اندیشهدعوت اسلامی

عُمر با برکت و عُمر بی برکت

عُمر با برکت

مردمان زیادی بوده اند که عمری طولانی زندگی کرده و سپس مرگ آنها را در خود پیچیده و هم اکنون نه اثری از آنان باقیست و نه صدایی از ایشان به گوشت می رسد ، ولی دانشمندان و دعوتگران و مصلحانی در میان مردم زیسته اند که علی رغم عمر کوتاهشان اثر گذاری و پرتو افکنی آنها در بین پسینیان خود ، در مقایسه با عمر کوتاهشان ، بسی جای تامل و اعجاب می باشد !

به سرور کائنات رسول اکرم ( ص ) بنگر که عمر دعوت مبارک ایشان در دوران مکی و مدنی تنها بیست و سه سال بود ، ولی این دو برهه زمانی کوتاه ، کره زمین را تغیر داده و مجرای جهان هستی را دگرگون نموده و تاریخی نوین در منطقه و نیز در سراسر دنیا به وجود آورد ، که صدای آن همواره تا حدی طنین انداز است که همچنان بر سیاستها و موضعگیریها و رویدادهای شرق و غرب جهان تاثیر گذار می باشد !

به خلفای راشدین ( رض ) نگاه کن ببین که تا چقدر مایه خیر و هدایت بوده و چه دستاوردها و پیروزیهای کم نظیری در مقایسه با مدت زمان زندگی و خلافت و تلاششان در راستای انتشار دین مبین اسلام بر جای گذاشته اند !

امام شافعی ( رض ) را در نظر بگیر ( ۱۵۰ / ۲۰۴ ه ق ) در مجموع ، تنها پنجاه و چهار سال زندگی کرده ، ولی در این مدت کوتاه ، مذهبی کامل تاسیس نموده که تاکنون ملیونها نفر به زبانهای مختلف در شرق و غرب کره زمین ، طبق این مذهب ، خدا پرستی نموده اند و کتابهایی در حوزه فقه و اصول فقه و اصول حدیث به رشته تحریر درآورده که همواره از معتبرترین مراجع ، برای تحقیقات و تالیفات دانشمندان مسلمان در این زمینه ها بوده اند !

سیبویه ( رح ) صاحب این همه شهرت و آوازه در میان علمای نحو و مؤلف کتاب معروف به ( الکتاب ) که از ارزشمندترین منابع علوم عربی می باشد ، فقط مدت ( ۳۲ ) سال بر صحنه گیتی زیسته است !

امام نووی ( رح ) ( ۶۳۱ / ۶۷۶ ه ق ) کل عمر ایشان چهل و پنج سال بوده است ، ولی میراثی عظیم در زمینه های تربیتی و فقهی برای ما از خود بر جا گذاشته است ، که می توان آثار وزین وی را بدین ترتیب نام برد : الاذکار ، ریاض الصالحین ، شرح صحیح مسلم ، المنهاج ، الروضه ، التقریب و التیسیر ، المجموع ، که در واقع مجموعه ای بزرگ در حوزه فقه شافعی و فقه تطبیقی و آداب می باشند !

عبدالحمید بن بادیس ( رح )( ۱۳۰۷–۱۳۵۸ ه ق) در سن پنجاه و یک سالگی وفات یافت ، ولی در این مدت در برابر استعمار مقاومت نموده ، فرماندهی حرکت جهادی الجزایر و رهبری رنسانس اسلامی را بر عهده داشته است ، ایشان انجمن علمای مسلمان را بنیانگذاری کرده که به کار تجدید و اجتهاد در امور دینی پرداخته است ، انجمن نامبرده تاکنون به فعالیت خود ادامه داده و همواره مسلمانان از آثار و ثمره خیر آن بهره مند گشته اند !

سپس به زندگی کوتاه و پر برکت امام حسن البنا نگاهی بینداز ، متوجه می شوی که با چهل و دو سال سن ، حرکتی را بنیان نهاد که کل دنیا را در بر گرفت و در تمام جهان پیروان و هواداران زیادی را به خود جذب نمود ، اسلام و مفاهیم اسلامی را از نو تصحیح نموده و مردانی تربیت کرد ، که توانستند بار سنگین نوآوری در اندیشه و اجتهاد در فقه و رهنمود به صراط مستقیم در دعوت و آسان گیری در فتوی را بر دوش بکشند ، که امروزه و بخصوص پس از بهار عربی ، امت اسلام چشم امید بدانان دوخته است!

چنین برکتی در عمر و دانش و عمل و تاثیر گذاری را امام ربانی ابن عطاء الله ( رح ) اینگونه بیان می دارد :

عمر برخی از اشخاص بلند مدت است در حالیکه دستاورد کمی دارد و عمر بعضی از افراد کوتاه مدت است ، اما دستاورد آن بسیار می باشد ، کسیکه خداوند متعال در عمر وی برکت اندازد در مدت کوتاهی به اندازه ای مایه خیر و رحمت و هدایت می شود که در عقل کسی نمی گنجد و آن موفقیت معجزه آسا را نمی توان بیان کرد و یا حتی تخمین زد!


نویسنده : دکتر وصفی عاشور ابو زید
مترجم : امید سلیمانی ـــ بانه

نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا