اصولعقاید

درباره پیامبران اولوا العزم …

فضیلت پیامبر اسلام(صلی الله عليه و سلم) بر سایر انبیاء

خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم برتری و فضیلت برخی از انبیا و هم رتبه ندانستن آنها بر برخی دیگر را تأیید و بیان نموده است. «وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْض» (اسرا:۵۵) یعنی: «ما برخی از پيغمبران را بر برخی ديگر برتری داده‌ايم»

برترین انبیاء، پیامبران اولوالعزم هستند که عبارتند از حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و حضرت محمد (سلام الله علیهم). خداوند نیز در قران کریم چنین می فرماید: «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنكَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقاً غَلِيظاً» (احزاب:۷) یعنی: «‏(يادآور شو) هنگامی را كه از پيغمبران پيمان گرفتيم و همچنين از تو و از نوح و ابراهيم و موسی و عيسی پسر مريم (آری)! از آنان پيمان محكم و استواری گرفتيم (كه در ادای مسئوليّت تبليغ رسالت و دعوت مردم به خداشناسی و يكتاپرستی كوتاهی نكنند)».

«شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى» (شوری:۱۳) یعنی: «خداوند آئينی را برای شما (مؤمنان) بيان داشته و روشن نموده است كه آن را به نوح توصيه كرده است و ما آن را به تو وحی و به ابراهيم و موسی و عيسی سفارش نموده‌ ایم.»

اگر چه دلایل برتری و فضیلت این پنج پیامبر بر سایر انبیا و نامیده شدن آنها به اولوالعزم واضح و روشن است، لکن ما نیز برخی از خصایص هر کدام را بصورت جداگانه بیان می کنیم.

حضرت نوح (علیه‌السلام) اولین فرستاده خدا بر زمین پس از ترویج شرک و بت پرستی در میان مردم است. حضرت نوح نزدیک به ۱۰ قرن یا به زبانی دیگر حدود ۱۰۰۰ سال به سوی توحید و یکتاپرستی دعوت کرده و در این راه آزار و اذیت فراوانی از سوی قومش متحمل گردید.

حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) که پدر پیامبران نیز نام برده می‌شود، چون بیشتر پیامبران بعد از وی و از نسل و ذریه ایشان هستند. خداوند نیز چنین می فرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً وَإِبْرَاهِيمَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ» (حدید:27) یعنی: «ما نوح و ابراهيم را (پيغمبر، و به سوی مردم) روانه كرده‌ايم و در دودمان آنان نبوّت و كتابها (ی آسمانی از جمله تورات و انجيل و زبور و قرآن ) را قرار داديم.» همچنین حضرت ابراهیم(علیه السلام)، صدیق (بسیار راستگو) نامیده می‌شود، چون در رفتار و کردار با خدای خویش نهایت صداقت و پاکی را به انجام رسانید و خداوند نیز بر این مطلب گواهی می‌دهد. ‏«وَإِبْرَاهِيمَ الَّذِي وَفَّى» (نجم:37) یعنی: «ابراهيمی كه (قهرمان توحيد بوده و وظيفه خود را) به بهترين وجه ادا كرده است».

«وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ» (بقره:124) یعنی: «و (به خاطر آوريد) آن گاه را كه خدای ابراهيم، او را با سخنانی (مشتمل بر اوامر و نواهی و تكاليف و وظائف و از راههای مختلف و با وسائل گوناگون) بيازمود و او (به خوبی از عهده آزمايش برآمد و) آن‌ها را به تمام و كمال و به بهترين وجه انجام داد.» از جمله صداقت ایشان، رضایت بر ذبح پسرش در راستای اجابت دعوت حق، صبر فراوان به هنگام انداخته شدن درون آتش و شکیبایی بر فراق و دوری از اهل خانواده و وطن بود.

درباره حضرت موسی و حضرت عیسی(علیهما السلام) و فضیلتشان بر سایر انبیاء می توان گفت که آنان به سوی امتی بزرگ که همان بنی اسرائیل است، مبعوث گشتند و در مسیر دعوت خود به انواع سختی و مشقت دچار شدند و خداوند نیز در چندین جای قرآن به این موضوع اشاره می نماید. همچنین بر حضرت موسی بزرگترین کتاب آسمانی بعد از قرآن که تورات است، نازل شده است و بر حضرت عیسی نیز انجیل که متمم و مکمل تورات بود نازل شد.

در میان پیامبران اولوالعزم نیز، حضرت ابراهیم و حضرت محمد(صلی الله علیه و سلم) بر بقیه فضل و برتری بیشتری دارند، چون خداوند در بین تمام انبیاء فقط این دو را به عنوان خلیل (دوست) خود نام برده است و در میان این دو خلیل، حضرت محمد(صلی الله علیه و سلم) بر حضرت ابراهیم(علیه السلام) فضل و برتری دارد. چرا که خداوند وی را بر تمام خلایق از اول تا آخر، پیامبر و غیر پیامبر تفضیل و برتری داده است. پیامبر اسلام نیز در حدیث چنین می فرماید: «انا سید ولد ادم یوم القیامه» یعنی: «من سید و بزرگ نواده ی آدم در قیامت هستم».

دلیل بر این مطلب، آیات و معجزاتی هستند که خداوند به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و سلم) اختصاص داده که به سایر انبیاء اعطا نشده اند. همچین پیامبر اسلام در میان امت ها از بیشترین ایمان آورندگان برخوردار است. بزرگترین معجزه پیامبر اکرم، قرآن است. با این تفاوت که معجزه بقیه پیامبران با فوت خودشان پایان یافته اند، ولی قرآن کریم به عنوان معجزه همچنان پابرجاست و ماندگار نیز خواهد ماند. از دیگر دلایل فضیلت حضرت محمد (صلی الله علیه و سلم) بر سایر انبیاء این است که خصوصیات و ویژگی هایی که بصورت جداگانه به هر پیغمبر داده شده است، پیامبر اسلام بصورت جامع از همه آنها برخوردار است. این خصوصیات عبارتند از: خلیل بودن (دوست خدا بودن)، کلام الله (گفتگو با خداوند)، نبوت و رسالت.

در مورد خلیل بودن _که بالاترین درجه محبت نیز هست_ باید گفت که خداوند دوست پیامبر و پیامبر نیز دوست خداوند است. رسول خدا در این خصلت با حضرت ابراهیم(علیه السلام) شریک است، چرا که وی نیز خلیل الله بود. پیامبر اکرم(صلی الله عليه و سلم) خود می فرماید: «قد اتخذالله عزوجل صاحبکم خلیلا» یعنی: «براستی که خداوند رفیق شما را به عنوان دوست خود برگزیده است». که منظور از رفیق شما در این حدیث شخص رسول الله است.
در بحث کلام و گفتگو با خداوند، باید بیان کرد که به هنگام عروج پیامبر اکرم به آسمان و واجب شدن نمازها، خداوند با رسولش مستقیماً گفتگو نموده است. پس پیامبر در این ویژگی با حضرت موسی(علیه السلام) نیز وجه مشترک دارند.

اما توصیف پیامبر به نبوت و رسالت در آیات بسیاری از قرآن بدان اشاره شده است.
«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» (مائده:67) ‏یعنی: «ای فرستاده (خدا، محمّد مصطفی!) هر آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است (به تمام و كمال و بدون هيچ گونه خوف و هراس، به مردم) برسان (و آنان را بدان دعوت كن) و اگر چنين نكنی، رسالت خدا را (به مردم) نرسانده‌ای (و ايشان را بدان فرا نخوانده‌ای. چرا كه تبليغ جميع اوامر و احكام بر عهده تو است و كتمان جزء از جانب تو، كتمان كلّ بشمار می‌رود».

«وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً» (نسا:79) یعنی: «ما شما را به عنوان پيغمبری برای (هدايت همه) مردم فرستاده‌ايم.»
صفاتی که در مطالب فوق بیان گردید، جز در پیامبر اکرم(صلی الله علیه و سلم) در هیچ پیامبری بصورت یکجا جمع نشده است و این خود دلیل فضیلت پیامبر اسلام بر بقیه پیامبران است.

یکی دیگر از دلائل برتری و تفضیل حضرت محمد(صلی الله علیه و سلم) این است که خداوند بزرگ، وی را برای تمام جهانیان فرستاده است. پیامبران دیگر هر کدام برای قوم خویش یا قبیله ای خاص مبعوث شده اند. مثلاً حضرت موسی یا عیسی(علیهما السلام) برای قوم بنی اسرائیل فرستاده شدند، اما دعوت پیامبر اسلام برای تمام بشریت است، بنی اسرائیل یا غیر بنی اسرائیل، جن و انس، عرب و عجم از هر رنگ و نژادی که باشند. خداوند نیز می فرماید: «و ارسلناک للناس کافه» براستی که ما، تو را برای همه مردم مبعوث کردیم.

دلیلی دیگر این است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و سلم) آخرین پیامبران است و بعد از وی پیغمبری مبعوث نخواهد شد، پس تمام بشریت برای نیل به فردوس و رهایی از دوزخ به رسالت حضرت محمد(صلی الله علیه و سلم) نیازمند و محتاج هستند. دلیلی دیگر این است که خداوند، قرآن کریم را بر حضرت محمد(صلی الله علیه و سلم) نازل نموده است و آن را از هر تحریف و تغییر و ضایع شدن مصون نگه داشته است. بدین معنی هر کس که بخواهد قرآن را بخواند، همان آیات و نصوصی را می خواند که بر شخص پیامبر (صلی الله علیه و سلم) نازل شده است. برخلاف دیگر کتب آسمانی که نصوص و متون اصلی آنها از بین رفته و مورد تحریف و تغییر قرار گرفتند و آنچه به نام کتاب آسمانی در میان پیروانشان موجود است، اخبار و مطالبی است که از عالمان این ادیان بیان شده اند و این کتاب ها در واقع به نام نویسندگانشان شهرت یافته اند. همچون کتاب یوحنا، مرقس، یوقا، متی و… به همین دلیل است که نمی توانند ثابت کنند که این مطالب همان نصوصی هستند که بر پیامبرشان نازل گردیده است.

اینها برخی از دلائل فضیلت پیامبر اسلام بر سایر انبیاء بود که ما بطور مختصر بدان اشاره کردیم. اما آنچه لازم است بدانیم این است که تمامی پیامبران دارای فضیلت و بزرگی هستند، آنان برگزیدگان و منتخبین خداوند هستند و هر کس که بخواهد در دنیا و آخرت نجات یابد، لازم است به همه انبیاء ایمان داشته باشد و اینکه دستور و شریعت همه بر مبنای یکتا پرستی و توحید است و آخرین این ادیان، اسلام است و اسلام آخرین شریعت الهی بر بشریت و منسوخ کننده ادیان قبل از خود می باشد. پس تنها راه رستگاری پیروی از دین مبین اسلام است و خداوند اسلام را برای بندگان خود اختیار نموده است و بعد از اسلام دین دیگری نخواهد آمد.

نویسنده: ماجد بن سلمان
مترجم: محمد حکمتیار
 سوزی میحراب

از طريق
محمد حکمتیار
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

محمد حکمتیار

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- پیرانشهر فعال دینی و مدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا