اصول

بایدها و نبایدهای زیارت قبر رسول خدا (ص)

چگونگی زیارت قبر مبارک رسول خدا (ص)

آنچه در مورد زیارت قبر پیامبر (ص) در نوشته های علماء آمده و شرعی می باشد این است که اهل علم از جمله ابن قدامه در کتاب (المغنی) بیان فرموده، که باید پشت به قبله و در وسط قبر مبارک پیامبر (ص) قرار گرفته و بگویید : سلام بر تو ای نبی برگزیده خدا، گواهی می دهم که هیچ معبودی به حق وجود ندارد به جز الله، تنهاست و شریکی ندارد، گواهی و شهادت می دهم که محمد(ص) فرستاده و بنده توست ، شهادت می دهم ای رسول خدا که پیام و رسالت پروردگارت را ابلاغ نمودی، و امتت را پند و نصیحت دادی، و با حکمت و دوراندیشی و موعظه حسنه مردم را به سوی پروردگارت دعوت نمودی و تاهنگام وفات پروردگارت را خالصانه وموحدانه عبادت نمودی، درود و سلام خدا بر تو باد ای برترین بنده خدا .

کارهای که عامه مردم در هنگام زیارت انجام می دهند وازمنظر دین جایز نیست ، به چند مورد اشاره خواهیم کرد

  • مسح نمودن مقبره پیامبر (ص) به عنوان تبرک جایز نیست ، دست وصورت خود را مالیدن به آن ، وبوسه زدن مقبره شرعی نیست وهمچنین از استغاثه کردن به قبر مبارک ایشان نیز نهی شده ، شایسته است در این مورد مراجعه کنیم به فتوای شیخ الإسلام ابن تیمه که می فرماید: کسی که می خواهد قبرستان را زیارت کند باید در وهله اول قیامت و مردن و زنده شدن را متذکر شود و هنگام زیارت باید پایبند به احکام شرعی زیارت باشد. اما اگر هدفش از زیارت قبر، طلب کردن حاجات خود از اموات و کمک گرفتن از آنها باشد نه تنها این کارش جایز نیست بلکه یکی از راههای وارد شدن به شرک اکبر می باشد که انسان را از دین خارج می گرداند . مومنان باید در هنگام مشرف شدن به مدینه منوره وزیارت قبر پیامبر (ص) خود را از اعمال غیر شرعی دور نگه دارند.

انسان مؤمن باید با عقیده توحید خالص، پروردگارش را ملاقات نماید. این توحید است که انسان را وارد بهشت می نماید و باعث نجات انسان از آتش جهنم می شود.

 در صحیحین آمده که ابوهریره(رض) از پیامبر(ص) روایت می کند که پیامبر(ص) فرمودند : بار سفر بسته نمی شود مگر برای زیارت این سه مسجد، مسجد الحرام – مسجد الأقصی – و مسجد الرسول(ص)

منبع : شبکة الالوکة

ترجمه : خلیل پارسا

نمایش بیشتر

خلیل پارسا

@نویسنده . مترجم . فعال دینی و مدنی @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا