عباداتفقه

حوکمی گرتنی رۆژووی مانگی رەمەزان

بە بەڵگەی قورئان و سوننەت گرتنی رۆژووی مانگی رەمەزان فەرزی تایبەتی(فرض العین) یه و واجبە لەسەر هەموو موسوڵمانێکی عاقڵ و باڵغ و ساغ و نیشتەجێ و بێ عوزر کە رۆژووی ئەو مانگە بگرێ و لەدەستی نەداو و سستی و تەنبەڵی لێ نەکا .

🔹بە بەڵگەی قورئان :

خودای گەورە دەفەرموێ : {… فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ۖ…} [البقره : ۱۸۵]

“جا هەرکامێکتان لە ئێوە مانگی رەمەزانی بینی(یان هەواڵی بینینی پێدرا) با ئەو مانگە بەرۆژوو بێ “

یان لە ئایەتی سەرتردا (۱۸۳ /بقرە) دەفەرموێ :

{یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ}

“ئەی ئەو کەسانەی باوەرتان هێناوە ،رۆژووی رەمەزان لەسەرتان فەرز کراوە ، هەر وەکو لەسەر گەلانی پێش ئێوە فەرز کرابوو ، بۆ ئەوەی پارێزاری و تەقوا بکەن .

🔹بە بەڵگەی سوننەت :

(طلعه)ی کوری عبدالله دەگێرێتەوە کە : عەرەبێکی دەشتەکی هاتە خزمەت پێغەمبەر(د.خ) و کوتی : رۆژوویەک کە خودا لەسەر من پێویستی کردوە بۆمی بڵێ : رەسولی ئەکرم (د.خ) فەرموی :

“شَهرَ رَمَضَانَ ٳلاَّ ٲن٘ تَطَوَّعَ شَیئاً “[بخاری (۴۶) مسلم(۱۱) صحیح الفقه السنه / سید سالم ]

(ئەوەی واجبە لەسەرت) “روژووی مانگی رەمەزانە ، مەگەر خۆت پێتخۆش بێ روژووی سوننەت گری.”

هەروەها :
ابن عمر (ر.خ) دەگێرێتەوە کەخۆشەویست (د.خ)فەرموی :

” بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ : شَهَادَهِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامِ الصَّلَاهِ، وَإِیتَاءِ الزَّکَاهِ، وَالْحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ “. [صحیح البخاری ( ۴۵۱۳ )صحیح مسلم ( ۱۶ )سنن الترمذی ( ۲۶۰۹ )سنن النسائی( ۵۰۰۱ )]

“ئیسلام لەسەر پێنج -پایە- بنیاتنراوە ، شایەتی دان بەوە کە جگە لەخودا هیچ پرستراوێک نییە و موحەممەد (د.خ) رەوانەکراوی خودایەو بەرپاکردنی نوێژ و روژووگرتنیرەمەزان و حەجی ماڵی خودا . (بۆ کەسێک بتوانێ بیگاتێ)

ئەو بەڵگانەی هێنامانەوە لە قورئان و سوننەت دەیسەڵمێنن کە ئەو مانگە (مانگی رمەزان )مانگێکی زۆر پرخێرو بەرەکەتە و گرنگیەکی تایبەتی هەیە بۆ ئینسانی موسوڵمان .

🔹چۆنێەتی ئیسبات کردنی هاتنی مانگی رەمەزان :

هاتنی مانگی رەمەزان لەدوو رێگاوە سابت دەبێ

۱- دیتنی مانگ بە یەک شەوەیی و لەشەودا .

۲- مانگی شەعبان ببێتە سی (۳۰)پڕ .

چونکە پێغەمبەر(د.خ) فەرمویەتی :

” صُومُوا لِرُؤْیَتِهِ، وَأَفْطِرُوا لِرُؤْیَتِهِ، فَإِنْ غُمَّ عَلَیْکُمْ فَأَکْمِلُوا عِدَّهَ شَعْبَانَ ثَلَاثِینَ “. [صحیح مسلم ( ۱۰۸۱ )سنن الترمذی ( ۶۸۴ )سنن النسائی ( ۲۱۱۷, ۲۱۱۸, ۲۱۱۹, ۲۱۲۳, ۲۱۳۸ )سنن ابن ماجه ( ۱۶۵۵ )]

واته : “کەمانگتان دی بەرۆژوو بن و – لەوسەریشەوە دووبارە- ئەگەر مانگتان بینی ، کۆتایی بە رۆژوو گرتن بهێنن ، وە ئەگەر هات و مانگتان لێ پەنهان (وون) بوو ، ئەوە ژومارەی رۆژەکانی شەعبان (۳۰) تەواو بکەن ، ئەوجار دەست بە گرتنی رەمەزان بکەن .”

ئەرکو وەزیفەی ئێمە دەرحەق بە مانگی رەمەزان :

ئەگەر ئێمە لەگەورەیی و فەزیلەت و بەهرەی بێ ئەژماری ئەو مانگە پیرۆز و موبارەکە تێفکرین و بروانینە بەڵگەکان ، بۆمان دەردەکەوێ کە مانگی رەمەزان نیعمەتێکە لە نێعمەتەکانی خودای میهرەبان و خەڵاتێکی پڕ بەهایە بۆ ئێمەی موسوڵمان . وە ئەوەش پێویستی دەکا لەسەرمان کە بە باشترین شێوە رێزو حورمەت و قەدر لەو خەڵاتە خوداییە بگرین و بە ساکاری و سادەیی لەپاڵی نەگوزەرێن و لەدەستی نەدەین و خۆی بۆ ئامادە و گورج و گۆڵ کەین و قۆڵی هیممەت و غیرەتی لێ هەڵماڵین و بە وورەو ئیرادەیەکی پۆڵایینەوە بەرەو پیری ئەو میوانە پڕ خێرو بەرەکەتە برۆیین و لە قازانجە زۆرو بێ سنوورەکانی خۆمان بەهرەمەند کەین ، تا بەهۆی گرتنی رۆژووی ئەو مانگە پیرۆزە و ئەنجامدانی شەو نوێژ(تراویح) ەکەی ، گوناحەکانمان وبەر شەپۆڵی بەخشین ولێبوردەیی خودای غەففار خەین و بچینە ریزی پارێزکارانەوە و دوعاشمان ئەوە بێ و بلێین : “اللَّهُمَّ بَلِغ٘نَا الرَّمَضَان”

✍️ یوونس سولێمان زادە

سەرچاوەکان :
۱-فقه السنه / سید سالم
۲-خوا پەرەستی ئیسلامی / علی باپیر
۳- فرهنگ مبین / حمید مهدوی
۴- تەفسیری ئاسان / برهان محمد امین
۵-نرم افزار جامع الکتب التسعە

از طريق
یونس سلیمان زاده
منبع
sozimihrab
برچسب ها

یونس سلیمان زاده

استان آذربایجان غربی- بوکان نویسنده و مترجم فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا نظرات خود را با حروف کوردی یا فارسی تایپ کنید
نظرات حاوی مطلب توهین آمیز یا بی احترامی به اشخاص ، عقاید دیگران، و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی شود
نظرات پس از تائید منتشر می شود
بستن