تاریخ

مواضع و واکنش های اسطوره ای « محمد علی کلی»

 

۷ موضع مشهور که محمد علی کلی از اسلام دفاع می کند

بوکسور مرحوم آمریکایی؛ محمد علی کلی و دفاع شجاعانه اش از دین اسلام را بدان

“بوکسوراسطوره ی آمریکایی و بزرگ ترین بوکسور تاریخ بشریت، همه این ها لقب هایی است که محمد علی کلی به خود اختصاص داده است، امّا لقب مدافع اسلام در ابتدای دهه اول و دوم سال ۱۹۶۴ مهم ترین لقبی بود که ایشان به خود اختصاص داد تا در اثر شهرتش به آستانه خدمت اسلام درآید.

کاسیاس کلی، او نوه برده ای است که در آمریکا به دنیا آمد، در شرایطی که او هنوز کودک بود بر رشته بوکس مداومت و پافشاری نمود  تا  روزی بتواند از دزدی که دوچرخه اش را دزدیده بود انتقام بگیرد!

 به وضعیت کسانی همچون خودش که سیاه پوست بودند اصلا راضی نبود و همواره تلاش می کرد تا از بردگی رهایی یابد، ابتدا اسمش را به محمد علی تغییر داد و آئین اسلام را تنها راهی برای آزادی خود اختیار نمود، بیش از پنجاه سال را بدون یأس و نومیدی زندگی کرد . همواره تلاش نمود تا تصویر غلطی که غرب از اسلام و مسلمانان دارد را تصحیح نماید.

در مطلب زیر مهم ترین موضع گیری های محمد علی کلی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱-  خودداری از مشارکت در جنگ ویتنام

“این جنگ علیه آموزه های قرآن است و اینکه ما مسلمانیم نباید وارد هیچ جنگی شوییم مگر جنگی که  مطابق آموزه های خدا و رسولش باشد”، این از مهم ترین موضع گیری های دینی وسیاسی محمد علی کلی بود.

بعد از چند ماه که به دین اسلام گروید در سال ۱۹۶۴ از پیوستن به ارتش آمریکا که خود را برای جنگ با ویتنام آماده می نمود؛ خودداری نمود، برای همین محمد علی به زندان انداخته شد و دولت مجوز تمرینات بوکس وی را باطل نمود و حکم قهرمانی را از او پس گرفت!!

دادگاه عالی، بعد از چهار سال، محکومیت اش را لغو نمود و در مورد اعاده حیثیت اش چنین حکم داد: «خود داری محمد علی کلی از خدمت سربازی بخاطر این بوده است که او بخاطر قناعت درونی اش که به دین اسلام پیدا کرده، مخالف جنگ بوده است.»

۲-  دیدارهای تلویزیونی و شناساندن اسلام به مردم

محمد علی از هر مناسبتی استفاده می کرد تا از طریق آن به بهترین شکل و شیوه به توضیح و تشریح تعالیم اسلامی بپردازدد.

 کاربران شبکه های اجتماعی چندین مقطع ویدئویی را رصد کرده اند که در آنها محمد علی کلی از اسلام سخن گفته ودفاع می نماید.

کِلِی، در گفتگویی تلویزیونی  و در پاسخ به مجری برنامه که از او سؤال کرد: بعد از کناره گیری از ورزش بوکس به چه کاری مشغول می شویی؟ به تشریح اسلام و مبانی آن همت می گمارد!

طبق کتاب “بزرگان و متفکرانی که به اسلام گرویده اند” تألیف محمد طماشی، محمد علی گفته است: “به برکت و فضل الله بیش از دو میلیون آمریکایی توسط راهنمایی های من مسلمان شده اند و از درآمد سالانه خویش حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای فعالیت های اسلامی و خدمت به مسلمانان اختصاص داده ام، همسر و فرزندانم حق ندارند آن را تصاحب نمایند و کاخم را به مسجد و مدرسه ای برای تعالیم قرآن تبدیل نموده ام و ساختمان بزرگ تری را هم در شیکاگو به مسجد تبدیل نموده ام”

“عبدالمالک مجاهد” از نزدکان محمد علی کلی، در گفتگویی که با یک مجله داشت گفت: او (محمد علی کلی) در حوزه کاری اش کتاب هایی دارد که برای دعوت مردم به اسلام بسیار تاثیر گزار بوده است ، کتاب هایی که توضیح می دهد که سرور ما عیسی (ع) فرزند خدا نیست بلکه پیامبر خداست.”

۳-  گورباچوف؛ مشهورترین شخصیت جهانی که  توسط کِلِی به اسلام دعوت می شود

مقام و جایگاه رئیس جمهور آمریکایی؛ جوربوش پدر و همچنین رئیس جمهور شوروی مخائیل گورباجف، ایشان را دچار ترس و واهمه نکرد؛ مارس ۱۹۹۰در برابر هیئت استقبال کننده کاخ سفید از گوباچف ایستاد و یک نسخه از قرآن کریم را به او داد و وی را به اسلام دعوت نمود. 

۴- محکوم نمودن  انفجار های ۱۱ سپتامبر

انفجار های ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و مورد تهاجم قرار دادن برج های تجارت جهانی ضربه ای جدّی به کلی زد طوری که از ته دل تأسف خورد و گفت: “از عمق قلبم تأسف و افسوس می خورم  بابت اینکه اسلام و مسلمانان را به اموری نسبت و ربط می دهند که  جز رنج  و ناراحتی و تنفر و خشونت پیامدی ندارد؛ اسلام هرگز اجازه نمی دهد انسان های بی گناه کشته شوند ؛ چون معنی اسلام چیزی جز صلح و آشتی نیست و من نمی توانم دست بسته و بدون موضع گیری بوده و در عین حال نظاره گر اعمال تروریستی عده ای مسلمان نما باشم که این مشکلات  را باعث شده اند “

۵-  نام پیامبر(ص) نباید زیر پاها بیفتد!

هیچ گاه شهرت برای محمد علی کلی کم ترین ارزشی نداشت، طوری که محمد علی کلی از قرار گرفتن نامش در میان ۲۵۰۰ شخصیت جهانی متشکل از ستارگان مشهور هالیوود در لوس آنجلس، در ینایر ۲۰۰۲، ممانعت نمود و در توجیه این اعتراض خود گفت: از آنجا که نام او همان نام نبی اسلام است، اگر بر زمین بیفتد و مردم بر آن گذر نمایند،  این کار اهانت و بی احترامی بزرگی است در حق آن پیامبر هُمام.

بخاطر جایگاهی که محمد علی کلی در دل آمریکایی ها داشت، اتاق هالیوود تصمیم گرفت که نام ایشان را از جمله ستارگان مشهور، بر دیوار ورودی اش و نه بر دیوار راه رویش، نصب نمایند تا اینکه یگانه ستاره ای باشد که نامش بر دیوار تآتر بین المللی بدرخشد، ستاره یگانه ای که هرگز زیر پاها نمی افتد.

هزاران تن از عاشقان و دوستداران این اسطوره ی مسلمان در اطراف ستاره مشهورش در هالیوود بعد از مرگ وی تجمع نمودند و تابلوها و پلاکاردهایی به رسم یاد بود از او را حمل نمودند و تاج و گل هایی را جلوی آنها قرار دادند.

۶-  محکوم نمودن حمله های پاریس

او در دفاعش از اسلام مخصوصاً بعد از انتشار جریان اسلام ستیزی در اروپا و آمریکا و بعد از انفجارهای اخیر پاریس در  نوامبر، یا در هر مکانی دیگر، محمد علی کلی گفت: “من به عنوان یک مسلمان، کشتن مردم بی گناه در پاریس، “سان برناردینو” و یا هر مکانی دیگر از جهان را محکوم نموده و می گویم : این انفجارها و حملات تروریستی هیچ سود و نفعی به اسلام و مسلمانان نخواهد رساند، مسلمانان راستین می دانند که خشونت و تندرویی با مبادئ و پایه های دین ما در تعارض و تضاد می باشد”

۷-  واکنش نسبت به مواضع ضد اسلامی ترامب (کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا)

“من شخصی هستم که هرگز به پارتی بازی متهم نشده ام، معتقدم باید رهبران سیاسی ما، موضع گیری های خود را مبتنی بر تشویق مردم به فهم دین اسلام بکار بگیرند و توضیح دهند که این قاتلان فریب خورده،(تندورهای اسلامی) حقیقت اسلام را نزد مردم بهم ریخته اند و به بدترین شکل جلوه داده اند” ، این جواب محمد علی کلی در دسامبر ۲۰۱۵ در برابر کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا؛ دونالد ترامب بود که دعوت او برای ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا را رد نمود و آن را نپذیرفت.

کلی؛ به عنوان مشهورترین مسلمان آمریکایی با دو شبکه NBC وABC  مصاحبه کرد و گفت: “اینکه ما مسلمانیم نباید اجازه بدهیم کسانی از اسلام برای اهداف شخصی خویش بهره برداری نمایند

او همچنین گفت:  “گفته هایش متوجه کاندیداهای ریاست جمهوری است که بسیاری از مردم را از آموزه های اسلامی گریزان ومتنفر نموده است».

این آخرین و مشهورترین واکنش محمد علی کلی بود؛ واکنشی که آن را برای دفاع از ساحت مقدس آموزه های اصیل اسلامی بعمل آورد، در کنار آن، همواره او از قضیه ی فلسطین دفاع نموده و کشتار جمعی و ژنوساید مسلمانان بوسنی  در سال ۱۹۹۲ را نیز به شدت محکوم و تقبیح نمود.

منبع : العربی ۲۱

ترجمه از عربی: عبدالله رشی مقدم

نمایش بیشتر

عبدالله رشی مقدم

@ نویسنده و مترجم @ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا