اندیشهدعوت اسلامی

“دعوت اسلامی” از منظر قرآن کریم(۲-۲)


شیخ عاطف عبدالمعز الفیومی


دعوت اسلامی انسان را از نگرانی هایی که در خصوص موقعیت وجایگاهش در جامعه دارد می رهاند ؛ انسان در جامعه اش مالک نفع وضرر ، عزت وقدرت ونه هیچ موقعیت وجایگاهی ونه هیچ چیز دیگری نیست مگر به اذن و دستور خداوند

– « قل إن الامر کله لله » بگو سررشته کارها [شکست‏ یا پیروزى] یکسر به دست ‏خداست

-﴿ قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴾ [آل عمران: ۲۶]. بگو بار خدایا تویى که فرمانفرمایى هر آن کس را که خواهى فرمانروایى بخشى و از هر که خواهى فرمانروایى را باز ستانى و هر که را خواهى عزت بخشى و هر که را خواهى خوار گردانى همه خوبیها به دست توست و تو بر هر چیز توانایى

-﴿ وَإِن یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ * وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ ﴾ [الأنعام: ۱۷، ۱۸] و اگر خدا به تو زیانى برساند آن را برطرف‏کننده‏ اى جز او نیست و اگر براى تو خیرى بخواهد بخشش او را ردکننده‏ اى نیست آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى ‏رساند و او آمرزنده مهربان است

– ﴿ وَمَن یُهِنِ اللهُ فَمَا لَهُ مِن مُّکْرِمٍ إِنَّ اللهَ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ ﴾ [الحج: ۱۸] و هر که را خدا خوار کند او را گرامى دارنده‏ اى نیست چرا که خدا هر چه بخواهد انجام مى‏ دهد

– ﴿مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّهَ فَللَّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعًا ﴾ [فاطر: ۱۰]. هر کس که عزت خواهد، پس عزت یکسره از آنِ خداوند است

-دعوت اسلامی دعوتی است برای رهایی انسان از تقدیس مادیات

– ﴿ فَلاَ تُعْجِبْکَ أَمْوَالُهُمْ وَلاَ أَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ کَافِرُونَ ﴾ [التوبه: ۵۵] و (فزونى) اموال و اولاد آنها، تو را در شگفتى فرو نبرد؛ خدا مى‏خواهد آنان را به وسیله آن، در زندگى دنیا عذاب کند، و در حال کفر بمیرند!

– ﴿ إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلاَدُکُمْ فِتْنَهٌ وَاللهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ ﴾ [التغابن: ۱۵] به حقیقت، اموال و فرزندان شما اسباب فتنه و امتحان شما هستند (چندان به آنها دل نبندید) و (بدانید که) نزد خدا اجر عظیم (بهشت ابد) خواهد بود.

– ﴿ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ ﴾ [الحجرات: ۱۳]. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏ تردید خداوند داناى آگاه است


دعوت اسلامی دعوتی است برای رهایی انسان از تسلط شهوات بر او

– ﴿ زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَهِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّهِ وَالْخیْلِ الْمُسَوَّمَهِ وَالأنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَاللهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ ﴾ [آل عمران: ۱۴]

مردم را حبّ شهوات نفسانی، از میل به زنها و فرزندان و همیان‌هایی از طلا و نقره و اسبهای نشان دار نیکو و چهارپایان و مزارع در نظر زیبا و دلفریب است، (لیکن) اینها متاع زندگانی (فانی) دنیاست و نزد خداست منزل بازگشت نیکو.

– ﴿ قُلْ أَؤُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِّن ذَلِکُمْ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَهٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللهِ وَاللهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ ﴾ [آل عمران: ۱۵]. بگو آیا شما را به بهتر از اینها خبر دهم براى کسانى که تقوا پیشه کرده‏ اند نزد پروردگارشان باغهایى است که از زیر [درختان] آنها نهرها روان است در آن جاودانه بمانند و همسرانى پاکیزه و [نیز] خشنودى خدا [را دارند] و خداوند به [امور] بندگان [خود] بیناست 

– ﴿ قُلْ إِن کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْکُم مِّنَ اللهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللهُ بِأَمْرِهِ وَاللهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ ﴾ [التوبه: ۲۴] بگو: «اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما، و اموالى که به دست آورده‏اید، و تجارتى که از کساد شدنش مى‏ترسید، و خانه هائى که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند؛ و خداوند جمعیّت نافرمانبردار را هدایت نمى‏کند!

– ﴿ وَاللهُ یُرِیدُ أَن یَتُوبَ عَلَیْکُمْ وَیُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیمًا ﴾ [النساء: ۲۷].  و خدا می‌خواهد بر شما (به رحمت و مغفرت) بازگشت فرماید، و مردم هوسناکِ پیرو شهوات می‌خواهند که شما (از راه حقّ و رحمت) دور و منحرف گردید.

  • – ﴿ وَمَا أَمْوَالُکُمْ وَلاَ أَوْلاَدُکُمْ بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِنْدَنَا زُلْفَى إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِکَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِی الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ ﴾ [سبأ: ۳۷]. اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرّب نمى‏سازد، جز کسانى که ایمان بیاورند و عمل صالحى انجام دهند که براى آنان پاداش مضاعف در برابر کارهایى است که انجام داده‏اند؛ و آنها در غرفه‏هاى (بهشتى) در (نهایت) امنیّت خواهند بود!


دعوت اسلامی دعوتی است برای آزادسازی نفس از هوا وهوس ها

-﴿ وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ ﴾ [المؤمنون: ۷۱]. و اگر حق از هوسهاى آنها پیروى میکرد قطعا آسمانها و زمین و هر که در آنهاست تباه مى ‏شد [نه] بلکه یادنامه‏ شان را به آنان داده‏ ایم ولى آنها از [پیروى] یادنامه خود رویگردانند .
– ﴿ فَاحْکُم بَیْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَکَ مِنَ الْحَقِّ لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنْکُمْ شِرْعَهً وَمِنْهَاجًا ﴾ [المائده: ۴۸].
پس میان آنان بر وفق آنچه خدا نازل کرده حکم کن و از هواهایشان [با دور شدن] از حقى که به سوى تو آمده پیروى مکن براى هر یک از شما [امتها] شریعت و راه روشنى قرار داده‏ ایم
– : ﴿ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى * فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوَى ﴾ [النازعات: ۴۰،
و اما کسى که از ایستادن در برابر پروردگارش هراسید و نفس خود را از هوس باز داشت  ۴۱].


دعوت اسلامی دعوتی است برای شناخت وتقرب به خداوند از راه تزکیه نفس ها ودل ها ودعوتی است برای ممانعت از تصدی شیطان رانده شده وحیله هایش وجلوگیری از تباهی وفساد پیروان و یاورانش ، آنانکه بشریت را فریب می دهند وپشت سر شهوات ومحرمات کمین کرده اند وبرای آن ارزش واحترامی قایل نیستند.

دعوت اسلامی دعوتی است برای ساختن جامعه ای ربانی پاک ، مبتنی بر رعایت آداب وحفظ حریم ها

  • – ﴿ وَاللهُ یُرِیدُ أَن یَتُوبَ عَلَیْکُمْ وَیُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیمًا ﴾ [النساء: ۲۷]. خدا مى‏خواهد شما را ببخشد (و از آلودگى پاک نماید)، امّا آنها که پیرو شهواتند، مى‏خواهند شما بکلى منحرف شوید.

دعوت اسلامی دعوت به نابودی بشریت ، بردگی او وتسلط بر مقدرات ورزق وروزی وهمچنین غارت اموال وممتلکات او نیست همچنانکه کومونیست های مادی گرا با آن افکار واعتقادات الحادی در قرون اخیر انجام داد و یا آمریکا واروپا با آن نقشه های حیله گرایانه ی یهودی صلیبی انجام می دهند ویا آنچه صاحبان زر وثروت از هندوها و ژاپنی ها وچینی ها انجام می دهند.

دعوت اسلامی دعوت علیه حکم وشریعت خدا با ادعای پیشرفت و علم و گشایش علمی در پیشگاه بشریت به گونه ای که بشریت را بی نیاز از شریعت ودینی که او را مدیریت کند وبه زندگی او نظم ببخشد نیست وهمچنین دعوت اسلامی دعوتی نیست که از عقل ناتوان بشری نشات گرفته باشد ، آن عقلی که از درک حقایق اشیاء ورسیدن به کنه آن قاصر وناتوان است وناگزیر از پناه بردن به قوانینی از محصولات فکر واندیشه بشری در زندگی روز مره است ، که این دستور العمل ها بشریت را مدیریت می کند وبه او می قبولاند که آنچه با طبیعت این عصر وزمانه مناسب است این دستور العمل هاست.

دعوت اسلامی دعوت به تجاوز بر آداب انسان وحیا و کرامات او نیست وهمچنین دعوت به هرج ومرج وبه اباحه گری وفحشاء ومنکرات با توجیه دین وشریعت نیست ، بلکه دعوتی ربانی وپاک است که انسان را به درجات عالی ومنزلت در نزد خدا می رساند ، اخلاق ورفتارهای انسان به وسیله ایمان به خدا بررذایل نفس وحب شهوات ولذایذی که نفس انسان را به وادی هلاکت وخسران سوق می دهد غلبه پیدا می کند ، این معانی همگی در دعوت اسلامی که دین فطرت است نهفته است .

“کل مولود یولد علی الفطره” هر نوزادی بر سرشتی پاک به دنیا می آید. این فطرت بیانگر این است که جهان هستی وانسان بیهوده خلق نشده اند همچنانکه خداوند سبحان در کتابش بیان می فرمایند:﴿ أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ… ﴾ [المؤمنون: ۱۱۵] آیا پنداشتید که شما را بیهوده آفریده‏ ایم و اینکه شما به سوى ما بازگردانیده نمى ‏شوید 

-﴿ أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدًى ﴾ [القیامه: ۳۶]
آیا انسان گمان مى ‏کند بى‏ هدف رها مى ‏شود  ؛ بلکه خداوند سبحان تاکید فراوان دارند بر اینکه در کارهایش عبث وبیهودگی نیست .

-﴿ وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ *مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ…  و آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است به بازى نیافریده‏ ایم آنها را جز به حق نیافریده‏ ایم لیکن بیشترشان نمى‏ دانند﴾ [الحجر: ۸۵].

 پس جهان هستی ، انسان ، جن ،ستارگان وافلاک ، کوهها ودریاها، آسمانها وزمین را همه خداوند با حکمت وهدفی ارزشمند آفریده است .

-﴿ وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ﴾ [الذاریات: ۵۶] من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!

آن هدف ، بندگی خداوند تک وتنهایی است که همانندی ندارد واین هدف ، هدفی است که وجود انسانی وبشریت برروی زمین به خاطر آن است و دعوت اسلامی برای این هدف ارزشمند است .

این هایی که گفته شد معانی واهداف دعوت اسلامی است که خداوند آن را توسط پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم ایجاد کرده است .


منبع : شبکه الالوکه
ترجمه : رحمان مام رش

از طريق
رحمان مام رش
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

رحمان مام رش

@ استان آذربایجان غربی- پیرانسهر @@ دبیر - نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا