اصولفقه

حکم شرعیِ مصافحه با زنان مُسن نامحرم..

مصافحه با زنان مُسن نامحرم

حکم دست دادن و مصافحه با زنان مُسن نامحرم..

سوال: آیا جایز است با خاله ها و عمه هایم که مُسن هستند مصافحه کنم?اگر یکی از آنان به منظور مصافحه دستش را دراز کند آیا جایز است با او دست بدهم ?
پاسخ:
دست دادن و مصافحه مردان محرم با عمه و خاله و کلیه ی زنان محرم اشکال شرعی ندارد، هر یک از زنانی که ازدواج با آنان حرام است , آن هم به دلایل نسبی مانند عمه و خاله و یا شیرخوارگی مانند خواهر و مادر رضاعی و یا به دلیل قرابت ازدواجی مانند نامادری – برای پسر- و همسر فرزند- برای پدر- دست دادن با آنها و بوسیدن سر و پیشانی و گونه اشان از روی مهربانی و احترام و بدون شهوت جایز است , مصافحه با غیر این موارد حرام است . این رای جمهور فقهاست.
بعضی از فقهای حنفی و حنبلی دست دادن با پیر زنان نامحرم را جایز دانسته اند , زیرا علت حرام بودن در این گونه موارد منتفی است, البته به آن شرط که مصافحه از روی شهوت نبوده و احتمال فتنه نیز وجود نداشته باشد , بویژه اگر آن پیر زن نامحرم از نزدیکان باشد , مانند دختر عمو و مادر بزرگ و امثال آن , البته در این گونه موارد هم ترک مصافحه بهتر است .
از پیامبر صلی الله علیه و سلم نقل شده است که آن حضرت فرموند: “انی لا اصافح النساء”من با زنان دست نمی دهم. عایشه رضی الله عنها می گوید:(ما مست ید رسول الله امراه قط) هیچ وقت دست رسول خدا به دست هیچ خانم -نامحرمی- نخورده است .
به این خاطر است که می بینیم وقتی پیامبر صلی الله علیه و سلم با زنان بیعت می کرد , این کار را به صورت شفاهی انجام می داد و با آنان مصافحه نمی کرد. بلکه آن زنان از دور به منظور اشاره به بیعت با رسول الله دست هایشان را بالا می بردند, برعکس مردان که از نزدیک و با دست دادن با آن حضرت بیعت می کردند

منبع: صفحه شخصی دکترحاکم المطیری در سایت آسک
ترجمه :رحمان مامه رش – پیرانشهر

نمایش بیشتر

رحمان مام رش

@ استان آذربایجان غربی- پیرانسهر @@ دبیر - نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا