اندیشه

مُحسن و نیکوکار باشیم

مُحسن و نیکوکار

پیامبر(ص): (مَن اِستَوی یَوماهُ فَهُوَ مَغبونُُُُ.)« هرکس دو روزش مانند هم باشد، زیان کرده است.»     هر روز بهتر از دیروز

امام ابن تیمیه(رح):«عاقل کسی نیست که خیر را از شر تشخیص دهد، بلکه عاقل کسی است که از بین دو خیر ، بهترین را بر گزیند.»  یک نفر که می خواست برای مردم سخنرانی کند تنها این جمله را گفت:« خدا رحمت کند کسی را که از جایش بر خیزد و یک قدم جلو بیاید.»

اگر کسی خدای نخواسته بد ترین است، باید بکوشد از بدیش کم کند و به سوی بدتر شدن حرکت کند. و به همین ترتیب از بد تر به سوی بد و از بد به سوی خوب از خوب به سوی بهتر و از بهتر به سوی بهترین شدن گام بر دارد. واین حرکت مصداق کامل حرکت تکاملی مدّ نظر قرآن است.

انسان باید محسن و نیکو کار باشد تا با خدا همراه شود.( وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ)(۶۹/عنکبوت) و خداوند او را دوست داشته باشد.( وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ.)(۱۹۵/بقره) و به رحمت خداوند نزدیک شود و دعایش پذیرفته شود.( وَلاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ)(۵۶/اعراف) و اجز و پاداشش ضایع نگردد. (إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ)(۹۰/یوسف) و از هدایت خداوند بر خوردار گردد.( هُدًى وَرَحْمَهً لِّلْمُحْسِنِینَ.)(۳/لقمان) و هر چه را بخواهد در پیشگاه خداوند برایش فراهم شود.( لَهُم مَّا یَشَاءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِکَ جَزَاء الْمُحْسِنِینَ.)(۳۴/زمر) و از عذاب آخرت مصون  بماند.( أَوْ تَقُولَ حِینَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِی کَرَّهً فَأَکُونَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ)(۵۸/زمر) ومژده و بشارت خداوند شامل حالش گردد.( وَهَذَا کِتَابٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَاناً عَرَبِیّاً لِّیُنذِرَ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَبُشْرَى لِلْمُحْسِنِینَ.)(۱۲/احقاف)

پیامبر(ص)  از زبان جبرئیل (ع)احسان ونیکو کاری را اینگونه برایمان تعریف می فرماید:«خدا را چنان عبادت کنی که، انَّهُ همیشه او را می بینی. حال که نمی توانی خدا را ببینی بدانی که او همیشه تو را می بیند.»

داستانی هست که می گوید:«در ایام جنگ نعلبندی یکی از میخ های نعل اسب فرمانده ی لشکری را درست در جای خودش نکوبید. در نتیجه اسب در میدان جنگ شَل شد وزمین خورد. فرمانده که از اسب افتاد، لشکرش شکست خورد. وقتی لشکر شکست خورد مملکتی به تاراج رفت.» پس اگر کاری به نیکویی و به بهترین شکل ممکن انجام نشود، ممکن است نتایج فاجعه باری را در پی داشته باشد.

آیا مکانیکی که ماشین مشتری را به امان خدا رها می کند و به شاگردان تازه کارش می سپارد و شاگردان در جریان دستکاری ماشین یک یا چند پیچ حساس را شُل می بندند و یا نمی بندند، و در نتیجه ماشین در مسیر به درّه می افتد و فاجعه به بار می آید، مقصّر نیست؟

انسان مُحسن و نیکو کار خود را در محضر خدا می بیند.( أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى.)(۱۴/علق) برای همین است که می کوشد تمام پندارها و گفتارها و کردارهایش را خداپسند انه کند  وظیفه شناس است و در انجام وظایفش هیچ کوتاهییی  نمی کند.  زندگیش را به گونه ای تنظیم می کند که، اگر تمام زوایای زندگی فردیش برای همگان آشکار شوند، نه تنها اتفاق بدی برایش نمی افتد بلکه خوشحال تر هم می شود. چرا که از بر ملا شدن هیچ یک از پندار ها و گفتارها و کردارهایش نمی ترسد. اگر بمیرد و پس از مرگش به او بگویند ما تو را زنده می کنیم و یک ماه به تو فرصت می دهیم تا مافات را جبران کنی،  آنچنان درست زیسته است که، نمی تواند هیچ یک از برنامه های قبل از مرگش را برای کسب  ثواب بیشتر، دستکاری کند و به تک تک پندارها و گفتارها و رفتارهایش افتخار می کند.

بر عکس انسان بد پندار و بد گفتار و بد کردار است که همیشه ترس و اضطراب و دلهره دارد که مبادا  رازهایش فاش شوند و آبرویی برایش باقی نماند. انسان مُحسن صداقت و راستی و از خود گذشتگی و خدمت به خلق برای کسب رضای خالق را سر لوحه ی زندگیش قرار می دهد. پاک و بی آلایش است و از حساب پس دادن باکی ندارد. و همیشه سرش بلند است و حرفی برای گفتن دارد.

روزی ملا نصرالدین به مردم گفت که هر کدام ۱۰۰۰ تومان پول بیاورند تا برایشان سخنرانی کند.  پول آوردند و ماموستا سخنرانی غرّایی ایراد کرد. بعد پولهایشان را پس داد. وقتی مردم حکمت این کار را پرسیدند، در جواب گفت:« چون شما پول داده بودید، خوب گوش کردید و چون من پول داشتم، خوب حرف زدم.    (محسن نفسش از جای گرم می آید وصداقت و پاکی بزرگترین سرمایه اش است.)

نجّاری برای پادشاهی کار می کرد. وقت بازنشستگیش فرا رسیده بود. پادشاه  در نظر داشت به پاداش خدمت نجّار، ساختمانی به او هدیه بدهد. از نجار خواست که آخرین ساختمان را بسازد و تسویه حساب کند و بازنشسته شود. نجّار کار ساختن ساختمان را به نحو احسن انجام نداد و در کارش بی مبالاتی کرد. وقتی ساختمان به اتمام رسید، پادشاه کلید ساختمان را به نجّار داد. اما نجّار تاسف خورد که چرا نهایت دقّت را در کارش به کار نبرده است.

اگر محسن و نیکوکار و صادق و راستگو باشیم و برای کسب رضای خدا در خدمت خلق بگوشیم وبرای خوشبخت کردن آنان از خود گذشتگی داشته باشیم، به مزایای فراوانی دست خواهیم یافت که بخشی از آنها به شرح ذبل است.:

 

۱ –  در دنیا از فاش شدن راز های زندگیمان نمی ترسیم. و در قیامت  به همه می گوییم:( فَیَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَؤُوا کِتَابِیهْ)(۱۹/حاقه)

۲ –  نسبت به خودمان احساس خوب و مثبتی خواهیم داشت و خودمان را دوست می داریم و به خودمان احترام می گذاریم.

۳ –  چون خودت اهل توطئه نیستی از دیگران نمی ترسی و احساس امنیت و آرا مش می کنی.

۴ –  دیگران تو را دوست خواهند داشت و به تو احترام می گذارند. چرا که به راستی تو محترم هستی.

۵ –  تو نیر به دیگران احترام می گذاری و رابطه ات  با دیگران حسنه می شود.

۶ –  از بودن با دیگران لذّت می بری و زندگی به کامت شیرین تر می شود.

۷ –  احساس می کنی که حتّی  به محیط طبیعی نیز عشق می ورزی .

به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست   عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.

۸ –  از اینکه برای دیگران الگوی خوبی شده ای لذّتی وجود دارد که در هیچ چیز دیگری وجود ندارد.

۹ –  همیشه در انتظار بازخورد مثبت و پاداش نیک از محیط زنده و غیر زنده هستی.

۱۰ –  مُحسن مثبت اندیش است و  مثبت اندیشی باعث سلامت روانی و به تبع آن سلامت جسمی می شود.

۱۱ –  چون حسود و کینه توز نیستی، از ابتلا به بیماریهای قلبی و روانی دور می مانی.

۱۲ –  خداوند با  راستان است و در تمام صحنه های زندگی حمایت و کمک خداوند را می بینی.

۱۳ –  چون انسان بنده ی احسان است، مُحسن دوستان بسیاری خواهد داشت.(داستان گوسفند و اینکه احسان رشته ایست در گردنش.

۱۴ –  اگر مشکلی برایش پیش بیاید، دیگران با طیب خاطر به کمکش می شتابند.

۱۵ –  چون کارش برای خداست و به پاداش اُخروی امید دارد، نگران قدر نشناسی دیگران نیست و در انجام وظیفه دلسرد نمی شود.

۱۶ –  خداوند از او راضی می شود و این بزرگترین انگیزه برای انجام کار نیکو است.( وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ)(توبه

۱۷ –  شیطان از فریب دادنش نا امید می شود.( لأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ   إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ)(۴۰/حجر)

۱۸ –  تمام مخلوقات از شرّ او در امان هستند و در کنارش می آسایند.(داستان شیخ و مریدان و سخنرانی شاگردش)

۱۹ –  مُحسن اعتماد به نفس دارد و مطمئن است که از بین خوب و بد و خیر و شر همیشه خوب و خیر را بر می گزیند.

۲۰ –  مُحسن عزتمند است و همیشه سر افراز و سر بلند می ماند.

 

تهیه و تنظیم:   لقمان حسن پور                                         

نمایش بیشتر

لقمان حسن پور

@ آذربایجان غربی - سردشت @ دبیر آموزش و پرورش @ کارشناس ارشد و فعال اجتماعی و مدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا