تاریخ

محمد (ص) : با حیوانات هم مهربان باشید

 

 پیامبرم فرمود: باحیوانات مهربان باشیم

احتمالاً سؤال شود:آیا می توان دری از درهای رحمت را یافت که پیامبررحمت (ص) درس آن را به امتش نداده باشد؟

در پاسخ می گویم:اگر اصرار داری در مورد مهربانی کردن با حیوانات که یکی از مظاهر رحمت پروردگارمهرورز است چیزی بدانی، بدان آنچه را که مردمان غرب وغرب زدگان از افتخارات خود به حساب می آورند واین روزها بازار تبلیغات شان را علیه اسلام و به سود خود داغ کرده اند ((نیکی باحیوانات))، به بهانه ی رعایت حقوق حیوانات ، بر بسیاری از خیانت هایشان سرپوش قرارداده اند.

 درحالی که پیامبر رحمت (ص)  1400 سال قبل درمکتب خانه ی بزرگ نبوت دررابطه با حقوق حیوانات یکی از درهای رحمت اسلام را بر جهانیان گشوده است.

اگرگفته شود کدامین در؟

می گویم:دری که مختص حیوانات است.

شاید برای بعضی ها تعجب آور باشد که پیامبری قرن ها پیش برای اولین بار درباره ی حقوق حیوانات قوانینی را پایه گذاری نموده باشد که به تازگی برخی از دزدان پیام های پیامبر رحمت ، مدعی امتیاز آن برای خود شده اند ؛چون به باور بسیاری از مردمان غرب این پدیده از دستاوردهای تمدن غربی در دنیای امروز ی می باشد!

اما با اوج جسارت از دارندگان چنین باوری می پرسم ، از کدامین حقوق سخن می گویید؟

مگر مردمان غرب همان کسانی نیستند که  مدعی حمایت از حقوق حیوانات هستند، اما به بهانه های واهی مانند مبارزه با تروریسم و ایجاد دمکراسی و. ..، به کشورهای اسلامی منطقه خلیج فارس لشکرکشی نموده وروزانه صدها زن و بچه را کشته و میلیون ها انسان را آواره ساخته اند ودر این میان کسی به نام حقوق بشر صدایش در نمی آید؟

 مگر نمی بینید در فلسطین، افغانستان، سوریه، عراق و…چه بازی هایی به راه انداخته و با تمام توان و به سرعت هر چه بیشتر منابع طبیعی و مالی این ملت ها را به تاراج می برند، حتی در برخی کشورها چون فلسطین رفته رفته بیگانگان را دسته دسته از دول غرب کوچ داده ودر شهرک های مختلف اسکان می دهند ؟؟!

البته انتظار می رود همین حالت برای سرخ پوست های قاره ی آمریکا که صاحبان اصلی سرزمین آمریکابودند نیز ایجاد شود ، تا زمانی که اسپانیایی ها توسط دریانورد (کریستف کلمپ ) چند قرن پیش آنجا را کشف نموده ومستعمره ی خود قرار دادند، اما اکنون همان سرخ پوستان را می بینیم که به خاطر سیاست های دو جانبه ی سردمداران آمریکا چه حال و روزی دارند!

 باکمی تفکر می توان به این تناقض گویی ها پی برد، البته نباید فراموش کنیم که حکام غرب نیز مانند سایر سکان داران جهان، دارای دو عنصرخیر وشر می باشند اما امروزه عنصر شرارت شان بسیار قوی تر وفعال تر به چشم می خورد.

می گویم ای کاش مدعيان حقوق حیوانات ، حقوق بشر رانیز سرلوحه کار خود قرار می دادند ، حداقل به اندازه ی ابراز مهربانی شان با حیوانات  با انسان های اطراف شان نیز چنین می بودند.

 طبق نظر سنجی های معتبر بیش از 30 در صد از زنان ومردان اروپایی سگ ها و گربه هایشان را بیشتر از همسرانشان دوست دارند حتی برخی از آنها وصیت می نمایند که بعد از مرگش تمامی دارائى اش صرف مخارج سگ یا گربه اش شود؛ این درحالی است که صدها انسان در جهان اطرافش روزانه از گرسنگی جان می دهد.!

برای حل این مسئله باید به 1400 وچند سال پیش برگردیم ودر خدمت حلقه های درس  قانون مند ترین ومهربان ترین انسان ها یعنی پیامبر رحمت زانوی تلمذ بزنیم، تصور کنید زمانی که جهان پر از جهالت ، تبعیض وستم وبی عدالتی بود و صدها سال قبل از پیدایش سازمان های حقوق بشر و حیوانات! پیامبر (ص) مهربان بودن با حیوانات را بویژه حیواناتی که مورد بهره برداری سواری و یا خوراکی انسان قرار گرفته اند را به امتش توصیه نموده است ، آنجا که می فرماید: درمورد حیوانات پرهیزگار باشید، هنگامی که بر آنها سوار می شوید و یا برای خوردن آنها را ذبح می کنید با آنها مهربان باشید.

به این معنی که بیش از اندازه از حیوانات کار نکشیم وبارهای سنگین را بر پشت آنها قرارندهیم.

 برای نمونه طبق یکی از فرموده های گوهر بار حضرت (ص) نباید از حیوانات برای ایراد سخنرانی ویا خطابه به عنوان کرسی و یا منبر استفاده شود.

 درهمین راستا روایت شده است روزی پیامبر (ص) به باغ یکی از أنصار مدینه رفت که شتری نیز در آنجا بود، زمانی که شتر پیامبر را دید به نشانه ی شکایت از صاحبش شروع کرد به جرجر کردن و دو چشمانش پراز اشک گردید ؛ پیامبر دستی بر میان دو گوش شتر کشید و سپس فرمود: چه کسی صاحب این شتر است؟  یک نفر جوان جواب داد: من مالکش هستم، حضرت فرمود آیا در خصوص این شتر از خدا نمی ترسی؟ چون این حیوان از دست اذیت و بی انصافی تو با او به من شکایت نمود!

  همچنین رسول الله (ص) به شاگردانش و به امتش مرتباً توصیه می فرمود : با حیوانات بد رفتاری نکنید، برای آنها علوفه و اسطبل مناسب تهیه کنید..

پیامبر رحمت (ص) در رابطه با چگونگی وشرايط ذبح وکشتار حیواناتی که حلال گوشت هستند، آداب تعامل با این قضیه را در دانشگاه فوق تخصصی اش به شاگردانش هم به صورت شفاهی وهم عملی القا فرموده است، درحدیث

صحیحی آمده است که روزی پیامبر (ص) شخصی را دید که پایش را روی گردن گوسفندی قرار داده و چاقویش را تیز می کند درحالی که گوسفند مظلومانه به چاقو نگاه می کند، رسول خدا عصبانی شد وبه آن شخص فرمود : چرا پیشتر چاقویت را تیز نمی کردی؟ می خواهی این حیوان را دو بار قربانی کنی؟! و سپس فرمود:خداوند نیکو رفتار نمودن را در هر کاری واجب گردانیده است ؛ پس هرگاه حیوانی را کُشتید با بهترین شیوه بکُشید  وهرگاه حیوانی را ذبح نمودید بهترین طریق ممکن را انتخاب کنید،هر یک از شماها خواست حیوانی را قربانی کند چاقویش را تیز نماید، تا قربانی اش آسوده جان دهد .

جای تعجب است برای برخی !  وقتی این پیام های رسا ودلنشين را برایشان نقل می کنیم و خود را به بیراهه می زنند، اما برای ما وهمچنین انسان های آزاده ی حق طلب ومنصف جای شگفتی نیست ؛ چون آنگونه که ما پیامبررحمت و دلسوزمان را می شناسیم  درمورد هر مسئله ای که به چهارچوب حیات بر این کره ی خاکی و زمین نشينان ، انسان و نبات وحیوان و…ارتباط داشته باشد پیامش را چنان شیوا وکامل رسانیده که هم حسن الختام وهم اینکه فصل الخطاب خواهد بود ؛ بدین معنی که سخنان هیچ احدی هرگز به گرد پای فرموده های رسول خدا نخواهد رسید ؛ چون امانت این علوم و قوانين را از ذات پروردگار حکیم گرفته است.

در خصوص حیوانات و حقوقشان همین برای مدعیان این مقوله بس است که پیامبر رحمت وقتی شتری را دید که براثر کارسخت و بار سنگین به زحمت راه می رود برایش گریه کرد و به شدت مالکش را سرزنش نمود.

 یا در حدیث داریم که پیامبر رحمت (ص) فرمود: زنی به خاطر زندانی کردن گربه ای که براثر آن جان داد به دوزخ خواهد رفت .

 وهمچنین فرمود:شخص بدکاره ای به خاطر این که حیوان تشنه ای را آب داد مورد مغفرت خدا قرار گرفت.

خلاصه سخن ،  جای بسی تأسف وشرمندگی است برای کسانی که این همه رحمت اسلام و پیامبرش راعمداً نادیده گرفته واین مردانگی ها را بنام فلان حقوقدان و یا فلان سازمان حقوق حیوانات ثبت وپخش ونشر می نمایند ، در واقع بزرگ ترین خیانت در گزارش تاریخ را رقم زده اند، البته این نکته را فراموش نکنیم ما مسلمانان خود باخته وعقب مانده و دور افتاده از قرآن وسنت بودیم که زمینه غفلت وفراموشی این حقایق را برای دیگران فراهم نمودیم، به امید آنکه ما امت پیامبر رحمت (ص) دوباره با تمسک به کتاب ورهنمودهای آن حضرت ، گوی سبقت را چون قرون طلایی اولیه ی اسلام از دیگران برباییم و باری دیگر مایه ی افتخار دین دنیای خود و ديگران شویم.

ان شاالله

ترجمه و تحقیق : عبدالواحد رحمت الله

نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

‫5 نظر

  1. بسيارى از هموطنان ايرانى بويى از ادميت نبردن. سگ درمانده اى که در سرماى زمستان پناهش داده بودم در اين کولاک و برف با توله در شکم به بيرون از ساختمان بردند و رهايش کردند.تازه مرا هم متهم به اوردن اين حيولن بيچاره کرده و به پليس گزارش کردند.قضاوت با شما!! اروپاييها بهترند يا ما مردم مسلمان؟

  2. … لطفا قبل از اينکه خارجيها رو محکوم به شرارت و ادم کشى کنيد, ى گشتى در ايران خودمون بزنيد ببينيد چه ادماى ناپاکى داريم. من سگى را در زمستان در پيلوت مجتمع پناه داده غذايش را ميدادم بعد از مدتى اين حيوان زبون بسته ابستن شده. اهالى ساختمان اينقدر بيرحمند که حيوان بيچاره را با توله در شکم انهم در اين کولاک و برف به بيرون از ساختمان منتقلش کردند.حال کجا بردند و چه بلايى سرش اوردن خدا ميدونه.اينهم رسم مسلمانى..!!

  3. سلام. در جواب متن بالا که اروپاييها رو متهم به کشتن فلسطينيها ميکنند بايد بگم کاملا غلطه. اروپايىها خاصه امريکاييها بسيار شريفند چون به حيوانات خيلى خوشرفتارند ان دسته از انسانهايى هم مه در رنج گرسنگى هستند يا لايق اين وضعند يا يا انسانهاى بدذاتى بودند که به چنين دردى گرفتارند وگونه رحمت خداوند بسياره به خ

  4. کسانی که دم از حقوق حیوانات میزنن هم در رکاب کسانی هستن که دم از حقوق بشر میزنن…وقتی آزار نرسوندن و محبت کردن باب بشه و بشه رفتار غالب جامعه؛خشونت و رفتارهای آسیب زننده ی اون جامعه کم میشه چه بر روی گیاهان،چه خیوانات و چه انسان ها و ناگفته نماند که درصد بالایی از قاتلین زنجیره ای و متجاوزین سابقه ی آزار حیوانات رو در پرونده ی قضایی خودشون دارن و اثبات شده که اگر حیوان آزارها تحت روان درمانی قرار نگیرن در آینده خطر قابل توجهی برای جامعه و خانواده بواسطه ی احتمال بیشتر ارتکاب پرخاشگری و خشونت و جرائم ازین دست هستن.بیاید فارغ از تعصبات به آینده و مصالح نگاه کنیم و فردی رو که برای آزار نرسوندن تلاش میکنه رو شماتت نکنیم و بجای اون ظالم به هر موجودی رو زیر سوال ببریم

  5. به نظرم شما بسیار غرض ورزانه نوشتید.
    محبت کمیتی تمام شدنی نیست که اندازه و چهارچوب داشته باشه و فردی که برای محبت کردن چرتکه میندازه یه تاجره!در محبت کردن هیچ اولویتی وجود نداره به نظر بنده ی خدا چه حیوان و چه انسان باشه اگر نیازمند کمک هست باید به دادش رسید و اگر مورد ظلم کسی واقع شده باید جلوی ظالم ایستاد?هر جانی نزد خداوند شریفه و آزارش نکوهیده و نامطلوب حال چه حیوان باشه و چه انسان فارغ از نژاد و تفکر و مذهب و آیین
    متاسفم برای دلهایی که انقدر کوچیکن که برای محبت کردن هم اهم فی الاهم میکنن و متعجبن ازین که چرا وضع دنیا اینه
    وقتی یاد نگیری در قلبت رو به روی کوچکترین و بی پناه ترین موجودات باز کنی چطور خودت رو پیرو دین پیامبر رحمت میدونی؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا