اصولفقه

نیت، هیچ گونه تأثیری بر حرام بودن کاری ندارد

نیت هیچ گونه تأثیری بر حرام بودن کاری ندارد…

دکتر یوسف قرضاوی

چیزی که مورد اتفاق است این است که حسن نیت و داشتن هدفی نیکو، حرام را به حلال تبدیل نخواهد کرد و صفت پلشتی را که اساس حرام بودن آن است، از آن نمی‌زداید.

اگر کسی ربا بخورد یا مالی غصب کند و یا از راه ممنوع و نامشروعی، مالی را به نیت اینکه مسجدی را با آن بسازد، یتیم خانه‌ای بسازد، دارالتحفیظی تاسیس کند، یا آن مال حرام را بر فقرا و نیازمندان صدقه کند و یا در راه خیری صرف کند، به دست بیاورد، این هدف و نیت پاک بدون تأثیر خواهد بود و گناه حرام را از وی تخفیف نخواهد داد؛ زیرا احادیث صحیح به ما می‌آموزند که خدا پاک است و تنها پاک را می‌پذیرد:
ابن مسعود از پیامبر خدا نقل می‌کند که پیامبر فرمودند: خداوند بدی را با بدی پاک نمی‌کند بلکه بدی را با نیکویی پاک می‌کند و زشتی، زشتی را پاک نمی‌گرداند.

همچنین صدقه دادن بخشی از مال حرام، آن را پاک نمی‌گرداند بلکه بایستی از تمام آنچه از طریق نامشروع بدست آمده، خارج شود… زیرا مال حرام به ملکیت کسی در نخواهد آمد و کماکان تحت مالکیت صاحب اصلی آن است و به هیچ وجه صدقه آن جایز نیست و بایستی به صاحب اصلی یا ورثه او برگردانده شود. ‪

به این ترتیب دریافتیم که اسلام اصل “هدف وسیله را توجیه می‌کند” را رد نموده و تنها وسیله پاک را برای اهداف شریف قبول دارد و بایستی هم هدف و هم وسیله هر دو پاک باشند.

واحد ترجمه سوزی میحراب

از طريق
سلیمان قادری
نمایش بیشتر

واحد ترجمه سوزی میحراب

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - سردشت @ شغل : امام جماعت مسجد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا