خانوادهزن

بزرگترین هدیه خداوند به زنان

حجاب

بزرگترین هدیه خداوند به زنان
خواهرم
حجاب و عفاف در قاموس بشری واژه هایی هستند که در طول زمان دچار تغییرو تحول زیادی شده اند و از مسیر سنتی به سوی مدرنیته حرکت کرده اند و در این راه فراز و نشیب های زیادی راپشت سر گذاشته اند . زن و مرد هردو در این تغییرات نقش داشته اند ولی سهم زن بیشتر از مرد می باشد ؛زیرا زن با حضور خود در جامعه و آمیخته شدن با فرهنگ برهنگی می خواست نقشی در دنیای سرمایه داری ایفا کند.
اما همین زن با گذشت زمان احساس می کند که از اصل خود دور گشته است پس در پی بازگشت به اصل و ریشه خود می باشد،و به دنبال منیت خویش می گردد،و به این نتیجه می رسد که اصل و منیت خود را نمی یابد مگر در معنویت و همچنین هویت از دست رفته خود را در حجاب و عفت می یابد.
حجاب به معنی پوشاندن و فاصله بین دو چیز می باشد و خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت در این باره سخن گفته است. و بنا به گفته قرآن حجاب یکی از الزامات برای زن مسلمان می باشد.
خداوند در سوره نور (آیه ۳۱)می فرمایند(ولِیَضربنَ بخُمرهِنَ علی جیوبِهِنَ)خمرها یا ردا های خود را برخود افکنند.و یا در سوره احزاب آیه می فرمایند. (یا ایها النبی قُل لِأزواجکَ و بناتِکَ و نساء المؤمنین یُدنینَ علیهنَ من جلابیهنَ ذلکَ أدنی أن یُعرفنَ فلا یؤذینَ و کان الله غفرا رحیما).ای پیامبر به همسران و دختران و زنان مومنین بگو که رداهای خود راجمع و جور برخویش فرو افکنند تا اینکه باز شناخته شوند(از زنان غیر مسلمان)و در نتیجه مورد آزار و اذیت قرار نگیرند، که خداوند آمرزنده و مهربان است.

نکته : در قرآن از نظر فیزیکی از حجاب با دو کلمه (خمرهن و جلباب )یاد شده است.
خواهرم
ولی با این حال حجاب فقط یک بعد فیزیکی نمی باشد بلکه حجاب باید در کلام ،رفتار ،دل و حرکات باشد.
پس حفظ چشم و گوش و تمام اعضاوجوارح از گناه و خطا عفاف است که حاصل این حجاب و عفت درونی پوشش ظاهری می باشد .
پوشش ظاهری یکی از رابطه های حجاب و عفاف می باشد میان این دو از جهات مختلف رابطه متقابلی وجود دارد و به گفته بعضی ها حجاب و عفاف مانند ریشه و میوه می باشند،با این تعبیر که حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب می باشد برخی ممکن است حجاب ظاهری را داشته باشند،ولی عفاف درونی ندارند پس اگر کسی دارای حجاب درونی باشد قطعا نمی تواند باعث بارور شدن میوه بی حجابی شود.
در جوامع اسلامی از این دو واژه به عنوان یک ارزش یاد می شود و همیشه در کنار هم بکار می روند،در نگاه اول به نظر می رسد که هر دو یک معنی دارند ولی اگر بازتر به مسئله نگاه کنیم خواهیم دید که خلاف این است. حجاب یک امر ظاهری می باشد که البته رعایت آن نیاز به باور دینی دارد،و عفاف یعنی خود نگهداری از مسائل جنسی و شهوات پس عفاف یک حجاب درونی می باشد که انسان را از گناه باز می دارد.
وقتی به پیامبر(ص) و دعاهایش در طول روز می نگریم می بینیم که یکی از دعا هایی که هر روز تکرار می کردند این بود،(اللهم إنی أسالکَ الهدی و التقی و العفاف و الغنی )رواه مسلم .پروردگارا من را هدایت کن ، تقوا و پاکدامنی و بی نیازی را از تو خواهانم.

خواهرم خوب نگاه کن رسول خدا هر روز این دعا را تکرار می کردند و ولی ما سالهاست که آن را فراموش کرده ایم .
بسیاری از زنان براین باورند که حجاب محدودیت است ،ولی اگر خوب نگاه کنیم می فهمیم که حجاب مصنونیت است نه محدودیت ،حجاب به معنی منزوی کردن زن نیست بلکه به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه می باشد و باید بدانیم که این اختلاط به ضرر مرد و زن به ویژه زنان می باشد،حجاب به هیچ وجه مانعی برای فعالیت های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی زن نمی باشد.
حجاب به زنان احساس امنیت و آرامش می دهد، حجاب از زنان مانند یک گوهر نگهداری می کند، حجاب سرمایه یک زن مسلمان است ، حجاب پاسبان و محافظ زن مسلمان است پس با این توصیفات حجاب گرانبها ترین نعمتی است که خداوند به زن ارزانی داشته است .و به عنوان یک زن مسلمان جزء وظایف و واجبات ما می باشد که از آن پاسبانی کنیم.
به امید آن روزی که حجاب در جلوی چشم ما و مادران و خواهرانمان زیبا شود و آن را مایه افتخار و سربلندی خود بدانیم .
مژگان جواهری – مهاباد

نمایش بیشتر

مژگان جواهری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ مدرس و فعال دینی

نوشته های مشابه

‫9 نظر

  1. خۆشکه‌ موژگان خوا پاداشتی خیرتان بداته‌وه‌ سه‌ر که‌وتوو بن ، بابه‌ته‌کی جوان و جالبه‌، ده‌ست خۆش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا