دعوت اسلامیعقاید

حەق و مافی پیغەمبەر (د.خ) لەسەر ئوممەتەکەی

ێغەمبەری خۆشەویست(صلی الله علیه و سلم) لەسەر ئێمەی ئوممەتی، حەق و مافی زۆری هەن کە بەستراونەتەوە بە ئیمان هێنان بەو بەڕێزە و بەگەورەزانین و یارمەتی دانی و شوێنکەوتن و پەیڕەوی کردنی، باشترین کەسانێکیش کە شوێنی کەوتوون و بڕوایان پێی هێناوه‌، بێگومان سەحابە و یارانی باوەفای پێغەمبەر(د.خ) بوون.

عروه کوڕی مه‌سعود سه‌قه‌فی –ئەو کاتەی ئەو قسەیە دەکا بێ باوەڕ بوو د– دەڵێ: «ئەی گەلەکەم سوێند بە خودا ئەمن چومەتە لای دەرباری پادشاهان و دەرباری قەیسەری ڕۆم و چومەتە دەرباری کیسرای ئێران و لای دەرباری نەجاشی (پادشاکانی حەبەشی)، بەڵام نەمدیوە پادشایەک ڕێزدارتر بێ لەکن یاران و دەورووبەری، ئەو ئەندازەیە کە موحەممەد له‌لای یارانی ڕێزدار و ماقووڵە» [اخرجە البخاری]

لە گەورەترین مافەکانی پێغەمبەر(د.خ) لەسەر ئوممەتەکەی:

۱- ئیمان بە پێغەمبەرایەتی خۆشەویست(صلی الله علیه و سلم):

خودای گەورە دەفەرموێت:
«…فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِیِّ الأُمِّیِّ الَّذِی یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَکَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» [اعراف/۱۵۸]

باوەڕی پتەو بهێنن بەو خودایە و پێغەمبەرەکەی کە هەواڵدەرێکی نەخۆیندەوارە (تا هیچ کەس نەڵێ پیاوێکی خوێندەوارە و خۆی قوڕئانی داناوە) ئەو پێغەمبەرەی خۆی باوەڕ دەهێنێ بە خودا و فەرمانەکانی، دە ئێوەش شوێنی بکەون، بۆ ئەوەی هیدایەت و ڕێنمویی وەرگرن.

جا بێگومان ئیمان و باوەڕی ئینسان دانامەزرێ و درووست نابێ، هەتا ئیمان بە پێغەمبەرایەتی موحەممەد نەهێنێ و شایەتی لەسەر نه‌بووەت و ڕیسالەتی نەدا.

۲- ئیمان بەوەی کە پێغەمبەر(د.خ) کۆتایی هێنەری پێغەمبەرانە:

خودای تاقانەش دەفەرموێت:

«مَّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَلَکِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیِّینَ وَکَانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیماً» [الاحزاب/۴۰]

موحه‌ممه‌د وەنەبێ باوکی هیچ کەس لە پیاوانتان بێ، بەڵکو پێغەمبەری خودا و دواهێنەری پێغەمبەرانە، هەمیشە و بەردەوامیش خودا بە هەموو شتێک زانایە.

پێغەمبەریش(د.خ) دەفەرموێت:

«… وَإِنَّهُ سَیَکُونُ فِی أُمَّتِی ثَلَاثُونَ کَذَّابُونَ، کُلُّهُمْ یَزْعُمُ أَنَّهُ نَبِیٌّ، وَأَنَا خَاتَمُ النَّبِیِّینَ لَا نَبِیَّ بَعْدِی» [سنن أبی داود (۴۲۵۲) سنن ابن ماجه (۳۹۵۲) مسند أحمد (۲۲۴۵۲ )] صححه الٲلبانی

لە ئوممەتی منیشدا سی درۆزن دەبێ، هەموویان وا گومان دەبەن کە پێغەمبەرن، له‌کاتێکدا من کۆتایی پێغەمبەرانم و پێغەمبەر نایە دوای من.

لە فەرموودەی دیکەدا هاتووە دەفەرموێت: «لە ئوممەتدا دەججال و درۆزن هەن، بیست و حەوت کەسن، چواریان ئافرەتن، له‌کاتێکدا من کۆتایی پێغەمبەرانم و پێغەمبەر نییە لە پاشی من» [رواە احمد و طبرانی و البزار و رجال البزار رجال الصحیح]

موسوڵمانان یەکدەنگن لەسەر ئەوەی ئەگەر کەسێک ئیدیعای پێغەمبەرایەتی بکا دوای محمد(د.خ)، ئەوە کافر و بێ باوەڕ و درۆزنە، داوای تۆبە و گەڕانەوەی –لە لایه‌ن گەورە و ئیمامی موسوڵمانان– لێ دەکرێ، جا ئەگەر گه‌ڕایه‌وە و تۆبەی کرد باشە، دەنا بە بێ باوەڕی دەکوژرێ.

۳- ئیمان بەوەی پێغەمبەر(د.خ) بێ گوناح و پاکه‌ لە تاوان، ئەو بڕگەیەش دابەش دەبێ بە چەند بەش:

️ئیمان بەوەی پێغەمبەر(د.خ) پارێزراوە لە هەموو هەڵە و پەڵە و لادان و لاڕێییەک، لە ئیدیعای پێغەمبەرایەتییه‌کەیدا.

خودای باڵادەست دەفەرموێت:

«وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ ‏٭ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ ‏٭ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ ‏٭ فَمَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِینَ»

خۆ ئەگەر موحەممەد(سه‌لامی خوای له‌سه‌ر بێت) هەندێک قسە و گوفتاری بە دەم ئێمەوە هەڵبەستایە ٭ ئەوە بە هێز و دەسەڵاتی خۆمان دەمانگرت ٭ لە پاشان ڕەگی دڵمان ده‌پچڕاند و ده‌مانمرانت ٭ کەسیش نییە لە ئێوە بەرگری بکا له‌ ئێمه‌.

ئیمان بەوەی پێغەمبەر(د.خ) پارێزراوە لە ڕاگەیاندنی دینی خودا و ڕیسالەتەکەی.

خودای بێ هاوتا دەفەرموێت:
«وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى ‏٭ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى» [النجم۳،۴]

قسە و گوفتاریشی لە ڕووی ئارەزووبازی و هەوا و هەوەسەوە نییە ٭ ئەوەی کە ڕاشی دەگەیێنێت، تەنها نیگا و وەحی خوداییە.

باوەڕ بەوەی پێغەمبەر(د.خ) پاک و پارێزراوە لە کوفر و هابەش بڕیاردان و تووشبوون بە قسەی پڕ و پووچ و گوناح و تاوان، پێش پیغەمبەرایەتی و دوای هەڵبژاردنیشی بۆ پێغەمبەرایەتی.

حەق تەعالا دەفەرموێت:
«مَا ضَلَّ صَاحِبُکُمْ وَمَا غَوَى» [النجم/۲]

هاوەڵ و هاوڕێی ئێوە موحه‌ممه‌د(سه‌لامی خوای له‌سه‌ر بێت) گومڕا و سەرلێشێواو نەبووە و لە ڕێگای ڕاست و ڕەوان نەترازاوە. ‏

۴- ئیمان و باوەڕ بەوەی کە شەریعەت و بەرنامەی موحەممەد(د.خ) هەڵوەشێنەرەوەی هەموو ئایین و شەریعەتەکانی پێش خۆیەتی.

خودای گەورە دفەرموێت:
«وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الإِسْلاَمِ دِیناً فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ» [آل عمران/۸۵]

جا ئەوەی بێجگە لە دینی ئیسلام، پەیڕەوی هەر ئایینێکی تر بکا، لێی وەرناگیرێ و لە قیامەتیشدا لە خەسارەتمند و زەرەرمەندانە.

بۆیه هەرکەس ئەوڕۆ گومانی وابێ دینێکی ڕاوەستاو و مەقبووڵ و وەرگیراو لەکن خودای گەورە هەیە جگە لە ئیسلام، –لە ئایینی جوولەکە و گاور و غەیری ئەوانیش– ئەوە کافر و بێ باوەڕە و دەبێ حاکمی ئیسلامی داوای تۆبە و گەڕانەوەی لێ بکات، ئەگەر لەو باوەڕی گەڕایەوە ئەوە باشە، دەنا وەک هەڵگەڕاوەیەک لە دین دەکوژرێ، چونکە –ئەو کەسە– قوڕئانی وەدرۆ خستۆتەوە. [دەربارەی حوکمی هەڵگەڕاوە (مرتد) لە دین، مشت و مڕ و ڕای جیا هەیە لە نێو زانایاندا، بە تایبەت زانایانی سەر دەم] وەرگێڕ.

۵- باوەڕ بەوەی پێغەمبەر(د.خ) کاری پێغەمبەرایەتی و دەعوەت و بانگەوازی بە تەواوی و بە بێ کەم و کەسه‌ری ئەنجام داوە و ڕایگەیاندووه‌.

لەو بارەیەوە خۆشەویست(سه‌لامی خودای لەسەر بێ) دەفەرموێت:

«…وَأَنْتُمْ تُسْأَلُونَ عَنِّی، فَمَا أَنْتُمْ قَائِلُونَ؟ ” قَالُوا: نَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ وَأَدَّیْتَ، وَنَصَحْتَ، فَقَالَ بِإِصْبَعِهِ السَّبَّابَهِ یَرْفَعُهَا إِلَى السَّمَاءِ، وَیَنْکُتُهَا إِلَى النَّاسِ: ”اللَّهُمَّ اشْهَدِ، اللَّهُمَّ اشْهَدْ“. ثَلَاثَ مَرَّاتٍ…» [صحیح البخاری (۱۵۶۸ ,۱۵۷۰ , ۱۶۵۱ ,۱۷۸۵ ,۲۵۰۵ ,۷۲۳۰ ,۷۳۶۷) صحیح مسلم (۱۲۱۳, ۱۲۱۶) سنن أبی داود (۱۷۸۵ ,۱۷۸۷, ۱۷۸۸, ۱۷۸۹, ۱۸۱۲, ۱۹۰۵, ۱۹۴۴ )]

فەرمووی: لەڕۆژی دوایی لەبارەی منەوە لە ئێوە دەپرسن، چ جوابێک دەدەنەوە؟
یارانی هەموویان گوتیان: دەڵێین کە تۆ ڕاتگەیاند و ئەدای –ئەمانەت و کاری دەعوەت و تەبلیغت– کرد و نەسیحەت و خێرخوازیت بۆ ئێمە ئەنجام دا پێغەمبەریش کە قامکی بەرەو ئاسمان هەڵدێنا و ئیشاڕەتی بۆ لای خەڵکەکە دەکرد، فەرمووی: خوداوەندا شاهید بە، خوداوەندا ئاگادار بە و ئەو کارەی سێ جار ئەنجام دا.

۶- باوەڕ بەوەی کە شەریعەتی پێغەمبەر(د.خ) بۆ تەواوی جنۆکە و ئینسانەکانە.

خودای حەکیم دەفەرموێت:
«قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً…» [الاعراف/۱۵۸]

ئەی موحەممەد(د.خ) بڵێ: ئەی خەڵکینە بە ڕاستی من پێغەمبەر و فرستادەی خودام بۆ ئێوە بە گشتی…

هەروەها

خودای گەورە دەفەرموێت:

«وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَیْکَ نَفَراً مِّنَ الْجِنِّ یَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنصِتُوا فَلَمَّا قُضِیَ وَلَّوْا إِلَى قَوْمِهِم مُّنذِرِینَ» [احقاف/۲۹] یادی ئەوەش بکە کاتێک دەستەیەک پەریمان لادایە لای تۆ تا گوێ لە قوڕئان بگرن، ئەوسا که ئامادە بوون بە یەکتریان دەگوت: گوێ بگرن و بێ دەنگ بن، کاتێک قوڕئان خوێندنەوەکە تەواو بوو، پەرییه‌کان گەڕانەوە بۆ ناو هۆز و قەومەکەیان و دەستیان کرد بە ئاگادارکردنەوە و بانگکردنیان بۆ پەیڕەوی کردنی ئەم ئاینە نوێیە.

لە موسنەدی ئیمامی ئەحمەدیش بە سەنەدێکی جوان (حسن) لە جابری کوڕی عه‌بدوڵڵا، ئەویش لە پێغەمبەرەوە(د.خ) گێڕاوێتەوە دەفەرموێت:

«بێگومان هیچ شتێک نییە لە نێوان حەرز و ئاسمان، مەگەر ئەوەی دەزانێ من پێغەمبەر و نێردراوی خودام، جگە لە (عاصی) له ڕێگا دەرچووانی ناو جنۆکە و ئینسانەکان نەبێ.» [مسند احمد]

هەروەها دەفەرموێت:

«وَکَانَ النَّبِیُّ یُبْعَثُ إِلَى قَوْمِهِ خَاصَّهً، وَبُعِثْتُ إِلَى النَّاسِ عَامَّهً.» [صحیح البخاری (۴۳۸, ۳۱۲۲) صحیح مسلم (۵۲۱) سنن النسائی (۴۳۲, ۷۳۶) سنن الدارمی (۱۴۲۹) مسند أحمد (۱۴۲۶۴)]

هەر پێغەمبەرێک بۆ لای قەومێکی تایبەت هاتووە و منیش بۆ لای هەموو خەڵکی ڕەوانە کراوم.

نووسینی: محمد صالح المنجد
وەرگێڕان و زیادکردنی: یونس سلیمان زادە

دڕێژەی هەیە …

از طريق
یونس سلیمان زاده
منبع
sozimihrab
برچسب ها

یونس سلیمان زاده

استان آذربایجان غربی- بوکان نویسنده و مترجم فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا نظرات خود را با حروف کوردی یا فارسی تایپ کنید
نظرات حاوی مطلب توهین آمیز یا بی احترامی به اشخاص ، عقاید دیگران، و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی شود
نظرات پس از تائید منتشر می شود

همچنین ببینید

بستن
بستن