اندیشهدعوت اسلامی

موضع گیری و همدری به موقع

در سال ۲۰۰۱ میلادی بازیکن نیجریه ” اکیم امولادی ” که برای تیم ” تریفیسو ” در لیگ فوتبال باشگاههای ایتالیا بازی می کرد ، در همه بازیها از طرف بازیکنان تیم های حریف و احیانا از جانب هم تیمی هایش بواسطه سوت کشیدن و آوازهای نژاد پرستانه مورد اهانت و تمسخر قرار می گرفت !

درصورتی که از طرف رفقایش اقدامی انجام نمی گرفت و آن را در حدی متوقف نمی کردند ، احتمال داشت که این وضعیت همچنان ادامه پیدا کند ، آنان منتظر دخالت فیفا و ابراز نگرانی اتحادیه ایتالیا نماندند ، بلکه در مسابقه ای که با تیم ” جنوی ” داشتند ، در اقدامی کم سابقه کلیه بازیکنان هم تیمیش در حالی به میدان بازی آمدند که چهره های خود را به نشان همدردی با ( اکیم امولادی ) رنگ سیاه زده بودند و هر کدام از آنها پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود : همه ما ( اکیم امولادی ) هستیم !

چند روز قبل در قزاقستان خانم معلمی تمامی دانش آموزان محجبه را از کلاس اخراج کرد ، روز آینده همه دانش آموزان غیر محجبه در حالیکه حجاب کرده بودند سر کلاس حاضر شدند تا اینکه پیامی باشد ، از جهتی برای خانم معلم که متوجه اشتباه خود شده و از آن بازگشت نماید و از طرفی هم برای همکلاسیهای محجبه کلاس ، که عملا بدانان بگویند : ما همه هم نواییم ما هم مثل شماییم !

غسان کفانی می گوید : قضیه فوت شخصی ، بیشتر از اینکه به مرده مربوط شود ، به بستگان و باز ماندگان وی ارتباط خواهد داشت !

در واقع تنها قضیه فوت اینگونه نیست ، بلکه هر قضیه ای هم که در آن ظلمی واقع شود ، به دیگران نیز ارتباط پیدا می کند !

زمانیکه بقیه مردم از ستمدیدگان دفاع می کنند ، در حقیقت و در وهله اول از انسانیت خود و ثانیا از خودشان دفاع نموده اند ، آنکسیکه از مظلومان دفاع نمی کند ، برای مراحل بعدی خودش را نیز در معرض قربانی شدن قرار داده و مدافعی هم نخواهد داشت !

هنگامیکه شخصی به ناحق زندانی می شود ، بیشتر به اشخاص خارج از زندان تعلق دارد تا اینکه به فرد زندانی ، زیرا زندگی طبق این معادله در جریان می باشد که می گوید : روزی خورده شدم که در آن گاو سیاه خورده شد !

شخصی که خودش از مسکن و امکانات معالجه و غیره برخوردار است و تنها نظاره گر کسانی است که حق خود را در این موارد مطالبه می کنند ، بدترین موضع را اتخاذ نموده است !

کسیکه خودش مورد هجوم و اهانت نژاد پرستی قرار نگرفته ، و در خصوص ستمدیدگان نژادی و قومی سکوت اختیار می کند ، شریک این ظلم و اهانت خواهد بود !

ارزشها و اصولی وجود دارد که حفاظت از آنها لازم و ضروریست ، زیرا حقیقت انسان چیزی جز این ارزشها و اصول نمی باشد !

آنکس که به اصول و ارزشهای اخلاقی و انسانی باور دارد ، ذاتا و صرف نظر از هویت و ماهیت ظالم و یا مظلوم ، مخالف سرسخت زندانی کردنهای ناروا ، ستمهای نژادی و یا هر گونه بی عدالتی خواهد بود !

عامل اساسی بدتر شدن اوضاع و حتی به فساد و ویرانی کشیده شدن کره زمین ، بی تفاوتی و موضع نگرفتن بموقع انسانها در خصوص قضایایی است ، که سر انجام بدانان نیز تعلق و ارتباط پیدا کرده و عاقبت تاثیرات منفی آن قضایا ، دامن و گریبان آنها را هم خواهد گرفت !

نویسنده : ادهم شرقاوی
مترجم : امید سلیمانی ــ بانه

از طريق
امید سلیمانی
منبع
www.sozimihrab.org
نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا