اندیشهدعوت اسلامی

شیعه وسنی باید نگرش خود را نسبت به هم تغییر دهند!

دکترعلی قره داغی

جلوگیری از ریخته شدن خون شیعه وسنی به دستان همدیگر و حفظ مال وناموس و تلاشی جانانه جهت پیشگیری از جنگ وخصومت مسلمین برضدهم ،فرمان وامری الهی است. لذا لازم است تمامی مسلمین با هرنوع مذهبی ، پاییند این دستورخدایی باشند ؛ ولی متاسفانه آنچه امروز در میدان واقعی مشاهده می شود،چیز دیگری است؛ بویژه درعراق این اختلاف بسیار گسترده و به جنگی تاریخی تبدیل شده که قربانیان این درگیری ها بالغ بر ده ها هزار انسان بوده است.

اهل سنت براین باورندعائشه (رض) بانویی راستگو ودختر مردی صدیق مانند ابوبکر و مادر مسلمانان است و راوی احادیث بسیاری بوده وهمزمان با ذکراسم او رضی الله عنها گفته می شود؛ اما در انظار و باور بسیاری از برادران شیعه او زنی خطاکار و مورد نفرت است؛ علاوه بر بسیاری از یاران پیامبر (ص)بویژه هرسه خلیفه (ابوبکروعمرو و عثمان)هم ازسوی برادران شیعه متهم به ارتکاب گناهانی شده اند و مورد نفرت هستند. این در حالی است که نزد اهل سنت بعد از پیامبران ، خلفا از بهترین ابرار و همراه اسم انان رضی الله عنهم به کار برده می شود و اگربحث ابوبکر به میان آید به عنوان خلیفه راشد و راستگوی پیامبر،همچنین سایرخلفا نیز به همین ترتیب یاد می شوند.

مشکل بزرگ ومنشا ان اینجاست که شخصیتی که نزداهل سنت دارای چنین منزلت وجایگاهی باشد، نزد اهل تشیع مورد نفرت و دشنام و تهمت قرارگیرد

یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف ، انتقال رهبری وسپردن آن به ابوبکر ازسوی پیامبراست ؛ که نزداهل سنت امری جا افتاده و توسط اهل حل وعقد صورت گرفته و از این طریق ابوبکر منصب رهبری مسلمین را دریافت نموده است ؛ امری که ازارشادات پیامبر استنباط شده است ؛ زیرا درایام بیماری و بستری بودن ، پیامبر مدام به یارانش توصیه می نمود که باید ابوبکر امامت نماز را انجام دهد و مسلمانان به او اقتدا نمایند.
ولی اکثریت اهل تشیع به عکس آن معتقدند که تعیین خلیفه بنا بر وصیت و شایستگی نبوده؛ بلکه نقشه عمر و ابوبکر بوده تا از خلافت علی جلوگیری کنند!

آنچه بیشتر جای نگرانی است وجود چندها کانال ماهواره ای است که شبانه روزمشغول پخش ناسزاگویی و بی حرمتی علیه همدیگرند ، امری که شعله ور ساختن آتش جنگ و فتنه وهموار کردن راه کشتار و نابودی همدیگر را به دنبال داشته و دارد.
از جانبی دیگر افراطی های اهل سنت هم علیه تشیع تکفیر و نفرت را راه انداخته و آنان را متهم می کنند که به قرآن موجود ایمان ندارند؛ بلکه می گویند: قرآن بزرگ تر و بیشتری نزد فاطمه بوده و در زمان پیامبر جمع آوری و تا دوران ابوبکر هم در دسترس بوده تا اینکه در دوران عثمان قرآن کنونی باز نویسی شده است!!

من نمی خواهم در اینجا وارد تحلیل این بحث شوم ، زیرا در رسانه های صوتی وتصویری به تفصیل بحث می شود وجنگ سنگینی بین طرفداران متعصب دو مذهب یادشده در شبکه های اجتماعی راه اندازی شده و سیلی از نفرت و ناسزا علیه همدیگر جاری ساخته اند.

در واقع هرکدام سعی بر این دارند تا مذهب دیگری را تغییر دهد، به همین منظور توطئه ای طراحی شده و در مقیاس وسیعی پشتیبانی می شود ؛ برای نمونه مسلمانان آفریقا همگی بر مذهب مالکی بوده وهیچ مشکلی هم نداشتند و علیه تبشیری های مسیحی به خوبی مقاومت کرده اند ؛ ولی در این اواخر شاهد متفرق شدن آن ها هستیم و در واقع به دو گروه شیعه وسنی تقسیم شده اند و رو در روی هم و به ضد یکدیگر تبدیل شده اند. همچنین در نیجیریه و چندین جای دیگر چنین معضل بزرگی ایجاد شده است.

آنچه گل ولای این معرکه را غلیظ تر کرده این است که شیعه و سنی در موضع گیری هایشان روز به روز از هم بیشتر فاصله گرفته اند؛ به ویژه درعراق و سوریه اهل سنت عراق بر این باورند که حکمرانان تشیع طرح و نقشه ریشه کن و اخراج اجباری سنی ها از عراق را در دست دارند و تظاهراتهای انبار و موصل و صلاح الدین علیه این دسیسه راه اندازی شد.
اما درایران ولبنان و خلیج موضوع متفاوت است ؛ تشیع از سوی ایران و سایر قدرت ها پشتیبانی همه جانبه مادی ومعنوی شده و اقدامات سنگین تری در این راستا صورت گرفته و حتی از جهت نظامی وهمکاری تسلیحاتی و نیروی انسانی پشتیبانی می شوند ودرهمین راستا ایران از رژیم اسد حمایت کرده و از سقوط آن جلوگیری کرده است. در مقابل سنی ها از مردم سوریه حمایت می کنند که مورد تهاجمات مرگبار قرارگرفته اند و در بحرین هم وضعیت به همین صورت است .
درمقابل این وضعیت ناهموار لازم است ما پایبند اصول همبستگی و تقریب بمانیم که ذیلا بیان می شود.

۱-رعایت بندهای ذیل و جلوگیری از ایجاد اختلال درآن ها توسط هرکدام از طرفداران شیعه وسنی .
۲-ممنوع وحرام دانستن ریختن خون وتصرف در مال و سامان یکدیگر و ناروا شمردن بی حرمتی به هم بر مبنای قرآن؛ زیرا پیامبر خدا ریختن خون مسلمان به دست مسلمان را حرام اعلام نموده است.
۳-همکاری و تبادل کتب مفید و اجرای طرح های پسندیده و برگزاری اجتماعات وسیمینارها وتلاش برای تحقق اتحاد صادقانه درراستای نهادن سنگ زیر بنای برادری به جای تهاجم علیه هم .
۴-نهایت استفاده از مصوبات و سفارشات کنگره تقریب مذاهب که جامعه جهانی نیز بدین منظور آن را منتشر نموده است ؛ همچنین توصیه های مجامع فقهی در این مورد را مد نظر قرار دهند.

۵-ارائه و مدنظر قرار دادن نقاط مشترک جهت کاستن فاصله ها.

۶-آگاه نمودن مسلمانان در سطحی گسترده نسبت به خطرات جنگ دینی و مذهبی که از دسیسه های یهودی وغرب بوده وروشنگری وتنویر افکارعمومی نسبت به تقریب حقیقی که به نفع مسلمانان وامت اسلام تمام خواهد بود و دراین راستا از طریق تربیت و آماده سازی از خانه و مساجد تا دانشگاه و سایر مراکز پرورشی اقدام شود.

۷- در همزیستی به آگاهی محض اکتفا نشود بلکه از آن فراتر رفته و به فرهنگی عمومی و باز و قابل درک برای آحاد مؤمنین تبدیل شود.

۸-تعیین ومعرفی مجموعه ای از کتاب ها که نقاط مشترک طرفین را بیان و با روحی صادقانه چاره مشکلات را بیابند که این امر جز با نیتی پاک وپسندیده و شیوه ای جذاب و آرام و هدفمند میسر نمی شود.

به امید تحقق این امر الهی.

ترجمه :عبدالله حسن زاده بوکان

از طريق
عبدالله حسن زاده
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

عبدالله حسن زاده

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - بوکان @ شغل : مبلغ و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا