حدیث ۵۳۲۴ و مسلم ج۸ حدیث ۶۷۲۴]

به حقیقت شدت تب (درد و ناراحتی ) من به اندازه تب گرفتن (درد و ناراحتی ) دو مرد از شما است

پس اگر با دقت این نکات را ملاحظه نمائیم ، معلوم می شود که بیشترین ویژگیهای پیامبر (ص) به نفع و زندگی دنیوی و مادی ایشان نبوده است اما چون فرمان و دستور الله تعالی (ج) بر آن بوده آنها را  بدون چون و چرا اجرا نموده وپایبند به رعایتشان بوده است .

ازدواج پیامبر(ص)با همسران گرامیشان و بخصوص ام المومنین زینب (رض) نیز در همین چهار چوب قرار خواهد گرفت .

والسلام

نویسنده : دکتر خالد محمد صالح

ترجمه : یونس سلیمان زاده

نمایش بیشتر

یونس سلیمان زاده

استان آذربایجان غربی- بوکان نویسنده و مترجم فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا