دعوت اسلامی

توصیه ای از سفیان ثوری

در محضر سفیان ثـوری ( رح )

امام سفیان ثوری رحمه الله یکی از دوستانش را این گونه اندرز می دهد :

– برادر عزیزم ؛ هم تو و هم خودم را به تقوای خدا سفارش می کنم ، تو را بر حذر می دارم از اینکه : پس از بدست آوردن دانش جاهل گردی و بعد از هدایت یافتن گمراه شوی !

– هرگز فریب کسانی را نخور که حرص شدیدی نسبت به دنیا دارند و همواره در پی جمع آوری آنند ، چرا که وحشت آخرت ، شدید و خطر آن عظیم و به وقوع پیوستن آن نزدیک می باشد !

-آخرت را مد نظر قرار بده قبل از اینکه بار و بنه سفر را بسوی آن ببندی .

-از فرستادگان پروردگارت استقبال کرده و کمر همت را بالا بزن قبل از اینکه قضا و قدر فرا رسیده و مانع دست یافتن به خواسته هایت گردد !

– تمام سفارشاتم به تو را به خودم نیز نموده ام ، توفیق در این راه در دست خداست و کلید گشایش موفقیت هم دعا و تضرع و زاری و اظهار پشیمانی از کم و کاستی هاست !

– سپس مواظب ریا و خود پسندی باش زیرا که ریا و خود پسندی اعمالت را باطل می گرداند ، پس هرگز خودت را از برادر مسلمانت برتر به شمار نیاور ، چرا که شاید اعمال او از اعمال تو خدا پسندانه تر بوده و در خصوص دوری جستن از محرمات نیز ، ورع و تقوای او نسبت به تو بیشتر باشد !

-اگر از این آفات هم نجات پیدا کردی نکند که برای کارهایت علاقمند سپاسگزاری و تعریف و تمجید مردم بوده و یا اینکه توقع داشته باشی که به خاطر اعمالت ، شرافت و مکانتی برای خودت در دل مردم به دست آورده و از این راه به خواسته های شخصی ات برسی !

-هدف همیشگی تو در انجام دادن اعمالت تنها کسب نمودن دنیای آخرت باشد ، بهترین وسیله ای هم که تو را یاری می دهد تا از دنیا روی گردان و علاقمند آخرت گردی یادآوری مرگ است !

-در صورتیکه خوف از الله در دل تو کم رنگ گردد ، آرزوهایت طولانی گشته و جسارتت بر انجام دادن گناه بیشتر خواهد شد ، بدون شک عالمان بی عمل در روز قیامت ، انگشت ندامت را به دندان می گزند !

از طريق
امید سلیمانی ـــ بانه
منبع
حلیه الاولیاء ـ الاصبهانی
نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا