تربیت فرزندانجوانان

با فرزندان در آستانه بلوغ این گونه گفتگو کنیم

والدین باید با فرزندان نوجوانشان  در باره این «۸» موضوع  گفتگو کنند

نوشته: دکترجاسم المطوع 

(روابط عاطفی ، خستگی دوره ، شبکه های اجتماعی ، نشانه های بلوغ ، اختلال احساسی، توجه به سلامتی و برنامه غذایی، چارچوب دوستی و رفاقت، تو در مقابل خداوند باید پاسخ گو باشی)

این، هشت موضوعی است که ضرورت دارد با دختران و پسران در آستانه ی بلوغ مطرح شود.

سوال من از هر کسی که این یادداشت را می خواند این است که آیا تو در باره مفاهیم هشتگانه فوق با فرزنذدت سخن گفته ای؟

البته سخن گفتن با فرزندان در باره موضوعات مذکور باید طولانی  و طی جلساتی  مکرر صورت پذیرد  ؛ زیرا هم زمان با سن بلوغ، دختران و پسران ما مواجه می شوند با دگرگونی های فراوانی در طبیعت و درک و احساسات .

و هراندازه نوجوان قبل از بلوغ با این موضوعات آگاهی داشته باشد بهتر می تواند از روابط عاطفی منفی ، شبکه های اجتماعی ، بی نظمی در خوردن و ترک ورزش  و یا دوستی با کسانی که باعث انحراف و به دام افتادنش می شوند مصوون باشد .

در میان این موضوعات ، از همه مهم تر این است که با وضوح هرچه تمام با فرزندمان در باره احساس مسئولیت و اینکه هرکس به سن بلوغ رسید مسئول گفتار و کردارش است و باید در مقابل خداوند پاسخ گو باشد سخن بگوییم ؛ به فرزندمان بقبولانیم که با پا گذاشتن به سن بلوغ دیگر زمان تکیه کردن بر دیگران ؛ حتی پدر و مادر به سر می رسد ؛ او اکنون مسئول کلیه سخنان و حرکاتی است که از او سر می زند و باید پاسخ گوی هرگونه اشتباه و سهل انگاری – احتمالی اش – باشد.

بسیاری از پدران و مادران  به دلیل مشغله فراوان و یا در اثر ندانمکاری در تربیت فرزندانشان ناتوان و ناکام هستند و زمانی به بحران فرزندانشان پی می برند که – دیگر کار از کار گذشته و – دیگر برای دیدگاه والدین ارزشی قایل نیستند و یا وقتی که با انسان های بد دوست شده اند و یا هنگامی که دچار اُفت تحصیلی شده و از انجام مسئولیت هایشان در خانواده خودداری می کنند …. و به تدریج علایم سقوطشان بر ملا می شود ..

۱-  – نخستین علامتی که والدین مشاهده می کنند این است که فرزند دانش آموز یا دانش جویشان  اُفت پیدا می کند ؛ آن هم پس از آنکه در اوج بود!

۲- فرزند نوجوانشان از طریق شبکه های اجتماعی یا توسط همکلاسی هایش با جنس مخالف آشنا شده و رابطه پیدا کرده است !

۳-دخترشان عکس های شخصی اش را که با پوششی ناجور گرفته برای برخی از پسران جوان یا دوست دخترهایش ارسال می کند!

۴- فرزند بالغ شان را مشاهده می کنند در حالی که در خوردن اسراف می کند ، تنبلی پیشه می کند و اغلب اوقات می خوابد!!      

بزرگ ترین اشتباه این است که والدین در این گونه شرایط با فرزندشان با انتقاد و فریادکشیدن و عصبانیت و برخورد فیزیکی برخورد کنند که باعث سرپیچی و سرکشی بیشتر او  شده و رابطه آموزشی بین آنان و او قطع می شود و هرکدام دیگری را از دست خواهد داد!

چه بسیار اتفاق افتاده که جلسه تشکیل داده ام با دختران و پسرانی که رابطه نامشروع دارند ؛ گاهی در قالب رابطه دختر و پسر یا رابطه غیر عادی  دو پسر و یا دو دختر !

و زمانی که در باره زمینه شکل گیری این کار اشتباه  بررسی کرده ام به این نتیجه رسیده ام که والدین در این زمینه با فرزندشان سخنی نگفته اند!

اگرچه راه های هوشمندانه فراوانی وجود دارد که می توان از طریق آن اطلاعات جنسی و عاطفی را به فرزندان منتقل نمود؛ ولی افسوس که والدین از آن بهره نمی گیرند!

من شخصی را می شناسم که از دوستش خواسته بود در باره – مسایل جنسی و – روابط عاطفی با فرزند بالغش سخن بگوید…

 همچنین مادری را می شناسم که از خواهرش خواسته است با دخترش در این باره گفتگو کند.

و پدری را از نزدیک می شناسم که از طریق گوشی و واتس آپ ، چند فایل تصویری سودمند با موضوع ضررهای روابط نامشروع جنسی را برای فرزندش فرستاده است تا بدین گونه بر دانش و فرهنگ او بیفزاید…

این ها تعدادی از راه حل های هوشمند محسوب می شوند ..

اما در باره موضوع اختلال در احساسات نوجوانان در سن بلوغ، باید به اطلاع برسانم : این مرحله از عمر فرصت خوبی است تا با فرزندمان در باره تفاوت های فردی و فرق بین زن و مرد و دختر و پسر سخن بگوییم..

و همچنین فرصتی است طلایی جهت سخن گفتن در باره تقویت رابطه او با پروردگارش…

ولی فراموش نکنیم که باید با لحنی آرام و به دور از هرگونه دستور و فریاد کشیدن با او سخن بگوییم ؛ که مبادا از دین و دین داران متنفر شود !

فرزند نوجوان خانواده باید پدر و مادرش را در پایبندی به تلاوت قرآن و ذکر و نماز و دوستی با انسان های نیکوکار به عنوان یک اُلگوی عملی مشاهده نماید تا از عملکرشان پیش از سخنانشان متاثر شود …  

پدر و مادر در این مرحله از عُمر گاهی این احساس برای آن ها پیش می آید که دیگر و پس از آنکه پسر و یا دخترشان را از دست داده اند ؛ چرا که دیگر از دستوراتشان سرپیچی نموده و به نصیحت هایشان گوش فرا نمی دهند !!

ولی این، احساس درستی نیست ؛ بویژه زمانی که سنگ نخست آموزش فرزندشان را از خُردسالی درست نهاده باشند که در این صورت هرچند فرزنشان سرکشی کند ؛ ولی بالاخره روزی به ریشه اصلی تربیت و ارزش هایی که در دوران کودکی بر اساس آن بزرگ شده برخواهد گشت…

بنا براین خیلی مهم است ما محبت و توجه توام با نصیحتمان را نسبت به فرزندانمان در این گونه شرایط ابراز نماییم..

شاید مهم ترین موضوعی که باید در درون فرزندان بالغ مان نهادینه کنیم این است که دیگر آنان پس از رسیدن به سن بلوغ نسبت به تمام رفتارها و عملکردشان در مقابل پروردگارشان مسئول و پاسخ گو هستند و مسئولیت والدین در قبال فرزندانشان چیزی نیست جز یادآوری و راهنمایی و نصیحت.

این ، هشت موضوعی بود که باید در باره آن هر از گاهی با فرزندانمان سخن بگوییم .

 ترجمه: یوسف ساجدی

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا