اصولعقاید

جهاد در اسلام

نویسنده: حسن پینجوینی

آرام علی نامه ای با این مضمون برای ما نوشته است. نامبرده می گوید: نوشته ی فرد متعصبی را خواندم که درباره ی جهاد در اسلام نوشته بود: «اسلام دین کشتار است، چون جهاد را بر مسلمانان واجب نموده‌ است! اگر دین کشتار نیست، پس چرا جهاد را واجب نموده؟»

در جواب این برادر باید گفت: این سوال شما، جواب مفصلی می خواهد، اما در حد توان جواب کوتاهی خواهم داد، امیدوارم برای شما سودمند و اعتراض گیرنده هم راه درست را بپیماید.

جهاد در اسلام:

اگر این برادر معترض حداقل چند صفحه از تاریخ اسلام را مطالعه می نمود، به این سادگی نمی گفت اسلام دین پیکار و ستیز است، چون جهاد را واجب نموده است.
آنچه این برادر می گوید حرف خودش نیست، بلکه اعتراض دشمنان اسلام است‌. اما او آن نوشته را کپی کرده و با این کار می خواهد به خوانندگان و مخاطبان خود قناعت کند و به خود جرأت نداده تا در این زمینه کمی تحقیقات نماید تا به نتیجه ای برسد. مسئله ی این برادر، مثل کسی است که به خیال خود می خواست اسلام را زشت جلوه دهد؛ وی می گفت: «چه افتخاری به اسلام می کنید؟ این دولت اسلامی هندوستان است که مردمش از گرسنگی دارند می میرند!!»

برادر گرامی اجازه دهید تا به تو ثابت کنم که اشتباه می کنید، هندوستان از نظر آیین، کشوری گاوپرست و از لحاظ سیاسی، کشوری سوسیالیست می باشد، که در آن وقت گاندی نخست وزیر هندوستان بود. در حقیقت این نویسندگان هستند که هم به خود و هم به خوانندگان خیانت می کنند، چون برای آنان راست و دروغ مهم نیست؛ مهم آن است بتوانند طرفش را جریحه دار کنند، این نوع طرز تفکر هم بزرگترین ممانعت برای پیشرفت هر جامعه و ملتی است.

جهاد کی و چگونه انجام می شود؟

اصل مطلب:

ما نص صریح قرآن داریم که بحث جهاد می کند، که جهاد کی و چگونه و با چه شرایطی انجام داده می شود. اگر بعضی از تندروهای چپی دیروز و لیبرالیسم های امروز اعتراض می کنند که اسلام، اسلام سیاسی است و دور از سیاست نیست و حکومت اسلامی احتیاج به وزارت دفاع ندارد، در جواب باید گفت: آیا امروز که ما در قرن ۲۱ زندگی می کنیم، کدام یک از کشورهای روسیه و انگلستان و آمریکا و فرانسه وزارت دفاع ندارند، تا دولت اسلامی که چهارده قرن پیش وزارت دفاع داشته، حالا بدون وزارت دفاع باشد! جهاد یعنی ممانعت و پیشگیری از دشمنان اسلام تا به خاک و مقدسات مسلمانان حمله نکنند.

تشویق مردم برای جهاد:

اگر می گوید چرا اسلام مردم را برای جهاد تشویق می نماید؟ در جواب باید گفت: در میان همه ی دولت ها وزارتی هست تا لشکر و نظامیانی را مهیا کنند تا از سرزمین خودشان دفاع نمایند.

اگر می گویید اصلاً لازم نبود جهاد و وزارت دفاعی موجود باشد؟! در جواب باید گفت: آیا معقول است اطراف ما همه مجهز به سلاح پیشرفته باشند و ما بدون تجهیزات باشیم، آیا اگر ما کاری به آنان نداشته باشیم، آنان دست بردار ما می شوند؟ پس سعی کنیم ما واقع بین باشیم.

از قرن چهاردهم تا به امروز بر اثر جنگ جهانی، میلیون ها نفر قتل عام شده اند و می توان گفت در طول تاریخ به اندازه ی جنگ جهانی دوم، مردم قتل عام نشده اند، پس لازم است تا ما واقع بین باشیم نه خیالی. چه ضمانتی در دست داریم اگر ما نیروی دفاعی نداشته باشیم دشمن به ما حمله نمی کند، به نظر شما اگر فرانسه و بلژیک نیروی نظامی نداشتند، آیا هیتلر به آنها حمله نمی کرد و آن کشور را اشغال نمی نمود؟ آنها اسلحه و قوای نظامی داشتند، ولی باز هم در عرض چند روز به چنگ دشمن افتادند.
حالا که قرن ۲۱ است چه ضمانتی در دست داریم که به مسلمانان حمله نشود!؟
ببینید دولت تایوان بدون حمایت آمریکا نمی تواند حکومت کند و دولت عراق و افغانستان هم بدون پشتوانه همپیمانان نمی توانند حکومتداری کنند، مگر عراق و شوروری به کویت و افغانستان حمله نکردند؟ پس داشتن نیروی دفاعی لازم است.
اسلام هم مثل یک آیین سیاسی یکی از برنامه‌هایش داشتن قدرت نظامی و دفاعی و حکومترانی کردن است، چرا اگر همه ی حکومتها نیروی دفاعی داشته باشند، ایرادی ندارد، ولی اگر حکومت اسلامی نیروی دفاعی داشته باشد، نشانه ی دشمنی است!؟
اگر قرار باشد هر دولتی که دارای نیروی دفاعی باشد حکومت آشوبگر باشد، باید حکومت های سوید و کانادا و کویت و استرالیا و باقی کشورها همه آشوبگر باشند، آیا این طرز تفکر معقول است!؟
حالا لازم است تا آیات جهاد در قرآن را بررسی نمائیم تا بفهمیم آیا این آیات برای دشمنی نازل شده اند یا برای آشتی دادن مردم.
خداوند در قرآن سوره بقره آیه ی ۱۹۰ می فرماید: «در راه الله با کسانی که با شما می جنگند بجنگید! ولی شما تجاوز نکنید، یقینا الله تجاوزگران را دوست نمی دارد.»
جهاد برای این است تا عقیده محفوظ بماند و کسانی که هدایت یافته اند، زندگی شان به خطر نیفتد و حکومت اسلامی پا برجا بماند و مردم از نعمت حکومت الهی محروم نباشند، جهاد باید زیر پرچم اسلام انجام شود و باید حکومت اسلامی اعلام جهاد نماید، نه این که فردی چنین فرمانی بدهد. لذا علمای بزرگ اسلامی جهت جلوگیری از هرج و مرج، اجازه‌ای چنین جهادی را نداده اند.
چه کسی راضی به زندگی ذلت بار است؟! طبیعت انسان چنیین است تا انتقام بگیرد، بچه ی کوچکی را در نظر بگیرید هرگاه سیلی به صورت او بزنیم، از خود دفاع می کند و در مقابل از خود عکس العمل نشان می دهد. اسلام هم این حق را به ما داده تا در مقابل دشمنان عکس العمل نشان دهیم، ولی اگر چشم پوشی نماییم چه بهتر! همان گونه که خداوند در قرآن سوره شوری آیه ۴۰ می فرماید: «وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا ۖ فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ» ﴿فصلت:٤٠﴾
«پاداش بدی [چون قتل و زخم زدن و اتلاف مال] مانند همان بدی است؛ ولی هر که بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید، پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمکاران را دوست ندارد.»

و همچنین در سوره نور آیه ۲۲ می فرماید:
«وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»
«و از میان شما کسانی که دارندگان ثروت و گشایش مالی هستند، نباید سوگند یاد کنند که از انفاق مال به خویشاوندان و تهی دستان و مهاجرانِ در راه خدا دریغ ورزند و باید [بدی آنان را که برای شما مؤمنان توانگر سبب خودداری از انفاق شده] عفو کنند و از مجازات درگذرند؛ آیا دوست نمی دارید خدا شما را بیامرزد؟ [اگر دوست دارید، پس شما هم دیگران را مورد عفو و گذشت قرار دهید] و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.»

و سوره بقره آیه ی ۲۱۹ می فرمایید:
«يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا ۗ وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ»
«(ای پیغمبر) از تو از حکم شراب و قمار می‌پرسند، بگو: در این دو کار گناه بزرگی است و سودهایی برای مردم، ولی زیان گناه آن دو بیش از منفعت آنهاست و نیز سؤال کنند تو را که چه در راه خدا انفاق کنند؟ جواب ده: آنچه زائد (بر ضروری زندگانی) است. خداوند بدین روشنی آیات خود را برای شما بیان کند، باشد که تفکر نموده و عقل خود به کار بندید).»

در قرآن ۳۹ بار کلمه عفو و ۱۰ بار کلمه چشم پوشی و ۲۳۰ بار کلمه غفر (بخشش) آمد ه است و در فرموده های رسول الله خیلی به قضیه ی چشم پوشی و عفو و بخشش اشاره شده است، برای اطلاع می توان به رساله های استاد حسن پینجوینی مراجعه نمود.

خلاصه مطلب:

اسلام آیین و حکومتداری است، اگر حکومت باشد، نیاز به وزارت دفاع دارد، جهاد هم برای دفاع از اسلام و سرزمین مسلمانان است. لذا لازم است تا فرد مسلمان بداند همان گونه که با انجام دادن نماز و روزه پاداش بزرگ الهی کسب می کنند، به همان شیوه با جهاد در راه خدا پاداش دریافت می کنند و برعکس با ترک جهاد و دفاع نکردن از اسلام و سرزمین مسلمانان، گناهکار می شوند.

تشویق مردم برای جهاد، همانند اعلامیه های وزارت دفاع است که برای آمادگی و دفاع از سرزمین خودشان اطلاع‌ رسانی می کنند.

اگر قرار باشد هر دولتی که دارای نیروی دفاعی باشد، نشانه ی جنگ و خونریزی آن دولت باشد، بایستی دولت هایی که ادعای دمکراسی می کنند، تجاوزگر و خونریز باشند، چون هر یک از این دولت ها هم دارای نیروی دفاعی و هم دارای اطلاع رسانی می باشند تا نیروی دفاعی را تشجیع نمایند.
خداوند از مسلمانان می خواهد با کسانی بجنگند که قصد کشتار مسلمانان را دارند و حق تجاوز به ناحق را ندارند، چون خداوند متجاوزان را دوست ندارد.
در اسلام جواب بدی، بدی است ولی اگر چشم پوشی نمایم، چه بهتر. چون خداوند عفو و گذشت را دوست دارد، همان گونه که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) ما را رهنمون می نماید:

(عن عائشه قالت: قلت یا رسول الله! اراءیت ان علمت ائ لیله لیله القدر ما اقول فیها؟ قال: قولی اللهم انک عفو کریم تحب العفو فاعف عنی) (اخرجه ترمذی فی باب الدعوات وقال حدیث حسن صحیح).
عائشه ام المومنین عرض رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) کردند: آیا اگر مطلع شدم چه شبی، شب قدر است، من چه ذکر ی را بخوانم؟ پیامبر فرمود: بگو خدایا تو بخشنده و مهربانی، بخشودگی را دوست داری، پس مرا ببخشید.
امیدوارم با این نوشته توانسته باشم جواب این شبهات را در حد توان داده باشم .

والسلام

مترجم: علی ملازاده
سوزی میحراب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا