اندیشهدعوت اسلامی

بی اعتنایی به باطل!

باطل را از جانب خود به خاک بسپارید

بشار بن بُرد می گفت : با کلماتی موزون جریر را ناسزا گفتم ، ولی او به سخنانم اهمیتی نداده و به من پشت کرد ، اگر پاسخم می داد، ذوق شعریم از تمام مردم بیشتر می گشت !

در زندگی روز مره ما رویدادهای ناخوشایندی رخ می دهند ، در صورتیکه اگر ما آن ها را به فراموشی سپرده و بازگو ننماییم ، هرگز همانند آتشی که در کاه سرایت می کند ، انتشار نمی یابند !

گاهی اوقات بدون قصد و ندانسته در راستای اهداف بد خواهان عمل کرده و سبب نشر آن شر و بدی خواهیم شد !

برای مثال آنگاه که روزنامه های دانمارک عکس های کاریکاتوری ناشایست از پیامبر اکرم ( ص ) پخش می کردند ، آن عکس ها از طریق روزنامه های دانمارک به دست ما نمی رسید ، بلکه خودمان به واسطه کانال های مجازی در انتشار آنها شریک می شدیم ، زیر عنوان : بنگر که چگونه دشمنان خدا پیامبرمان را به سخریه گرفته اند !

عکس ها را به اشتراک گذاشته و می گفتیم : به خاطر پیامبرمان ( ص ) ناخوشنودی و عصبانیت خود را ابراز داریم !

ما نا آگاهانه به کارمندانی بدون حقوق و مزایا برای آن روزنامه ها تبدیل گشتیم ، در حالی که اگر آن باطل را نزد خودمان دفن می نمودیم ، هرگز این همه انعکاس و سر و صدا را در این خصوص شاهد نمی بودیم !

این حقیقت را نسلهای اول اسلام درک نموده و بدان عمل کرده اند ، ولی ما از آن غافل مانده ایم !

همه ما می دانیم که حسان بن ثابت شاعر رسول اکرم ( ص ) بود ، ایشان طبق دستور رسول خدا ( ص ) که به وی فرموده بود : ” بدگوییهایشان را مقابله به مثل کن و جبرئیل هم با تو خواهد بود ” بواسطه اشعارش از پیامبر ( ص ) بطور خصوص و از اسلام بطور عموم دفاع می نمود !

البته از طریق منطق و دلیل و برهان به یاری حق شتافتن و در مقابل باطل ایستادن و رد آن ، چیزیست و تنها به نشر باطل پرداختن چیزی دیگر !

این درسته که حسان بواسطه اشعارش در برابر هجوم بی رحمانه و غیر منصفانه کفار به دعوت اسلام و پیامبرش ( ص ) ایستاد ، ولی تاکنون از خود پرسیده اید : آن ابیات شعری که در آنها از پیامبر ( ص ) و اسلام بد گویی شده است کدامها بوده اند و یا چرا در لابلای کتابهای سیره و نوشته های ادبی که اشعار صدر اسلام در آنها تدوین شده ، ثبت نگردیده اند ؟!

آن ابیات شعر هجوی مشرکین ، به علت اینکه مسلمانان صدر اسلام آنها را همانند کیسه های زباله تلقی کرده و آنان را دور انداخته و فراموش نمودند پس به کلی نابود گشتند !

ما در کتب سیره و کتابهای ادبی سروده های حسان را می یابیم ، ولی اشعار هجوی قریش در کنارشان نیست ، زیرا گذشتگان در برخورد با باطل بسیار هوشیارانه عمل کرده اند ، بطور کلی آنها را به فراموشی سپرده و حتی جملاتی هم از آن ابیات را برای نسلهای آینده بازگو ننموده اند !

هرگز نگفته اند : ای مردم ؛ ببینید که کفار قریش تا چه حدی در مورد پیامبر ( ص ) سخنهای ناروا زده اند ، بلکه بوسیله بازگو نکردن آنها ، مثل اینکه به زباله دان تاریخشان انداخته اند !

هر گاه از عیب و خطای کسی اطلاع یافتی ، بگذار که نزد تو متوقف شود ، زیرا پوشاندن عیوب دیگران عبادت است ، ابوبکر ( رض ) می گوید : اگر پارچه ای غیر از لباسی که بر تن دارم گیر نیاورم ، فرد گناهکار را با لباس خودم می پوشانم !

اگر هر کدام از ما هر آنچه به وی رسید فورا انتشار دهد ، پس چه وقت بدیها و آبروریزیها پایان می پذیرد ؟!

چرا باید در هر نبردی مشارکت داشته و از گوشت هر مرده ای خورده و از هر آب گندیده ای بیاشامیم ؟!

پرهیز کردن از چیزهای بی ارزش و یا بی ربط از اخلاق پسندیده است ، پس بیایید تا از آنها دوری کرده و زبان خود را بدانها آلوده نگردانیم !

نویسنده : ادهم شرقاوی
مترجم : امید سلیمانی ـــ بانه

از طريق
امید سلیمانی
منبع
https://sozimihrab.org
نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا