زنفتاویفقه

حکم شرعی حضور زنان در نماز جمعه


سوال

همچنانکه شاهدیم بعضی از زنان برای ادای فریضه ی نماز جمعه در مسجد حاضر می شوند ، آیا نماز جمعه بر زنان واجب است به گونه‌ای که اگر آن را در مسجد نخوانند بازخواست خواهند شد؟

پاسخ

نماز جمعه بر زنان واجب نیست و دلیل آن نیز حدیثی است که امام ابو داود وامام حاکم آن را روایت کرده اند که رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید :

الجُمُعَه حقٌّ واجب على کلِّ مسلم فی جماعه إلا أربعه: عبدًامملوکًا أو امرأهً أو صبیًّا أو مریضًا.نماز جمعه بر همه انسان های مسلمان و بالغ واجب است جز چهار نفر ؛ ۱-  مسلمان بالغی  که برده است  ۲- زنان  ۳- نوجوانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده باشد ۴-  انسان مریض .

همچنین ابن خزیمه حدیثی را از ام عطیه روایت می کند که رسول الله صلی الله علیه و سلم  می فرماید : نُهینا عن اتباع الجنائز ولا جمعه علینا .

(ما  زنان از تشییع جنازه و همراهی میت تا گورستان نهی شده ایم وهمچنین فریضه ی  نماز جمعه نیز بر ما واجب نیست ).

 اما به اتفاق اراء فقهاء اگر بانوان مسلمان فریضه ی نماز جمعه را در مسجد بخوانند نماز آنها صحیح است و لازم نیست که دوباه نماز ظهر را اقامه کنند .

آیا اقامه نماز جمعه بر زنان مستحب است ؟

علمای حنفی:

بهتر است که زنان نماز ظهر را در منزل بخوانند و برای ادای فریضه نماز جمعه از رفتن به مسجد خودداری کنند؛ تفاوتی نمی کند آن زن ، پیر و سالخورده  یا جوان باشد.

مذهب امام مالک :

حضور زنان جوان در نماز جمعه حرام یا مکروه است

اگر آن زن پیر و سالخورده باشد به گونه ای که مورد توجه مردان قرار نگیرد و توجه آنان را جلب ننماید حضورش در نماز جمعه جایز است ؛ اما اگر مردها به او توجه کنند حضور او در نماز جمعه مکروه است ؛ ناگفته نماند اگر حضور زن جوان در نماز جمعه توام باشد با فتنه ، حضورش در نماز جمعه حرام است  ولی اگر ترس فتنه وجود نداشته باشد باز حضور او در نماز جمعه مکروه است.

مذهب حنبلی :

زنانی که صاحب جمال و زیبایی هستند ، حضور آنان در فریضه جمعه مکروه است اما زنانی که صاحب جمال و زیبایی نیستند و خوف فتنه وجود ندارد حضور آنان در نماز جمعه بلا اشکال و مباح است .

مذهب شافعی :

زنانی را که میانسال باشند به گونه ای که مردها به آنها میل کنند و جلب توجه نمایند ، حضورشان در نماز جمعه مکروه است ؛ هر چند خود را با پوشش و حجاب کامل  بپوشانند.

 همچنین زنی که از لحاظ جمال و سن به گونه ای باشد که مردان به او میل نکنند اما خود را آراسته و خوشبو نماید حضور او در نماز جمعه مکروه می باشد و این حکم ، زمانی است که بانوی مسلمان برای حضور در نماز جماعت از ولی اجازه گرفته باشد اما اگر برای ادای فریضه ی جمعه اجازه ولی را نداشته باشد همانطور که اگر حضورش توام باشد با فتنه , رفتنش به نماز جمعه حرام است .

البته در هر صورت حضور زنان در نماز جمعه بدون اجازه ولی ،حرام است .

منبع  : نیل الأوطار للشوکانی ج۳ ص ۲۴۱٫

الفقه على المذاهب الأربعه

انظر کتابنا ص، ج للمرأه المسلمه” ص۷۰

تهیه و ترجمه : فایق رسولی سالار

از طريق
فتیق رسولی سالار
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

فایق رسولی سالاره

استان آذربایجان غربی - سردشت طلبه و دانشجو مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا