تربیت فرزندانخانواده

راهکاری برای تقویت و بهبود روابط مادر و دختر

دختران شکایت می کنند که مادر فقط انتظار اطاعت محض دارد و از مادران شکایت می کنند که دخترشان هرگز متوجه منظور آن ها نمی شود. این مشکل را چگونه می توان رفع کرد؟

میگنا – در طول تاریخ زنان همواره به عنوان پرورش دهنده نسل بعد، وظیفه رسیدگی به امور خانه و خانواده را بر عهده داشته اند. توانایی ذاتی آنان در مراقبت و نگهداری از کودکان، رسیدگی به امور منزل و تربیت نسل بعد، آن ها را به عنوان بهترین کسانی که می توانند به رتق و فتق امور خانه بپردازند، معرفی می کند.

بار اصلی مسئولیت درون خانواده هم بر دوش زنان گذاشته شده است اما در این میان روابط مادر و دختر ممکن است پیچیده تر از روابط مادر با پسر باشد. بعضی مادران دختر خود را به فرزند پسر ترجیح می دهند و برخی خلاف این رفتار می کنند.

یکی از بهترین و مهم‌ترین روابطی که در این دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و دختر است. مادر و دختر می‌توانند بهترین دوست​ یکدیگر باشند و عاشقانه یکدیگر را دوست بدارند. اما گفتنی است که به انجام رساندن این کار به وقت زیادی نیاز دارد، تا بتوانید یک رابطه خوب و درست را در میان خودتان برقرار کنید. انجام این کار همچنین به صبر و بردباری زیادی نیاز دارد و باید با میل و رغبت و رضایت هر دوی شما ایجاد شود. این نکته حائز اهمیت است که آیا مادر در قید حیات است یا نه؟ آیا مادر رفتار محبت‌آمیزی نسبت به دخترش دارد یا نه؟ آیا مادر خود دخترش را بزرگ می‌کند یا نامادری‌اش؟ همه این موارد در برقرار کردن ارتباط دوستانه میان مادر و دختر مهم است و نقش حیاتی دارد. حقیقتا مادر نقش مهمی در زندگی و سرنوشت افراد خانواده خویش دارد.

روابط یک دختر با مادر می تواند تاثیر گذارترین رابطه در تمام زندگی او باشد و تمامی روابط او با دیگران حتی رابطه با همسرش را تحت تاثیر قرار دهد. رابطه بین مادر و دختر هم زمان با رشد دختر متحول می شود و مادر بلوغ، نوجوانی، جوانی و تبدیل شدن دختر خود را به یک زن مستقل تجربه می کند. این تغییرات می تواند به اختلاف نظرهای کم یا زیاد بین آن ها منتهی شود.

برای شروع یک ارتباط خوب و درست ابتدا باید از خودتان شروع کنید تا متوجه شوید که شما از چه شخصیتی برخوردار هستید و چه کارهایی می‌توانید انجام بدهید تا یک ارتباط خوب میان شما و دخترتان برقرار شود. سپس باید بدانید دخترتان دارای چه شخصیتی است. آیا درونگراست یا برونگرا؟ البته دخترتان چه درونگرا باشد و چه برونگرا شما باید به شخصیت او احترام بگذارید و او را همان گونه که هست دوست بدارید. متاسفانه یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث به‌وجود آمدن خدشه در رابطه میان مادر و دختر می‌شود این است که آنها به لحاظ شخصیتی با هم متفاوت هستند و به این علت مدام با یکدیگر جر و بحث و بگو‌مگو می‌کنند. اگر شما اجتماعی و دخترتان کمرو و خجالتی است به این ترتیب شما باید قبول کنید که دخترتان شخص درونگرایی است. اما اگر به این نکته توجه نکنید و مدام با او بگو مگو کنید در نتیجه در ارتباط خوب میان شما خدشه وارد می‌شود. پس به شخصیت او احترام بگذارید و با او رفتار مهرآمیزی داشته باشید.

بعضی از دختران شکایت می کنند که مادر فقط انتظار اطاعت محض دارد و بعضی از مادران شکایت می کنند که دخترشان هرگز متوجه منظور آن ها نمی شود.در همین ارتباط دکتر محمد قاضی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مشاور خانواده به خراسان می گوید: طبیعی است که دختران تمایل دارند به مادر نزدیک و شبیه او شوند و در مقابل پسرها نیز، همین احساس را نسبت به پدر دارند. اما این قاعده همیشگی و بدون استثنا نیست. یعنی گاه رابطه پدر- دختر در یک خانواده بهتر از مادر- دختر است. در بسیاری از خانواده ها دختر راز دل خود را به پدر می گوید نه به مادر، برعکس آن هم وجود دارد یعنی پسر با مادر راحت تر است و می تواند با او ارتباط بهتری برقرار کند. در این میان تفاوت نسلی و فراموش کردن نیازهای نسل جدید از سوی مادر به برقراری رابطه صحیح از هر دو سو لطمه می زند.میگنا دات آی آر.گاه مادر فراموش می کند که نیازهای واقعی دختر جوانش چیست و زمانی که با بی اعتنایی و بی توجهی با او برخورد می کند، دختر به سمت پدر گرایش پیدا می کند. مادر در این جا با درک نکردن شرایط روحی و روانی دختر، در واقع او را از خود می راند.

 روابط مادر و دختر

از طرفی گاه مسئله حسادت و رقابت به تیره شدن روابط بین مادر و دختر می انجامد. حسادت گاه به دلایل شخصیتی یا خانوادگی در مادر مشاهده می شود و هستند دختران خوب و ممتازی که مادر به جای حمایت، به آن ها حسادت می کند. گاهی مادر بیش از حد اقتدار طلب است و با این که عطوفت مادری دارد اما در عین حال خواستار تسلط کامل بر خانواده، همسر و دختر خود است. چنین مادرانی نمی توانند دختران خود را جذب کنند زیرا دختر در چنین شرایطی به سمت پدر گرایش پیدا می کند. آزاد اندیشی و وسعت نظر پدر از یک سو و اقتدار طلبی مادر از سوی دیگر، دختر را به سمت پدر سوق می دهد. البته تعداد بچه های خانواده، تعداد دختر و پسر و سن والدین، تحصیلات و فرهنگ خانوادگی در بروز این حالت تاثیرگذار است، اما در مجموع کم نیستند دخترانی که با پدر خود بسیار راحت تر از مادرشان هستند و پدر سنگ صبور آن هاست.

در این راستا اولین کاری که باید برای بهبود ارتباط مادر و دختر انجام داد، تغییر نحوه تفکر آن هاست. تفکر واقع بینانه بدون پیش زمینه منفی، عقب نشینی از مواضع خودخواهانه، تکیه بر واقعیت ها و جدا کردن منطق از احساس می تواند بسیار کارآمد باشد. این روش باعث شفافیت در روابط می  شود و اولین قدم برای بهبود روابط است. نقطه مقابل تفکر واقع گرایانه تفکر ذهن گرایانه است که خودمحوری و خودخواهی اساس آن است، تکیه بر احساسات شخصی، سوء تعبیر، خود محوری، بی توجهی به علایق شخصی طرف مقابل و نبود همدلی می تواند این روابط را مخدوش و مادر و دختر را از هم دورتر و دورتر کند. از سوی مادر بالابردن تحمل، آمادگی برای شنیدن نظرهای مخالف، تواضع و فروتنی، کنار گذاشتن ابزارهای دفاعی و داشتن روحیه مثبت در برخورد با دختر می تواند بسیار مفید واقع شود.دکتر قاضی در پاسخ به این سوال که چند نوع مادر داریم، چنین می گوید: مادران مثل پدران چند نوع هستند. مادر می تواند اقتدارطلب، خودمحور یا آزاد اندیش باشد. مادر آزاداندیش اجازه می دهد بچه ها در تصمیم گیری ها شرکت کنند و تصمیم بگیرند مادر اقتدار طلب مستبد نیست اما اقتدار کافی دارد . بدترین والدین ، والدین خود محور هستند که از فرزندان می خواهند تحت هیچ شرایطی روی حرف آن ها حرف نزنند. بهترین والدین، والدین آزاداندیش و اقتدار طلب هستند؛ یعنی والدینی که در عین دادن آزادی و اختیار به فرزندان، اقتدار خود را حفظ می کنند و از اصول خود کوتاه نمی آیند. گاه مادران اقتدار طلب فرزندان خود را مسئول مشکلات زندگی می دانند و می خواهند با تسلط کامل بر امور خانواده و فرزندان، مشکلات را به تنهایی حل کنند.در حالی که مادران بالغ از مسئولیت مادری خود لذت می برند و در عوض مادران نابالغ از آزادی محدود شده خود شکایت و رفتارهای اشتباه خود را توجیه می کنند.

۴موضوع اصلی اختلاف نظر بین مادر و دختر عبارت است از هرچیزی که مربوط به ظاهر باشد مثل لباس، وزن و موها زیرا زنان را از ظاهرشان قضاوت می کنند و مادر را از دخترش.بنابراین طبیعی است که مادر نسبت به دختر حساسیت داشته باشد.کنترل گری هم نقطه اختلاف دیگر است. بیشتر مادران دوست دارند دخترشان را کنترل کنند و فکر می کنند او هنوز یک دختر بچه است. نصایح مادرانه خسته کننده ترین حرف ها برای بسیاری از دختران است؛ زیرا به نظر دختران در هر نصیحتی، انتقادی نهفته است. مادرها دلسوزانه نصیحت می کنند اما دخترها منتقدانه می شنوند. اگر مادر بلد نباشد نصایح دلسوزانه اش را بجا بگوید دختر از شنیدن آن فرار می کند. بالاخره هر دختری رازهایی دارد که اگر به مادر اعتماد نداشته باشد، از بازگویی آن ها به او سرباز می زند. این رازها به او قدرت می دهد زیرا در صورت بازگویی، مخالفت مادر را به همراه خواهد داشت.

کلیدهای طلایی برای دوستی مادران و دختران :

هر روز صحبت کنید

ممکن است شما طی شبانه‌روز فقط مشغول انجام کارهای روزانه باشید و فرصت نکنید زمانی را با دخترتان سپری کنید و به حرف‌هایش گوش بدهید. بهتر است به‌جای این همه کار کردن کمی به خودتان استراحت و زمانی را هم به دخترتان اختصاص بدهید. با او خیلی دوستانه و صمیمی درباره افکار و اهدافش صحبت کنید. البته این نکته گفتنی است که مقدار زمانی را که با دخترتان سپری می‌کنید مهم نیست، مهم این است که زمانی را هر چند کوتاه تنها به او اختصاص و به حرف‌هایش گوش بدهید. پس برقراری عشق و دوستی را با گوش دادن به حرف‌های دخترتان آغاز کنید، هرگز به او نگویید وقت ندارم زیرا او احتیاج دارد تا شما به حرف‌هایش گوش بدهید. این گونه متوجه می‌شود که شما از صمیم قلب دوستش دارید و به او و اهدافش اهمیت می‌دهید.

کمتر انتقاد کنید

برخی از مادرها تصور می‌کنند با انتقاد کردن از دخترشان می‌توانند روی رفتار و کردار او تاثیر بگذارند. بنابراین با لحنی تند و خشن از او انتقاد می‌کنند. بهتر است بجای این‌که با لحنی تند از دخترتان انتقاد کنید و کارهای او را مایه خجالت خود بدانید، با لحنی دوستانه و نیز با رفتارهای معقول و مناسب روی اعمال او تاثیر بگذارید. شما با انتقاد کردن بیش از حد از او باعث می‌شوید تا دخترتان اعتماد به نفسش را از دست بدهد و استعدادها و توانایی‌های خویش را نشناسد و برای کسب موفقیت تلاشی نکند. با وجود این ارتباط دوستانه میان شما از بین می‌رود. بنابراین سعی کنید درباره چگونگی کلماتی که به کار می‌برید و کارهایی که می‌تواند روی دخترتان تاثیر گذار باشد فکر کنید. بنابراین برای تقویت ارتباط دوستانه با دخترتان سعی کنید نکات مثبت و خوبی را که در وجود او هست ببینید و برایش بیان کنید. این گونه خودش را باور می‌کند و متوجه استعدادها و توانایی‌هایش می‌شود.

سعی کنید مادرتان را خوب بشناسید

برای برقرار کردن یک رابطه خوب و مستحکم با هر یک از افراد خانواده بویژه مادر در ابتدا باید او را خوب بشناسید و بدانید چه شخصیتی دارد. آیا مهربان است؟ آیا تندخو و بد اخلاق است؟ و… برای مثال او ممکن است موقع صحبت کردن با شما با لحنی تند حرف بزند و شما را برنجاند و احساسات شما را جریحه‌دار کند. در این زمان اگر می‌خواهید با مادرتان ارتباط خوب و دوستانه‌ای داشته باشید، باید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، چند نفس عمیق بکشید و بعد از این‌که هر دو به آرامش رسیدید، آن وقت درباره موضوعی که باعث کدورت و ناراحتی بین شما شده است صحبت کنید. در واقع درباره مشکلات، احساسات، افکار، آرزوها و اهدافی که در زندگی دارید، با هم صحبت کنید اما جر و بحث نکنید.

گذاشتن قوانین برای ایجاد یک ارتباط خوب

با مادرتان صحبت کنید و سعی نمایید قوانین خوبی را برای ایجاد یک رابطه خوب و پابرجا بین خودتان در نظر بگیرید و این قوانین را به طور ثابت اجرا کنید. برای مثال، به هم قول بدهید که با محبت با هم رفتار کنید، به یکدیگر احترام بگذارید، درباره مسائلی که باعث ناراحتی میان شما شده صحبت کنید، قبل از این‌که آن مساله بزرگ و باعث کدورت بین شما شود. با مادرتان برنامه ریزی کنید و به سینما، تئاتر یا حتی به رستوران بروید، سعی کنید با یکدیگر باشید و وقت‌تان را با هم بگذرانید. با صبر و آرامش به حرف‌های هم گوش دهید. مهم نیست که در گذشته چه رفتاری با یکدیگر داشته‌اید مهم این است که حالا هر کاری را می‌توانید برای ساختن یک رابطه درست انجام دهید.

اندیشیدن به یک ارتباط دوستانه

تاکنون برای ایجاد یک رابطه دوستانه و صمیمی با مادرتان چه کارهایی را انجام داده‌اید؟ آیا قوانین حاکم بر خانواده را رعایت کرده‌اید؟ آیا به مادرتان احترام گذاشته‌اید؟ آیا به او ابراز علاقه کرده‌اید؟ آیا به او گفته‌اید که دوستش دارید و عاشقش هستید؟ آیا تاکنون به رابطه خود با مادرتان فکر کرده‌اید که چگونه رابطه‌ای است؟ واقعا به رابطه خود با مادرتان با دقت نگاه کنید. ببینید اگر شما می‌توانید کاری انجام بدهید که رابطه میان شما تغییر کند، بهتر است این کار را انجام بدهید. این تغییر کلیدی برای بهتر شدن رابطه میان شما و مادر عزیزتان است.

روابط مادر و دختر

این نکته حائز اهمیت است که مادرها دوست دارند جمله دوستت دارم را از زبان دخترشان بشنوند. آیا مادرتان می‌داند که چقدر دوستش دارید و چقدر به او اهمیت می‌دهید. شما باید هم محبت خود را نسبت به مادرتان ابراز نمایید و هم به او نشان بدهید، مثلا در کارهای منزل به او کمک کنید. شانه‌هایش را ماساژ بدهید و او را ببوسید. برنامه‌ریزی کنید و با هم بیرون بروید، سعی کنید لحظات خوب و خوشی را در کنار یکدیگر سپری کنید.میگنا دات آی آر.بدانید که وجود مادر در کنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشکلات و چالش‌های زندگی شما باشد. پس خالصانه به مادرتان عشق بورزید، همیشه به او احترام بگذارید و مطمئن باشید عشق ورزیدن به مادر می‌تواند رابطه میان شما را مستحکم‌تر کند.

اظهار محبت

دختر به محبت و علاقه مادرش نیازمند است. او به محبتی نیازمند است که آثارش را در رفتار و گفتار مادرش ببیند و احساس کند. او دوست دارد مادرش او را در آغوش بگیرد، ببوسد و نوازش کند. اظهار محبت رابطه دوستانه‌ای بین شما به وجود می‌آورد و شما را به هم نزدیک می‌کند. دخترانی که به قدر کافی از محبت مادر برخوردار هستند و در محیطی آرام زندگی می‌کنند، غالبا اعتماد به نفس بالایی دارند. بنابراین عشق و محبت خویش را به دخترتان نشان بدهید و همیشه به او بگویید که چقدر دوستش دارید و عاشقش هستید. هرگز فکر نکنید که او می‌داند شما دوستش دارید.

دو کلید طلایی میان مادرها و دخترها

اولین کلیدی که می‌تواند یک رابطه دوستانه میان مادرها و دخترها ایجاد کند، احترام گذاشتن به یکدیگر است. احترام گذاشتن به یکدیگر از مواردی است که هر دوی شما باید در تمام طول زندگی رعایت کنید. هیچ وقت احترام قائل شدن برای یکدیگر را فراموش نکنید.

دومین کلیدی که می‌تواند یک رابطه دوستانه میان مادرها و دخترها ایجاد کند، اظهار محبت به یکدیگر است. هم مادر و هم دختر به محبت یکدیگر احتیاج دارند البته محبتی که در رفتار و گفتارشان دیده و نیز احساس شود. برای مثال همراه یکدیگر به پیاده‌روی بروید و خیلی دوستانه با هم صحبت کنید حتی برای هم داستان‌های خنده‌دار یا خاطره‌ای از گذشته تعریف کنید و با صدای بلند بخندید. خلاصه سعی کنید با یکدیگر باشید و خالصانه به یکدیگر عشق بورزید.

به این ترتیب اگر بخواهیم راهکارهایی برای بهبود روابط دختر و مادر ارائه دهیم باید به چند نکته اساسی اشاره کنیم

* مادر باید رازدار باشد

* دختر را مورد تحسین قرار دهد و به او قدرت بدهد

* مسائل را از دیدگاه او ببیند، نه یک طرفه.

* سعی کند روزی از هفته را به او اختصاص دهد. نوشیدن چای می تواند یک تفریح کم دردسر و کوتاه باشد و در بهبود روابط مادر و دختر مؤثر واقع شود.

* حمایتگر باشید. مادر و دختر هر دو ناکامی هایی را در زندگی تجربه می کنند بنابراین نقش حمایتگرانه داشته باشید نه ملامتگرانه.

* به او گوش کنید. گوش کردن فعالانه می تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات شود. او را ضمن صحبت کردن تایید کنید وهر جا لازم است از او سوال کنید. همدلی را تحت هر شرایطی فرو نگذارید تا رابطه تان قوی تر شود.

* خود را جای او بگذارید. شما هم زمانی ، دختر جوانی بودید که کسی حرفتان را نمی فهمید. بنابراین سعی کنید احساسات او را از تجربیات جدیدی که کسب کرده، درک کنید.

* گاهی بدون دلیل به او سر بزنید. او را در آغوش بگیرید، هدیه کوچکی بخرید و مانند یکی از بهترین دوستانتان با او رفتار کنید.

* دخترتان را به جمعی که دوست دارد دعوت کنید و اجازه بدهید از جمع دوستان شما لذت ببرد.

* یک لبخند و آغوش گرم گاه معادل صدها کلمه به تقویت روابط می انجامد. آن را از دخترتان دریغ نکنید.

منبع : https://www.asriran.com

ارسالی : یوسف ساجدی

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا