تاریخ

فواید بی نظیر روغن زیتون

فواید بی نظیر روغن زیتون و خواص آن برای سلامتی و زیبایی پوست و مو

روغن زیتون از روغن های محبوب و پرکاربرد است که امروز در تمام نقاط جهان به ویژه نواحی مدیترانه استفاده می شود. روغن زیتون از فشرده سازی میوه درخت زیتون به دست می آید و دارای مزایای درمانی و دارویی فراوانی می باشد که از آن جمله می توان به درمان سرطان، فشار خون بالا، کلسترول، چاقی وکاهش وزن، آرتریت و آلزایمر اشاره کرد.

در دوران قدیم به نام ” طلای مایع” مشهور بوده است و دارای کاربردهای فراوانی در زمینه دارویی و درمانی، پخت و پز، زیبایی و محصولات بهداشتی می باشد. این روغن معجزه گر از عناصر اصلی رژیم مدیترانه ای به شمار می رود.

از روغن زیتون به دو صورت خوراکی و مالشی استفاده می شود. طبع روغن زیتون گرم و خشک می باشد.

خواص روغن زیتون برای سلامتی
خواص روغن زیتون برای سلامتی

خواص درمانی و فواید روغن زیتون

در ادامه به مهم ترین خواص روغن زیتون برای درمان بیماری ها و زیبایی پوست و مو اشاره می کنیم. با پرشین استار همراه باشید.

۱- کاهش التهاب

روغن زیتون منبع غنی اسید اولئیک می باشد که به کاهش التهاب کمک کرده و خاصیت ضدسرطانی دارد. التهاب مزمن از عوامل اصلی بروز بیماری های خطرناک مانند سرطان، بیماری قلبی عروقی، دیابت، آلزایمر، آرتریت و حتی چاقی می باشد.

۲- بهبود بیماری قلبی

روغن زیتون دارای انواع آنتی اکسیدان هایی می باشد که خاصیت ضدالتهابی داشته و در کاهش فشار خون بالا، کلسترول خون و تری گلیسیرید، که از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی می باشد، تاثیر مثبت دارد.

۳- پیشگیری از سکته مغزی

تحقیقات نشان می دهد روغن زیتون منبع غنی چربی هایی می باشد که به طور غیرمستقیم باعث کاهش خطر سکته مغزی در افراد می شود.

۴- چاقی

روغن زیتون از معدود روغن هایی است که مصرف آن باعث افزایش وزن و چاقی نمی شود. تحقیقات نشان می دهد رژیم های غذایی حاوی روغن زیتون سطح آنتی اکسیدان خون را افزایش داده و باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

۵- مبارزه با آلزایمر

بیماری آلزایمر از بیماری های شایع مرتبط با سن می باشد. روغن زیتون تاثیر مثبتی روی عملکرد مغز داشته و با بیماری آلزایمر مبارزه می کند.

۶- کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲

مطالعات نشان می دهد روغن زیتون تاثیر مثبتی روی قند خون داشته و حساسیت انسولین را افزایش می دهد. مصرف منظم روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.

۷- ضدسرطان

آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون، آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش داده و از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. همچنین نسبت به سایر روغن های گیاهی احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

۸- درمان آرتریت روماتوئید

تغییر شکل و درد مفاصل از نشانه های بیماری آرتریت روماتوئید می باشد. علت این بیماری تاکنون به طور دقیق مشخص نشده اما طبق تحقیقات انجام شده، یکی از علل بروز آن ، حمله سیستم ایمنی بدن به سلول های طبیعی بدن است. روغن زیتون در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید تاثیر مثبت دارد.

۹- خواص ضدباکتریایی

روغن زیتون خواص ضدباکتری داشته و باعث از بین رفتن باکتری های مضر بدن می شود. این باکتری ها علت بروز بیماری هایی همچون زخم معده و سرطان معده می باشند.

۱۰- درمان افسردگی

افرادی که از چربی های ترانس در رژیم غذایی خود استفاده می کنند بیشتر از سایرین به افسردگی مبتلا می شوند. مطالعات نشان می دهد جایگزین کردن این چربی ها با روغن زیتون، باعث کاهش افسردگی شده و مصرف منظم آن، خطر ابتلا به افسردگی را تا ۴۸ درصد کاهش می دهد.

۱۱- بهبود پانکراتیت حاد

روغن زیتون دارای موادی مانند اسید اولئیک و هیدروکسی تیروئول می باشد که برای درمان پانکراتیت حاد یا التهاب ناگهانی پانکراس مفید است.

۱۲- سلامت کبد

روغن زیتون با کاهش اثر رادیکال های آزاد باعث سلامت کبد و محافظت از آسیب های کبدی می شود.

۱۳- درمان زخم کولیت

افرادی که به طور منظم روغن زیتون مصرف می کنند ۹۰ درصد کمتر از دیگران به زخم کولیت مبتلا می شوند. زخم کولیت نوعی بیماری التهابی روده می باشد.

۱۴- درمان یبوست

روغن زیتون منبع غنی ویتامین E و K، آهن، امگا ۳ و ۶ و آنتی اکسیدان می باشد که برای سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست مفید است.

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را دو بار در روز میل کنید. به صورت ناشتا هنگام صبح و قبل از خواب. این کار را تا زمانی که یبوست درمان شود تکرار کنید.

اگر طعم روغن زیتون را دوست ندارید، می توانید بعد از مصرف میوه فیبردار مانند سیب یا پرتقال میل کنید.
همچنین می توانید ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون را با یک لیوان آب پرتقال مخلوط کرده و هر روز ناشتا میل کنید.

در صورتی که به یبوست شدید مبتلا هستید هر روز ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک فنجان شیر گرم مخلوط کرده و هنگامی که معده تان خالی است نوش جان کنید.

۱۵- درمان سنگ کلیه

برای درمان سنگ کلیه حدود ۲ لیتر آب را بجوشانید، سپس با ۶۰ گرم آبلیمو تازه و مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و در یخچال بگذارید تا خنک شود و به صورت منظم مصرف کنید.

۱۶- افزایش میل جنسی

روغن زیتون یک محرک جنسی قوی محسوب شده و ماساژ روغن زیتون باعث بهبود گردش خون در اندام های مختلف از جمله اندام های جنسی می شود و در بهبود رابطه جنسی تاثیر عالی دارد.

فواید و مضرات روغن زیتون
فواید و مضرات روغن زیتون

فواید روغن زیتون برای پوست و مو

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

– اسکراب لب: مقداری شکر درشت را با ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کرده، مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید و به عنوان اسکراب لب مصرف کنید.

– پاک کننده آرایش: احتمالا به این فکر می کنید که استفاده از روغن زیتون روی پوست صورت، باعث مشکلات زیبایی و پر شدن منافذ پوست می شود، خبر خوب اینکه روغن زیتون خاصیت جذب کنندگی محصولات روغنی را دارد، به همین دلیل از آن برای پاک کردن آرایش صورت استفاده می شود.

– مرطوب کننده پوست: روغن زیتون به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و ویتامین E، باعث حفظ پوست از عواملی مانند نور خورشید و باد می شود. روغن زیتون همچنین یک مرطوب کننده غیرچسبناک است که به مدت طولانی روی انواع پوست باقی می ماند.

پس از حمام، صورت خود را کمی مرطوب کرده و روغن زیتون را روی پوست بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.

اگر پوست خشکی دارید قبل از خواب، مقداری روغن زیتون به صورت خود مالیده و بگذارید تا صبح بماند. سپس با آب گرم بشویید.

– حفظ سلامت پوست: روغن زیتون منبع غنی ویتامین E می باشد که با درمان التهاب، آکنه، بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و سرطان پوست سلامت پوست را تضمین می کند.
۱/۳ فنجان ماست، ۱/۴ فنجان عسل، ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و حدود ۲۰ دقیقه روی پوست مالیده و سپس با آب گرم بشویید. این کار را به صورت منظم و یک بار در هفته انجام دهید.

– جوانسازی پوست: مصرف روغن زیتون باعث به تاخیر افتادن علائم پیری از جمله چین و چروک می شود.

ابتدا مقدار کمی روغن زیتون به صورت خود مالیده، سپس ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو و کمی نمک دریا را با هم مخلوط کرده و به پوست خود بمالید.

– درمان اگزما: روغن زیتون یک مرطوب کننده قوی است که برای درمان خشکی پوست و عوارض ناشی از اگزما بسیار موثر است.

– درخشان کننده مو : برای درخشان کردن موها، کافیست چند قطره روغن زیتون را به موهای خود بمالید.

– درمان ترک پاشنه پا: روغن زیتون را به پاشنه های ترک خورده بمالید، این کار باعث نرم شدن و درمان ترک پاشنه می شود.

– حفظ سلامت و زیبایی ناخن: ویتامین E موجود در روغن زیتون می تواند به زیبایی و سلامت ناخن ها کمک کند.

یک چوب پنبه را در روغن زیتون فرو کرده و روی ناخن های خود بگذارید. بعد از ۳۰ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

انواع روغن زیتون

روغن زیتون انواع مختلفی دارد که هریک در زمینه خاصی کاربرد دارد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن زیتون خام و طبیعی (virgin): محبوب ترین نوع روغن زیتون است که دارای کیفیت عالی بوده و در پخت و پز به کار می رود. محتوای اسیدی این نوع بسیار کم است.

روغن زیتون طبیعی عالی (extera virgin) : این نوع روغن زیتون بهترین نوع برای سلامت بدن می باشد که با فشرده شدن زیتون در سرما به دست می آید اما هزینه آن بالا می باشد.

روغن زیتون خالص (pure) : روغن زیتون ترکیب شده از روغن زیتون تصفیه شده و طبیعی است که دارای محتوای اسیدی بالا بوده و برای مصرف مناسب نیست.

روغن زیتون لامپانت: که فقط به عنوان سوخت استفاده می شود و کاربردی در پخت و پز ندارد.

نگهداری روغن زیتون

– روغن زیتون را در محل خنک و تاریک و دور از گرما و هوا و نور نگهداری کنید.

– آن را داخل ظرف یا بطری شیشه ای یا ظرف ضد زنگ قرار دهید.

– حتما درب آن ببندید.

عوارض احتمالی و مضرات روغن زیتون

در ادامه به برخی مضرات روغن زیتون اشاره می کنیم:

– روغن زیتون ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در افراد شود، برای اطمینان، قبل از مصرف روغن زیتون به صورت خوراکی، مقداری از آن را روی پوست خود بمالید، در صورت بروز خارش، جوش، یا علائم اگزما احتمالا شما به روغن زیتون حساسیت دارید و لازم است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

– مصرف بیش از حد روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای کالری، ممکن است باعث بروز بیماری قلبی شود. بهتر است بیش از ۲ قاشق غذاخوری در طول روز مصرف نشود.

– روغن زیتون ممکن است با برخی داروهای دیابت تداخل داشته باشد. دیابتی ها قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

– مصرف بیش از حد روغن زیتون ممکن است باعث کاهش فشار خون، انسداد کیسه صفرا و … شود.

– مصرف زیاد روغن زیتون ممکن است اثر معکوس روی وزن داشته و باعث چاقی شود.

– زنان باردار و شیرده از مصرف زیاد روغن زیتون اجتناب کنند.

منبع: stylecraze – healthline – medicalnewstoday 

ارسالی : سمیه آرمند

نمایش بیشتر

سمیه آرمند

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا