تاریخ

تعامل رسول الله با پدیده های وارداتی!

 

*سحروجادوگری

تعدادی ازساحران و جادوگران صاحب جاه و منزلت ،نزد ملتهایشان دارای محبوبیت و ارزش  بودند ؛ علی الخصوص ساحران مصری که از طبقه ی ساحران درجه اول به حساب می آمدند و این هم به خاطر آن بود که ساحران ، حضرت موسی را با نام جادوگر خواندند و به وی نسبت جادوگری دادند، هنگامی که بلایا ایشان را  فرا گرفت،از موسی کمک طلبیدند و گفتند:ای جادوگر!پروردگارخود را برایمان با توجه به عهدی که با توبسته ایم  به کمک بخوان، تا ما را از این درد و رنج و بلا و مصیبت رهائی بخشد، و مطمئن باش که ما راه هدایت را پیش خواهیم گرفت.[الزخرف: ۴۹]

ابن کثیرمی فرماید:ساحر به معنی عالم و دانشمند بوده است.

ابن جریرمی فرماید: علما در آن زمان ساحران بوده اند و سحر و جادوگری نزد آنان کاری مذموم نبوده است و این کار دلیل بر کم شمردن موسی و تحقیر ایشان نبوده است، بلکه این ضرورتی برای آنان بوده چون می خواستند بر موسی فایق آیند، لذا این کار در نظر آنان تعظیم و احترام بوده است،پس ساحران مصری قصد بی ادبی نداشته اند ؛ هر چند تکذیب کردن رسالت ایشان بزرگترین بی ادبی بوده است.

کاهنان( آنانکه ادعای غیبیات می کنند) هم مثل ساحران صاحب جایگاه و محبوبیت خاص خودشان هستند همانگونه که در داستان فرعون می خوانیم ، که به رای و نظر آنان فرعون اقدام به کشتن اطفال و کودکان خردسال کرد،اما این کار هیچ تاثیری بر کم شدن جایگاه و منزلت آنان نزد مردم نداشته است،پس  اگر این حال کاهنان نزد بنی اسرائیل باشد ، نزد عرب کاهنان چگونه باید باشند؟ عربی که در بیابان زیسته است و درحاشیه ی تاریخ زندگی کرده است و این مسئله در لابلای دو حادثه ی بزرگی که نزدیک به بعثت پیامبر(ص)رخ داده اند معلوم می گردد، اولی درگیری و دشمنی عبدالمطلب با کاهنان بنی سعد بر سر آب زمزم،دوم تصمیم عبدالمطلب بر ذبح پسرش عبدالله هنگام مراجعه کردن و مشورت با جادوگران، و وفاکردن به نذری که کرده بودند.

 پیامبر(ص)بااین فرهنگهای ریشه دار در جامعه ی عربی تعامل کرده است؟

پاسخ این است،که روش و برنامه ی پیامبر(ص) روش قرآن است که در آن جامعه ،ایشان مشاهده نمودند، اکثر مردم برای حل و فصل امور زندگی و تسهیل در کارهایشان به سحر و جادو پناه می بردند ، لذا فرمودند:که سحر و جادو کفراست.

گروهی از روحانیان یهود به آنچه شیاطین صفتان و گناه پیشگانشان در باره‌ی سلطنت سلیمان به هم می‌بافتند و بر مردم می‌خواندند ، باور داشتند و از آن پیروی نمودند .  (چه گمان می‌بردند که سلیمان پیغمبر نبوده و بلکه جادوگر بوده است و با نیروی سحر ، پری ها و پرندگان و بادها را به زیر فرمان خویش در آورده است و لذا شاه جادوگر کافری بیش نبوده است)[البقره: ۱۰۲]

و فرمودند:که هیچ کس به غیر از خداوند از غیبیات مطلع نمی باشد

بگو : کسانی که در آسمان ها و زمین هستند غیب نمی‌دانند جز خدا، و نمی‌دانندچه وقت برانگیخته می‌شوند و قیامت فرا می‌رسد[النمل: ۶۵] و به گمراهی کاهنان و ساحران اقرار نمودند.

آیا درشگفت نیستی از کسانی که بهره‌ای از(دانش)کتاب آسمانی بدیشان رسیده است چگونه خویشتن را از هدایت کتاب های یزدان و راهنمائی خرد و فطرت و ندای وجدان به دور داشته‌اند و به بت ها و شیطان ایمان می‌آورند (و به دنبال اوهام و خرافات راه می‌افتند و به پرستش معبودهای باطل می‌پردازند)و درباره‌ی کافران قریش می‌گویند که اینان راه‌ یافته‌  ترند(که اسلام را قبول و محمّد را به پیشوائی پذیر فته‌اند!) آنان کسانیند که خداوند ایشان را نفرین نموده است(و از رحمت خود محروم کرده است و رسوایشان داشته است) و هر که را خداوند نفرین کند ( و از درگاه مرحمت و محبّت خود براند) کسی را نخواهی یافت که یاور او گردد( و وی را از خشم خدا پناه دهد وبرهاند)[النساء: ۵۱، ۵۲]

پیامبر(ص)کاهنان و بتها را به ساحران تشبیه نمودند،عمر ابن الخطاب (رض) می فرماید:پیامبر(ص) بتها  و کاهنان را به ساحران تعبیرکردند.

امام شعبی می فرمایند: آنها  (کاهنان) ازجمله ی کسانی هستند که از رحمت خداوند دور گشته اند برای همین است که سنت نبوی با طرح برنامه هایی مفید و تعیین کننده و تنظیم مقررات آمده است و سحر و جادو را ازجمله ی هفت گناه کبیره حساب نموده است، پیامبر (ص) فرمودند: از هفت گناه هلاک کننده بپرهیزید!!صحابه گفتند:آن هفت گناه هلاک کننده کدامند؟؟فرمود:شرک قراردادن برای خدا،سحر و جادو کردن ،  کشتن کسی را که خداوند کشتنش را حرام کرده مگر به حق(مانند این که کسی را کشته باشد و در قصاص آن کشته شود) ربا خواری،خوردن مال یتیم،فرار کردن از میدان جنگ و فرارکردن از میدان موقعی که صف های جنگ آوران به هم رسیده است،تهمت ناموسی دادن به زنان پاک دامن و با ایمان که بی گناه و پاک هستند.                                                     امام شعبی فرمودند : پرسیدن وسوال کردن ازکاهنان و ساحران عیب و مخالف توحید و یکتا پرستی می باشد.

ابی هریره(رض)می فرماید:که پیامبر(ص) فرمودند:کسی نزد منجم یا کاهنی رود و حرف و گفته ی آنان را تصدیق نماید،به آنچه محمد آورده است کافرگشته است.

صفیه (رض)از بعضی از همسران نبی اکرم(رض) نقل می کند که پیامبر (ص) فرمودند:هرکس نزد منجم یا کاهنی برود و حرفهایش را باور و تصدیق نماید نماز چهل روزش قبول نمی شود.

عیدها

عیدها یکی از مظاهر فرهنگی هرجامعه هستند ،که با آن می توان از ملت های دیگر  متمایز بود، به همین خاطرپیامبر(ص) مانع برگزارکردن اعیاد جاهلی از طرف مسلمانان شد.

انس بن مالک(رض)می فرماید:هنگامی که پیامبر(ص)به مدینه تشریف آوردند در آنجا دو روز مخصوص داشتند که مردم در آن روزها جشن می گرفتند و بازی و سرگرمی های مختلفی انجام می دادند، پیامبر (ص)فرمودند این روزها چه هستند و چه مناسبتی دارند؟گفتند ما در زمان جاهلیت این دو روز را جشن می گرفتیم و شادی و بازی می کردیم ، پیامبر (ص)فرودند:که خداوند به جای آن دو روز دو روز بهتر به شما داده است (عیدفطروعیدقربان).

ام المومنین عایشه(رض)می فرماید:که پیامبر(ص)فرمودند:برای هر قوم و ملتی جشنی است و عید ما این روزها هستند.

ما می بینیم که پیامبر(ص) در عبادت نذر که عبادت با شکوهی است، اگر در انجام دادن آن با اعمال کفار شباهتی داشته باشد،حرام و انجام دادن آن را منع و حرام فرموده است.

درحدیث آمده است شخصی نذر کرد که شتری را در بوانه [نام مکانی است]  ذبح کند پیش پیامبر(صلی اللّه علیه وسلم) آمد و عرض کرد جایز است یا خیر؟آن حضرت فرمود: در آنجا بتی وجود دارد که او را بپرستند؟عرض کرد خیر ، فرمود:اشکالی نیست به نذر خود وفا کن،ولی نذری که برای معصیت باشد یا مقدور نباشد، وفا کردنی نیست.

درنتیجه پیام رسول خدا(ص)به گونه ایست که هر فرهنگ و اندیشه ای که بخواهد و هدفش از بین بردن فرهنگ و تمدن اسلام باشد،با آن مخالفت ومبارزه می کند.

منبع:سایت آلوکه

مترجم:محمدمحمودی

 

نمایش بیشتر

محمد محمودی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- سردشت فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن