اصول

مکروهات و مُبطلات روزه

✅مکروهات 

تعدادی مسائل هنگام روزه داری زشت هستند که هر کس به اندازه‌ی توانایی خود باید از آنها خودداری نماید قسمتی از چیزهایی که در پایین آورده‌ایم مسایل ناپسندی است که روزه را باطل نمی کند و حرام نیز نیستند ولی ناپسند و زشت می‌باشند‌.

یکم: روزه‌ی پشت سر هم، یعنی دو روز را پشت سر هم روزه گرفتن بدون تناول هیچ گونه خوردن و آشامیدن و این کار تنها برای پیامبر بوده که همه‌ی رمضان را پشت سر هم روزه بوده است، اما مسلمانان را از این نوع روزه گرفتن منع نموده است و این رحم و مهربانی برای مردم بوده است.

دوم: بوسه کردن همسر و هر نوع کاری که مربوط به همخوابی است زیرا احتمال منی آمدن یا همخواب شدن است و روزه‌‌شان از دست برود اما روزه با بوس همسر باطل نمیگردد ولی بهتر است از انجام آن تا هنگام افطار خودداری گردد.

سوم: استفاده زیاد از عطر و رفتن بیش از اندازه به حمام اما نه عطر و نه حمام روزه را باطل نمیکند.

چهارم: چشیدن غذا و جویدن ادامس زیرا احتمال رسیدن چیزهایی از اینها به شکم است و همچنین آدامس آب داخل دهان را زیاد میکند و تعدادی از علما باور به شکستن روزه با این آب دارند ولی نه چشیدن غذا و آدامس صاف به شرطی که به شکم نرسد روزه را باطل نمیکنند اما لازم است از اینها خودداری نماید.

پنجم: زیاد آب در داخل دهان کردن هرچند اشکالی ندارد و روزه را باطل نمیکند مخصوصا الان که فصل گرماست و‌ آب به دهان کردن از آزار رساندن به بدن بهتر است به شرطی که در آن مبالغه صورت نگیرد.

ششم: استفاده از سواک بعد از نماز ظهر مکروه است ولی حرام نیست و روزه را باطل نمی‌کند.

✅ رُخصت هایی که باعث افطار روزه می شوند

برای هر شخص روزه‌دار درست است که در حالات زیر روزه‌ی خود را بشکند. اما نباید این را از یاد برد، تمام این حالات که اجازه روزه خوردن داده شده است باید شخص ارزش این ماه را به یاد داشته باشد و همچنین جلوی چشم مردم ویزی نخورد و احترام این ماه را داشته باشد تنها در این شرایط و اگر شرایط تمام شد باید روزه بگیرد.

یکم: سفر و مسافرت اما این سفر باید از چند شرط برخوردار باشد از جمله:

*باید سفر مدتش انقدر طولانی باشد که بتواند نمازهایش  را قصر و جمع نماید و اگر قبل از نماز صبح بیرون رود و هنگام طلوع خورشید از مکان خود بیرون رفته باشد میتواند روزه نگیرد، ولی اگر بعد از نماز صبح از خانه برای سفر بیرون رود باید روزه بگیرد اما اگر احساس ناراحتی شدید کرد میتواند روزه نگیرد، بسیاری از علما بر این باورند که باید مسافت سفر ۸۹ کیلومتر باشد.

اما اگر احساس ناراحتی شدید کرد میتواند در مسافت کمتر هم روزه نگیرد در مذهب شافعی شرط دیگری نیز برا شخص مسافر این است که ان شخص کسی نباشد که همیشه در سفر باشد مانند شخصی که راننده است در این شرایط روزه نگرفتن حرام است، اما اگر روزی از روزها توسط روزه گرفتن دچار ناراحتی شدید شد در این حالت میتواند روزه‌ی خود را بشکند.  یکی از شرطهای دیگر اینکه سفر مباح باشد و برای انجام معصیت و گناه نباشد آنها برایشان جایز نیست روزه نباشند چون نوعی همکاری برای انجام کارهایشان اگر روزه نباشند.

۲مریضی، اگر معلوم شود که به سبب مریضی نمیتواند روزه بگیرد یا دچار ناراحتی شود یا اینکه مریضی بیشتر شود یا دیرتر مداوا پیدا کند در این حالت می‌تواند روزه بگیرد، اما در این حالت ضروری است که پزشکی متخصص اجازه آن را بدهد و اگر متعهد و مسلمان باشد بهتر است بخصوص در جهان اسلامی که پزشک مسلمان وجود دارد لازم است این پزشک متعهد و خداترس باشد.

۳- زن شیرده و حامله هم با توجه به  ترس از اینکه احتمال دچار مریضی شوند می‌توانند روزه نگیرند یا اگر به خاطر فرزند روزه را بشکنند باید روزه را دوباره بگیرند.

۴- پیری، تمام علما بر این باورند که روزه‌ی رمضان بر پیر از کار افتاده واجب نیست و لازم به قضای روزه نیست زیرا در تمام طول سال توان روزه‌داری را ندارند و در قبال هر روزه فدیه میدهند.

مریضی که امید مداوا نداشته باشد تنها فدیه میدهد و روزه نمی‌گیرد و قضای ان را نیز نمی‌گیرد .

۵- بسیار تشنه و گرسنه بودن، اگر بدانند که بیش از حد گرسنه و تشنه شده‌اند و به‌ همین خاطر نمیتواند روزه را ادامه دهد و هوشیاری خود را از دست میدهند یا حسی را از دست می‌دهند می‌توانند روزه را بشکنند.

۶-  صاحب کار سخت و دشوار، مانند کارگران و همه‌ی کسانی که دارای شغل سخت و دشوار هستند اینها اگر احساس کنند که روزه گرفتن به انها ضرر می‌رساند میتوانند روزه نگیرند اما لازم به قضای روزه است و به شرط این که مطمئن باشد که اگر از کارش دست بکشد به او ضرر می‌رسد ولی اگر بداند که به او زیانی نمیرسد باید تا زمانی که روزه است دست از کار بکشد.

✅چیزهایی که روزه را باطل می‌کنند

یکم:  هر چیزی که عمدا وارد شکم و سر شود ، اما اگر فراموش کند که روزه‌دار است و چیزی نوشید یا خورد روزه‌اش باطل نمیشود یا اگر چیزی از طریق رگ و پوست وارد بدن شد روزه را باطل نمی‌کند.

دوم: آمپول زدن هم روزه را باطل می‌کند چه از جلو و چه از پشت که زده شود.

سوم: استفراق عمدی هم روزه را باطل می‌کند.

چهارم: نزدیکی زناشویی عمدی اما اگر اطلاعی از حرام بودن نداشته باشد روزه‌اش باطل نمی‌شود .

پنجم: آوردن آب منی خود از طریق دستبازی کردن اما اگر در خواب بود یا اگر خودبخود آب بیاید روزه باطل نمی‌شود.

ششم: آمدن خون عادت ماهیانه و بعد از زایمان اگر یک ذره هم باشد.

هفتم: زایمان هم اگر خون همراه نداشته باشد روزه را باطل مینماید.

هشتم: دیوانگی وزوال عقل

نهم: کافر شدن و برگشت از دین اسلام

نویسنده ملا جعفر گوانی

سوزی میحراب

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن