تاریخسیره خلفاسیره نبوی

نخستن بانی زندان در اسلام !

در آغار تأسیس دولت اسلامی تعداد مسلمانان اندک بود و پیامبر خدا(صلی الله علیه و سلم) در میان آنها زندگی می کرد و در نتیجه در هر مشکل و موضوعی مسلمانان به ایشان مراجعه می نمودند، تا در میان آنها داوری کند.

پس از اینکه در بین آنها داوری می کرد و حکم صادر می نمود؛ شخص خطاکار را مجازات می نمود و حق را به صاحبش باز می گرداند؛ بنابراین در آن عصر نیازی به وجود زندان و امثال آن نبود و اگر نیازی به زندانی نمودن کسی می بود، از مسجد استفاده می کردند و جمعی را مأمور نگهبانی از او می نمودند.

أبو لبابة خویش را شش روز در مسجد حبس نمود، هم چنانکه متخلفان و بازماندگان یکی از  جنگ ها نیز به منظور تنبیه ، خویش را بر ستونهایی از مسجد بستند و خود را زندانی نمودند.

گاهی از برخی منازل هم برای زندانی نمودن عده ایی از مجرمان یهودی بنی قریضه استفاده شده، کما اینکه از خیمه ها هم در بعضی از مواقع استفاده شده است.

بانوانی که مستحق محاکمه و زندان بودند، در یکی از منازل نگهداری می شدند و اجازه خروج از آنجا را نداشتند تا زمانی که مجازاتشان پایان می یافت.

ولی بطور کلی جرائم بسیار اندک بود و مجازات طبق شرع اسلام صورت می گرفت.

زندان در عهد دو خلیفه امام ابوبکر و عمر(رض)

پس از اینکه رسول الله(صلی الله علیه و سلم) به رفیق اعلی پیوست و دنیا را وداع گفت، در زمان خلافت ابوبکر صدیق(رض) مردمان فراوانی از ملت‌های گوناگون، اسلام را پذیرفتند و دایره سرزمین‌های اسلامی گسترش یافت و توسعه زیادی یافت. پس نیاز مبرم به مکانی بود که مجرمان را بعد از محاکمه در آن حبس و نگهداری نمایند.

در برخی روایات آمده، اولین نفری که چنین منزلی را از یک صحابی خرید و به محل نگهداری مجرمان اختصاص داد و برای اولین بار زندان را تأسیس کرد، عمر فرزند خطاب بود، بنابراین اولین مؤسس زندان در اسلام، ایشان خواهد بود.

زندان در عهد خلیفه چهارم علی فرزند ابی طالب (رض)

علی فرزند أبوطالب(کرم الله وجهه) عموزاده ی رسول الله(صلی الله علیه و سلم) بود و در همان دوران کودکی، در منزل ایشان پرورش یافت. در طول عمر مبارک رسول الله(صلی الله علیه و سلم) ایشان را مصاحبت و همراهی نموده و فقه و اصول اولیه دین را از ایشان یاد گرفت. او دارای هوش و ذکاوت فراوان بود و از فقهاء و علماء کبار مسلمان بحساب می آید.

بسیاری از راویان تأکید دارند اولین منزلی که به زندان تبدیل شد و مجرمان در آن نگهداری شدند، در شهر کوفه بود و خلیفه مسلمانان علی ابن ابی طالب آن را بنا نهاده بود. تصمیم اولیه او  بسیار ساده عملی شد ؛ زندان مورد نظر وی عبارت بود از مکانی ساخته شده از گل که با سنگ و ماسه استحکام بخشیده بود ؛ تا مجرمان نتوانند از آنجا فرار کنند و آن مکان به ندامتگاه، نام گذاری شد ، ولی به رغم اختصاص آن به زندان، هیچ کسی از آن نگهداری نمی کرد و هیچ کسی آن را مدیریت نمی کرد.

ترجمه از عربی: عبدالله رشی مقدم
سوزی میحراب

از طريق
عبدالله رشی مقدم
نمایش بیشتر

عبدالله رشی مقدم

@ نویسنده و مترجم @ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت و خطیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا