تربیت فرزندانخانواده

وای ؛ پسرم ؛ بر من داد می زند !

روزی که پسرت صدایش را بر تو بلند کند

نویسنده:دکتر جاسم المطوع

گفت:من بسیار نگران فرزند در آستانەی بلوغم هستم ؛ زیرا او به بازی های رایانه ای معتاد شده است..
در ادامه افزود: من انتظار دارم فرزندم مثل خودم یا بهتر باشد؛ ولی او بر خلاف انتظار من رفتار می کند ! اکنون احساس ناامیدی و سردر گمی می کنم ….
به او گفتم : روزانه وقتی فزندت را می بینی که بازی می کند ، چند بار از او انتقاد می کنی و بە او تذکر می دهی ؟!

پاسخ داد : بسیار
پرسیدم : آیا این روش را تجربه کرده ای که وقتی با دوستانت به جایی می روی و یا کار مهمی داری فرزندت را با خود ببری؟
و آیا هر روز یک ساعت ، وقت اختصاص می دهی به فرزندت تا به اتفاق او برنامه مشترکی را عملی سازی؟
آیا تاکنون برای اشباع رغبت علمی فرزندت گام برداشته ای ؟ و آیا جهت آشنا ساختن او با اطلاعات جدیدی در باره ـ مهارت های ـ زندگی تلاش کرده ای ؟ آیا تاکنون مسئولیت هایی را به او سپرده ای تا انجام آن ها را فرا بگیرد؟!

مرد، در حالی که به من خیره شده بود ساکت و صامت نشسته بود !
گفتم: چرا ساکتی؟ گفت: زیرا من تمام آنچه را گفتی یا به طور کلی انجام نداده ام و یا یکی دو بار انجام دادە ام و چون نتیجەای نگرفتەام از ادامە آن منصرف شده ام !
گفتم: پس پسرتان انسان خوبی است ؛ زیرا بجای ایجاد دردسری برای شما اوقاتش را با بازی های رایانه ای پر کرده است ؛ از این سخن من تعجب کرد!

سپس به او گفتم: آنچه فرزندان بالغ ما را آزار می دهد این است که آنان را در این شرایط سنی درک نمی کنیم ؛ چرا که آنان علی رغم اینکه جهان کودکی را پشت سر گذاشته و به دنیای بزرگسالی قدم گذاشته اند باز مانند یک فرزند خردسال با آنان رفتار می کنیم ؛ به همین دلیل آنان با ما همکاری نکرده و از ما فرمانبرداری و حرف شنوی ندارند!

برخی پدران فرزندانشان را رها کرده و هیچ وقت از آنان نمی پرسند که کجا می روند و چه کار می کنند !
آن مرد گفت: من پس از اینکه از اصلاح پسرم ناامید شدم به این عقلیتی که از آن سخن گفتی رسیده ام!
گفتم: آیا می دانی حل مشکلات تربیتی و اجتماعی با حل مشکلات آموزشی و بهداشتی تفاوت دارد؟

بحران های آموزشی و بهداشتی و غیره گاهی ظرف یک تا دو روز حل می شود و با یک جلسه راهکارهای مناسب برای برطرف نمودن آن را پیدا خواهی نمود ؛ ولی مشکلات اجتماعی و بویژه تربیتی نیازمند زمان بیشتری است و گاهی ناگزیر خواهیم شد چند راهکار را تجربه کنیم تا در نهایت به نسخه شفابخش مشکل دست پیدا کنیم و شاید این کار ماه ها و بلکه سال ها طول بکشد!

گفت: من نیز در این اواخر به این نتیجه رسیده ام.

گفتم : فرزند بالغ شما وقتی ـ در ظاهر ـ از رهنمود هایتان سرباز می زند به این معنا نیست که او گفته های شما را قبول ندارد ؛ بلکه چه بسا به سخنان شما قانع شده و دلیل اینکه با تو بحث و جدل می کند این است که می خواهد پدری توانمند در گفتگو و با اعتمادِ نفسِ بالا را ببیند ؛ زیرا که او اکنون در حال پشت سرگذاشتن مرحله رشد و اثبات هویت است.

یا شاید فرزند شما از بکاربردن کلماتی که هنگام گفتگو با تو برای اولین بار بر زبان می راند لذت می برد ؛ که او با این کار دامنه لغاتش افزایش یافته و از جهت شناختی نیز اطلاعاتش توسعه پیدا می کند.

پس جریان را از دید شخصی نگاه نکن و با فرزندتان به خاطر اینکه نصیحتتان را نپذیرفته قطع رابطه مکن .
ولی یادت باشد هرگاه فرزند بالغت هنگام گفتگو صدایش را بر تو بلند کرد از ادامه بحث با او خودداری کن ؛ مبادا رابطه اتان با چالش روبرو شود و او سخنان زشتی بر زبان رانده و از روی خشم او را کُتک بزنی ! به او بگو اکنون که صداها بالا رفته گفتگو را به مدت یک ساعت قطع می کنیم و بعدا بحث را از سر می گیریم..

من خانواده های بسیاری را می شناسم که بدلیل ـ ندانمکاری و ـ بلند کردن صدا و احترام نگذاشتن به والدین هنگام گفتگو ، دختران و پسران بالغشان را از دست داده اند.

نکته پایانی و مهم اینکه فرزندانِ در آستانه بلوغ هر چقدر خودشان را گم کنند و کمتر از اعتماد خانواده و اطرافیانشان برخوردار باشند با بحران ها مواجه خواهند شد ؛ زیرا آنان در این سن دنبال یافتن هویت هستند …
بیایید به او فرصت ندهیم که خارج از خانه با همسن و سالان بد رفیق شود ؛ بلکه اعتماد به نفسش را بالا برده و رابطه اش را با خانواده مستحکم نموده و به او کمک کنیم تا دوستان صالح و شایسته ای انتخاب کند.

ترجمه: یوسف ساجدی

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا