تاریخ

نقش جوانان در سیره ی پیامبر صلی الله علیه و سلم

نویسنده: شیخ ندا ابو احمد
تاریخ، از یارانِ پیامبر [ص] برای ما سخن می راند؛ یارانی که پرچم اسلام را برافراشتند و سنت پیامبر را نصرت بخشیدند، یارانی که اسلام بر بازوانِ آنان قامت گزید.

٭ کسانی که در بیعتِ ” عقبه ی دوم ” به پیامبر بیعت دادند، جوانان بودند. جوانانی که حضرت عباس [رض] هنگام دیدار با آنان رو به پیامبر کرد و فرمود: ” یا محمد، اینان جوانانی هستند کە ایشان را نمی شناسیم ” .
٭ حضرت ابوبکر خلیفه ی اول مسلمین [رض] – المبشَّر بالجنّه – در سن ۳۸ سالگی مسلمان شد و ایمان آورد.
٭ ابو عبیده جراح [رض] که پیامبر (ص) لقب ” امین امه ” را بدیشان داده بود، در سن ۳۲ سالگی ایمان آورد.
٭ عبدالرحمن بن عوف [رض] که از ” مبشَّرین بالجنّه ” است، در سن ۳۰ سالگی ایمان آورده است.
٭ زید پسر حارثه [رض] نیز در سن ۳۰ سالگی ایمان آورده است؛ همه ی این بزرگان قبل از سنین میانسالی ایمان آورده اند و به دین اسلام مشرّف شده اند.
٭ حضرت عمر خلیفه ی دوم مسلمین [رض] در سن ۲۶ سالگی ایمان آورده است.
٭ حضرت عثمان خلیفه ی سوم مسلمین [رض] در سن ۲۰ سالگی ایمان آورده است.
٭ صهیب [رض] در سن ۱۹ سالگی ایمان آورده است.
٭ طلحه پسر عبیدالله [رض] در سن ۱۷ سالگی مسلمان شده و پیامبر لقب ” طلحۃ الخیر ” را بدیشان داده است.
٭ زبیر پسر عوام [رض] پسر عموی پیامبر [ص] ، در سن ۱۶ سالگی بە دین اسلام گرویدە است.
پیامبر [ص] در مورد ایشان فرموده است: ” برای هر فرستادەای ” حواری” یار خاصّ و برگزیده ای است؛ و گزیده ی من زبیر است ” و حسن و حسین [ رضی الله عنهما] سرور و سالار جوانان بهشت هستند.
٭ ارقم [رض] در سن ۱۱ سالگی ایمان آوردند، همگیِ این اصحاب جوانانی بودند که درختِ دعوتِ اسلامی، با تلاش و مجاهدت آنان آبیاری گردید.
٭ هنگامی که سخن از جوانانی می شود که در نشر و تبلیغ دین اسلام سعی کردند و خون دل را چشیدند، نمی توان ” مصعب بن عمیر ” [رض] را فراموش کرد.
مصعب، قبل از ایمان آوردنشان از مرفّه ترین جوانانِ مکه بودند، هیچکدام از جوانانِ مکه لباسی به زیباییِ لباس مصعب نمی پوشیدند، رایحه ی عطر ایشان زبان زد خاص و عام بود. از هر کوچه و معبری که رد می شد، از ماندگاری بوی عطری که به مشام می رسید معلوم بود که مصعب گذر کرده است. هنگامی که مسلمان شد از ترس مادر و طایفه اش ایمانش را کتمان کرد، وقتی که از اسلام آوردن مصعب خبر دار شدند، او را در خانه حبس کردند و از خروج او ممانعت ورزیدند؛ اما با سعی خود و یاری خداوند توانست از حبس خانگی رهایی یابد و در “هجرت اول” به سرزمینِ “حبشه” هجرت کرد. بعد از مدتی دوباره به مکه برگشتند، امّا از فرطِ فشاری که بدیشان آوردند در “هجرت دوم” نیز به همراه جمعی از اصحاب به حبشه رفتند و مدتی دگر در حبشه برای بار دوّم سکنی گزیدند. هنگامی که از حبشه برگشتند، پیامبر ایشان را به عنوان اولین ” سفیر ” اسلام برگزید و همراه جمعی از مردمِ مدینه که در ” عقبه ی دوم ” به پیامبر بیعت داده بودند، رهسپار مکه گردید تا دین اسلام را بدیشان تعلیم دهد.
بدین شیوە مصعب به عنوان یکی از “دعوتگرانِ جوانِ” اسلام معرفی شدند و با سعی و تلاش ایشان و هدایت خداوندی، افراد زیادی از جمله عمرو بن جموح و تعدادی از سرانِ ” انصار ” مانند: ٲُسَید بن حضیر، سعد بن معاذ و سعد بن عباده اسلام آوردند، که با اسلامِ آنان اقوام و طایفه اشان نیز ایمان آوردند. به فضل خدا و تلاش و اخلاصِ مصعب اولین سفیر اسلام، طلایی ترین دورانِ دعوتیِ انصار، شکل گرفت.
٭ و امّا تو جوان و خواننده ی گرامی، چند نفر با سعی و تلاش تو به دین اسلام مشرّف شدەاند!!؟
٭ از دیگر جوانانی کە در نشر دین اسلام مرارت و سختی ها چشیدند، ” علی بن ابی طالب ” [رض] بودند. در جریانِ هجرتِ پیامبر [ص]، حضرت علی در رختخواب پیامبر خوابید در حالی که تنها ۱۴ سال سن داشتند. ایشان نیک می دانستند که خفته در رختخواب، مقصود و هدفِ قتل برای مشرکین است؛ اما از خودگذشتگی کردند و در راه نجاتِ پیامبر، جان باختگی گردند.
٭ هرگز فراموش نخواهیم کرد که در جریانِ هجرتِ پیامبر [ص]، اسمأ دختر ابوبکر [رض عنهما] برای پیامبر و پدرش غذا آماده می کردند و عبدالله[رض] برادرش ” پی٘ک ” گونه غذا را به آنها می رساند و اخبار شهر را برایشان مُخابره می کرد و عامر بن فهیره عبد و مملوک حضرت ابوبکر[رض عنهما] جهت امحای اثر پای عبدالله، گوسفندان خود را از این منطقه گذر می داد و گاهاً برای پیامبر و حضرت ابوبکر نیز، شیر می دوشید و به آنها می داد.
– این ها همگی نمونه ای کوچک بودند از دریای بیکران جان فشانی و از خودگذشتگیِ یارانِ محمد[ص]، چه نیک گفته اند که ” مُشت نمونه ی خروار است ” –

” والسابقون الاولون من المهاجرین و الانصار والذین اتّبعوهم بٲحسان رّضی الله عنهم و رضوا عنه و اعدّ لهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها ابدا، ذالک الفوز العظیم”. التوبه /۱۰۰
پیشگامانِ نخستینِ مهاجرین و انصار، و کسانی که به نیکی روش آانان را در پیش گرفتند و راه ایشان را به خوبی پیمودند، خداوند از آنان خوشنود است و ایشان هم از خدا خوشنودند، و خداوند برای آنان بهشت را آماده ساخته است که در زیر [درختان و کاخ های] آن، رودخانه ها جاری است و جاودانه در آن جا می مانند، این است پیروزی بزرگ و رستگاریِ سِترگ..

ترجمه: کریم تاران

نمایش بیشتر

کریم تاران

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا