تاریخ

زمانی که رسول الله (ص) بر فوت فرزندش گریه می کند!

 

یکی از غم بارترین وحزن انگیزترین مصائب وارده بر پیامبرمکرم(ص) درمیان حوادث دردناک که مشاهده شده است غم از دست دادن فرزندش ابراهیم است ؛ پسری که بسیار او را دوست داشت  و او را بنام جدش ابراهیم علیه الصلاه والسلام نام گذاری کرده بود!

ابراهیم تنها فرزند پسر ایشان بود که بعد ازفوت قاسم و عبدالله در مکه ، مایه دلبستگی رسول خدا در مدینه شده بود.

از انس بن مالک رضی الله عنه روایت شده است که با رسول الله (ص) بر ابی سیف الدین وارد شدیم ( همسرش ابراهیم را شیر می داد) دیدیم که ابراهیم را در آغوش داشت ، پیامبر(ص)فرزندش ابراهیم را از او گرفت ،بوسید و بو کرد!  بعدها که به ایشان سرزدیم دیدیم که ایشان نفس های آخرش را می کشد وجان می دهد ،  انس می‌فرماید :دیدم که از چشمان مبارک رسول الله اشک سرازیز شد و ایشان بر ابراهیم گریستند.

عبدالرحمن بن عوف عرض کردند ای رسول الله شما هم گریه می کنید؟ پیامبر(ص) فرمودند: ای پسر عوف این اشک ها از رحم و شفقت جاری می شوندو سپس پیامبر(ص) گریه کردند و فرمودند: چشم ها اشک می ریزند ،قلب ها غمگین می شوند، اما چیزی نمی گویم  الا آنچه که مورد رضایت خداوند باشد،ای ابراهیم ما برای جدایی از تو بسیار اندوهناکیم.

عقاد رحمة الله علیه می گوید:براستی غم واندوه رسول الله هنگام فوت ابراهیم به همان اندازه بود که روز تولدش خوشحال بودند و خوشحالی ایشان به هنگام تولد ابراهیم به اندازه آرزو و اشتیاقشان به ابراهیم بود.

در این داستان غم انگیز غم و اندوه رسول الله صلی الله علیه وسلم بر فوت فرزندش ابراهیم را ذکرکردیم و این که رسول الله (ص) گریه اش بر ان را رحمت وشفقت پدری نسبت به ابراهیم و مهربانیش به آن را بیان می کند و ایشان در این واقعه ادب نسبت به پروردگار بزرگ وتسلیم شدن در برابر خواسته الله تعالی وپایداری برقضا وقدرش را به اثبات رساندند و چیز ناجوری بر زبان نراندند ولباسی پاره نکردند وکلمه ای نگفتند که خداوند ناراضی باشد همسان پدرانی که در مصیبت ازدست دادن فرزندانشان حرکات وکارهای دوران جاهلیت را انجام می‌دهند ————————––——————-

1صحیح البخاری 1/439

2عبقریه محمد ص129

ترجمه : فهیم بهنام

نمایش بیشتر

فهیم بهنام

استان آذربایجان غربی - ارومیه مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا