زنشبهات

خاستگاه شبهات درباره زن (۲-۲)


یوسف سلیمان زاده

دیدگاه اگوست کنت در زمینه تحول اندیشه بشری:

الف)خداشناسی : در این مرحله اندیشه و تفکر تحت سلطه ی ملاحظات فوق طبیعی ، دین و خداست.

ب) مابعد الطبیعی فلسفی؛ توسل به نیروهای فوق طبیعی با اندیشه ی فلسفی درباره ی ذات پدیده ها و نیز توسعه ریاضیات و منطق و دیگر نظام های فکری غیر جانبدارانه

ج)  مرحله اثباتی؛ علم یا مشاهده ی دقیق واقعیت های تجربی و ازمایش روشمند نظریه ها(  مکتب پوزیتویسم)

متاسفانه یک جوان که چهارتا فرضیه و نظریه را در کتاب های کاملا جهت دار مشاهده نموده و یا چند بند از مبانی حقوق بشر را مطالعه کرده است با چهره ای کاملا حق به جانب که از استیکرهای همفکرانش به وجد امده تائیدها و تشویق های جنس مخالفش در گروه ها چنان ایشان را سرمست باده غرور جهل امیز می کند که بر زمین و زمان می تازد غافل از آن که ترازویی که با ان کالای دیگران را وزن می کند از اساس مخدوش بوده و معیار درستی برای توزین نیست.

سخن از عقلانیت معاش و علم پوزیتویستی فراوان است که می توان در جای خودش بدان پرداخت.

عقلانیت مدرن به همراه قرائت های مردسالارانه از دین به خصوص از کتاب مقدس بشر را به دنبال سرابی سوق داد که نه تنها باعث رفع تشنگی اش نگشت بلکه بر حرص و ولع و طمعش افزود. سخن در مورد فمنیسم و نحله های ان زیاد است منتها فقط به ذکر چند نکته در این باب آن بسنده می کنم.

ما مسلمان ها بسان غیر مسلمانان ها منکر دستاوردهای عقلانیت بشر در عصر مدرن و پست مدرن نبوده و بر این باوریم این جنبش ها با همه کاستی هایشان دارای نقاط مثبتی در زمینه حقوق زنان بوده اند و در حال حاضر هم شاهد دستاوردهای جنبش های فمنیستی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ….. هستیم.

متاسفانه در اکثر زمینه ها زنان حتی در احقاق حقوق خویش نیز تابع تئوری های مردسالارانه بوده اند و هر ان چه مردان در زمینه های مختلف  در عرصه لیبرالیسم، مارکسیسم، پست مدرن و …. تئوری سازی کرده اند به داخل این جنبش ها هم سرایت کرده است.

تشدد فکری و منهجی نحله های مختلف فمنیستی که گاهی حتی انها را به دشمنی با همدیگر و حتی دشمنی با مردان کشانده است ناشی از عدم جایگزین مناسب از سوی این نحله ها برای بشر خاکی و عدم شناخت درست از ابعاد وجودی انسان و دو جنس زن و مرد می باشد.

متاسفانه در بسیاری مواقع صفات و ویژگی های مردانه اصل و مبنا قرار گرفته و تلاش ها در راستای رسیدن به این صفات انجام پذیرفته است. تلاش هایی که چون در مقابل با تکوین و سنن این حیات خاکی بوده اغلب نافرجام گشته و حتی در بسیاری مواقع سبب تضییع بیشتر حقوق شده است.

صفات و ویژگی زنانه به شدت مذموم و تخریب شده  به گونه ای که بسیاری از زنان از این که منتسب به ویژگی های زنانه گردند در هراس و شرمساری بوده و هستند.

فرم لباس، موی سر، عضلات و رفتار و کردار مردان مبنای حرکت و تلاش جنبش ها گشته است. صفات و ویژگی های مردان چنان سرابی برای زنان و دختران شده تا شاید در سایه ی ان حقارت گذشته ی خویش را پنهان و مکتوم نمایند.

علم دنیای مدرن به خصوص بیولوژی و پزشکی در راستای این یکسان سازی  مصادره و مسخر گشته است.( در تحقیقی که در صدای امریکا پخش گشت بسیاری از مادران افکار عمومی را علت اصلی ندادن شیر به فرزندان شان معرفی نمودند.)

لازم است اشاره داشته باشم این معیار و میزان گرفتن اندیشه ی غربی تنها اختصاص به حوزه زنان ندارد بلکه در همه عرصه ها مخالفان و معاندان دین اسلام را در پناه خویش گرفته است.

سری به گروه های الحادی و اتئیستی بیان گر این واقعیت است که عقلانیت معاش و علم پوزیتویستی چنان به اندیشه ی این دوستان سامان بخشیده و قفس های نامرئی برایشان ترسیم نموده که در سایه ی ان بر هر ان چه غیر خودی است می تازند.

به عنوان مثال به یک نظریه حتی فرضیه داروینیسم را چنان چند دستی چسبیده اند که در سایه ان نه تنها خلقت بلکه خالق خلقت را هم انکار می کنند.

تاملی در نحله های فکری مختلف فمنیستی بیانگر این واقعیت است که به  تعداد تئوری های مردسالارانه در حوزه زنان جنبش های فمنیستی داریم.

برخی از این جنبش ها صفات و ویژگی های مردان را اصل گرفته و به عنوان سرابی برای رسیدن زن غربی و شرقی به این صفات تمام توان خویش را بکار گرفته اند.

و حتی تعدادی از نحله ها بر این باورن که بودن زن و مرد در کنار هم باعث فرودستی زنان می شود به همین دلیل به نفی صفات مردانه و حتی نبرد با این صفات پرداختند.

منتها در سایه اموزه های دینی اموخته ایم که نقاط تاریک و ضعف های یک منهج فکری مانعی برای اقرار به نقاط مثبت انها نبوده و حتی ما مسلمان ها بر اساس ایات صریح قران که دعوت به تعاون در بر و تقوی می نماید حاضریم برای احقاق حقوق پایمال شده ی زنان دست همه جریانات را به گرمی فشرده و با ایشان همکاری نماییم.

بنابراین اگر ما هم بخواهیم بر اندیشه مدرن در حوزه ی زنان ایراد وارد کنیم و نقاط تاریک ان را برجسته نماییم به اندازه ای کارنامه جنبش ها در این حوزه ها تاریک و مخدوش است که همه نقاط مثبت را تحت پوشش خویش قرار می دهد.

والسلام

از طريق
یوسف سلیمان زاده
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

یوسف سلیمان زاده

@ استان کردستان - سقز @ نویسنده و فعال مدنی @ دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا