علمیقرآنمهارت

بیایید قرنطینە را از مورچەها یاد بگیریم!!!

فاروق رحمت پور

خداوند سبحان در سوره سلیمان آیه ١٨ می‌فرماید: (حَتّٰى إِذٰا أَتَوْا عَلىٰ وٰادِ اَلنَّمْلِ قٰالَتْ نَمْلَةٌ يٰا أَيُّهَا اَلنَّمْلُ اُدْخُلُوا مَسٰاكِنَكُمْ لاٰ يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمٰانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لاٰ يَشْعُرُونَ)
(آن گاه حرکت کردند) تا رسیدند به درّه‌ی مورچگان، مورچه‌ای گفت: ای مورچگان! به لانه‌های خود بروید، تا سلیمان و لشکریانش بدون این که متوجّه باشند شما را پایمال نکنند.

حقّا که تاریخ در اشکال و صورت های مختلف تکرار می‌شود؛ آن روز در آن مقطع از تاریخ که لشکر منسجم و منظّم سلیمان نبی علیه السلام به وادی مورچگان رسید از طرف مورچه ملکه، فرمان به قرنطینه و پناه گیری در مساکن و منازل صادر شد…

آری مساکن! تا مبادا ناخواسته، شکسته و نابود شوند، سلیمان چنان تبسم و خنده‌ای کرد که کائنات قابش گرفت، هر پندگیر و مرورگری تصوّر و تجسّمش می‌کند[ فتبسّم ضاحکامن قولها…] (سلیمان از سخن آن مورچه تبسّم کرد و خندید…)

امّا امروز صفحات کتاب زندگی بصورت عکسی ورق می‌خورد، باد موافقِ چرخه حیاتِ افزونه خواهی آدمیان نیست، امروز همان تبسّم و خنده را باز می‌بینم امّا این بار روی لبان جُند و سرباز کوچک و ریزی از جنود خداوند؛ وقتی متصدّیان و متولّیان امور فرمان دادند:

به خانەهایتان درآیید، “کرونا ویروس” از ته دل خندید!

این دو صحنه چقدر شبیه همند انگار در یک لحظه قریب بهم اتفاق افتاده‌اند! اما فقط جای بازیگران واقعه عوض شده است…
واقعا حق هم داشت بخندد اسباب که فراهم بود چرا که نه؟لحظه ترس، کوتاه آمدن و پناه گرفتن قیافه بزرگان و متکبران دیدنی است چقدر به جان شیرین بها می‌دهند، احساس حقارتِ قارون صفتانی که در طول تاریخ شعار [ ٳنّما ٲوتیته علی علم عندی … (قارون) گفت: این مال در سایه‌ی آگاهی و دانشی که دارم به من داده شده است… ] را سر داده‌اند زالو صفتان و مکندگانی که از خون فقرا فربه می‌شوند چه زیبا و لذت بخش است، کسانی که شب و روز در پی حیله و مکر دقیق بودند تا شاید مستضعفی را مستٲصل کنند!؟

چه ایست و توقف زیبایی! خیلی از حرکات به سکون تبدیل شدند، مخلوقات فهمیدند این همه تکاپو و تلاش بی وقفه منتهی به سعادت نیست یه چیز مهمتری فراموش شده گرچه موقتی است ولی انصافا آدمیان امروزه بهتر از قبل، یکدیگر رامی‌فهمند، می‌فهمند که حیات، حلقه‌های بی شماریست که بی نیاز از یدیگر نیستند!

هر از گاهی این نوع تکان و تلنگرها لازم می‌نماید تا صاحب خانه و مالک دار، فراموش نشود تا بفهمیم اون بالا یکی بصورت دقیق حرکات ما را زیر نظر دارد اگر دیر دست بکار می‌شود بدین معنا نیست که برای همیشه رها و مختاریم… امروز با موجود مسخّر و ریزی روبرو هستیم که طبق نقشه قبلی پیش می‌رود ما را به نظم و نظام دقیقی متذکّر می‌شود با سرعت انتشار فوق العاده از شرقی‌ترین نقطه زمین به غربی‌ترین نقطه، جالب‌تر اینکه آدمیان را مَرکَب و محمل خویش قرار داده و زحمت انتقال را بدون اذن و اجازه
به آنان واگذار کرده؛ هم قربانی هم مرکب!

تا بحال آدمی را چنین ناتوان ندیده بودم
بنازم به پروردگارت ” کوئید۱۹” که شاخص بورس‌ها در پایین‌ترین سطح قرار گرفته‌اند و شاخص تسبیح و تعویذ گوئی مٶمنان دربالاترین سطح!
بنازم به رحمت خالقت ” کرونا ” که در قرائت معوذتین، ذکر، دعا و اوراد روزانه کم کم داریم رکورد زنی می‌کنیم و از خیرالقرون (سه قرن اول اسلام) جلوتر می‌زنیم…

میمون باد…

فاروق رحمت پور ــ پیرانشهر

نمایش بیشتر

فاروق رحمت پور

نویسنده و مترجم و دعوتگر دینی و فعال اجتماعی * آذربایجان غربی - پیرانشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا