اصحابتاریخ

نوادگان پیامبر صلی الله علیه وسلم(۲-۱)

نوادگان پیامبر

۱-حسن پسر علی بن ابی طالب.

او حسن پسر علی پسر ابی طالب پسر عبدالمطلب پسر هاشم، پدر محمد، سرور جوانان اهل بهشت است، گل خوشبوی رسول خدا صلی الله علیه وسلم و سروری که اصلاح گر بین امت بود، نوه ای از نوادگان که پیامبر او را حسن نام نهاد … او شبیه و حبیب رسول خدا، سُلاله هدایت و از هم پیمانان و دوستان اهل تقوی بود(۱).
بعد از سپری شدن یک سال- و عده ای گفته اند بعد از دو سال – از جنگ اُحُد به دنیا آمده است(۲)

حسن  بصری به نقل از ابی بکره می گوید : رسول خدا صلی الله علیه وسلم را بر روی منبر دیدم در حالی که حسن پسر علی در کنارش بود و رسول الله یک بار به مردم و بار دیگر به حسن نگاه می کرد و می گفت: این پسر بزرگوار من است و امیداست خداوند به وسیله او میان دو دسته ی بزرگ از مسلمانان صلح و آشتی برقرار کند(۳).
از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که او به حسن فرزند علی رسیده و خطاب به او گفته است : رسول خدا را صلی الله علیه وسلم دیدم که شکمت را بوسید ! خواهش می کنم شکمت را برهنه کن تا آن جایی را که رسول خدا بوسیده من هم ببوسم ! پس حسن شکمش را برهنه کرد و ابوهریره آن را بوسید(۴).
ابوهریره رضی الله عنه گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم کلماتی را به من یاد داد و سفارش نمود که آنها را در قنوت نماز وتر بخوانم آن کلمات عبارت است از :

اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیمَنْ هَدَیْتَ، وَعَافِنِی فِیمَنْ عَافیْتَ، وَتوَلَّنِی فِیمَنْ تَوَلَّیْتَ، وَبَارِکْ لِی فِیمَا أعْطیْتَ، وَقِنِی شَرَّ مَا قضَیْتَ، فإنَّکَ تَقْضِی وَلا ُیُقْضَی عَلَیْکَ، إنَّهُ لا یَذِلُُ مَنْ وَالَیتَ، وَلا یَعِزُّ مَنْ عَادَیْتَ، تَبَارَکْتَ رَبَّنَا وَتَعَالَیْتَ

ترجمه :
خداوندا مرا جزء کسانی قرار بده که آنها را هدایت کرده‌ای و مرا جزء کسانی قرار بده که آنان را عافیت داده‌ای و مرا جزء آنانی قرار ده که دوست خود قرار داده‌ای و در آنچه که به من عطا کرده‌ای برکت ده و از شر آنچه که مقدر کرده‌ای مرا محفوظ بدار چون تو قضاوت می‌کنی و بر تو حکم کرده نمی‌شود و کسی را که تو دوست بداری خوار نمی‌گردد. خداوندا! دارای برکات بسیار و در ذات و صفاتت بلند مرتبه هستی(۵).
حسن در سن پنجاه و هشت سالگی در شهر مدینه از دنیا رفت (۶).

۲-حسین فرزند علی بن ابی طالب.

او ابو عبدالله ، حسین پسر علی بن ابی طالب، ریحانه ی رسول خدا صلی الله علیه وسلم و شبیه آن حضرت است. پیامبر صلی الله علیه وسلم به هنگام ولادت در گوش او اذان خواندند و او را سرور جوانان بهشت نامید..(۷).
پنج شب از شعبان سال چهارم هجری گذشته بود که او متولد شد(۸)

پیامبر صلی الله علیه وسلم بسیار او را دوست داشت .. از ابوهریره روایت شده است که گفت: رسول خدا  صلی الله علی و سلم را دیدم که حسین پسر علی را بر دوش داشت و می فرمود: اللهم انی احبه فاحبه (۹). خداوندا من او را دوست دارم پس شما هم دوستش بدار.
حسین در سن پنجاه و هشت سالگی و بنا به قولی در پنجاه و نه سالگی در روز جمعه و به روایتی در روز شنبه دهم محرم در سن شصت و یک سالگی به شهادت رسید(۱۰).
حضرت حسین بیست و پنج بار با پای پیاده به حج مشرف شد ، او مردی بسیار پاک و متقی بود، بسیار جدی و قوی بود ، او از قدرت زبان و بیان خوبی برخورداربود و همچنین بسیار دلیر و شجاع بود(۱۱).

۳- اُمامه دختر زینب دختر محمد صلی الله علیه وسلم.

او امامه دختر ابی العاص بن الربیع است ، مادرش زینب دختر رسول خداصلی الله علیه و سلم است (۱۲).
از ابی قتاده انصاری رضی الله عنه روایت شده است که رسول خدا نماز می خواند در حالی که امامه دختر زینب دختر رسول الله و ابی العاص پسر ربیعه پسر عبد شمس را به دوش داشت و هر وقت به سجده می رفت او را بر زمین می نهاد و اگر بلند می شد او را دو باره حمل می کرد (۱۳).
علی بن ابی طالب بعد از فاطمه با ایشان ازدواج کرد و علی از دنیا رفت درحالی که اُمامه همسر ایشان بودند(۱۴).
——————————————————————————–
(۱)معرفه الصحابه(۱/۶۵۴)
(۲)معرفه الصحابه(۱/۶۵۴)
(۳)صحیح البخاری(۲/۹۶۲)
(۴)المستدرک علی الصحیحین(۳/۱۸۴)
(۵)سنن النسائی الکبری(۱/۴۵۱)
(۶)معرفه الصحابه(۱/۶۵۴)
(۷)معرفه الصحابه(۱/۶۶۱)
(۸)معرفه الصحابه(۱/۶۶۱)
(۹)المستدرک علی الصحیحین(۵/۱۹۵)
(۱۰)معرفه الصحابه(۱/۶۶۲)
(۱۱)معرفه الصحابه(۱/۶۶۲)
(۱۲)معرفه الصحابه(۶/۳۲۶۸)
(۱۳)صحیح البخاری (۱/۱۹۳)
(۱۴)السیره النبویه لابن کثیر(۴/۵۸۱)

ترجمه از عربی : رحمان مامه رش

                                                                          ادامه دارد

نمایش بیشتر

رحمان مام رش

@ استان آذربایجان غربی- پیرانسهر @@ دبیر - نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا