اصول

وصایای دهگانه برای حاجیانی که امسال عازم خانه خدا هستند

ترجمه : خلیل پارسا

 ۱-  بار دگر به درگاه الهی توبه کن  و قبل از عزیمت به خانه خدا ۷ از اطرافیانت حلالیت بخواه، از کسانی که به آنان ظلم کرده ای و بدهی هایت را تصفیه کن .

 

۲- از همین حالا برای عبادتی فراگیر،  برنامه ریزی داشته باش ، تا اینکه عبادت در اماکن متبرکه (مکه و مدینه ) برایت سخت نباشد و آسان گردد ، بدان که تو نمی توانی در این سفر مبارک قلبت را به تصرف خویش در آوری ، مگر درصورتی که آن (قلبت )َ را از خواب غفلت بیدار و پاک گردانیه باشی

 

۳-  مناسک حج و مقاصد و اسرار آن  را به طور کامل یاد بگیر ، تا قبل از اینکه  جسما آن را انجام دهی ، قلبا و روحا با آن زندگی کنی

 

۴- هر روز حد اقل نیم ساعت تا یک ساعت پیاده روی داشته باش، تا مبادا دراثر پیاده روی بیش ازحد جهت انجام مناسک حج ، دچار خستگی طاقت فرسا شده  و نتوانی عبادت هایت را آنچنان که شایسته است انجام دهی..

 

۵- برای این سفر مبارک دوست و رفیق خوبی را انتخاب کن، دوستی که کمتر صحبت کند و بیشتر مشغول عبادت باشد  و تو را هرچه بیشتر  به یاد خدا بیندازد چرا که متاسفانه این روزها بسیاری ازحاجیان ما در خواب غفلت فرو رفته اند..

 

۶- جهت این سفر عظیم ، برنامه ریزی کن و قبل از هر چیز خودت را محاسبه کن ، زمان را مغتنم بشمار و ار آن نهایت استفاده را بکن و تقوای الهی را کسب کن..

 

۷- پرهیز کن از مشغله هایی همچون بازار، خوابیدن ، بازی با موبایل و بحث و مجادله با دوستان ، که این کارها تو را از عبادت باز می دارند..

 

۸-  سعی کن  با زبان مذلت و شکسته نفسی خدای خویش را بخوانی..

 

۹- تلاش کن تمامی نمازهای واجب و سنت های راتبه را در حرمین شریفین و به صورت جماعت پشت سر امام اقامه نمایی..

 

۱۰- برای خواهران و برادران ایمانیت که مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند دعا کن..

——

  نویسنده : دکتر خالد حنفی رئیس هیئت فتوا در  آلمان

منبع: مجله المجتمع

 

نمایش بیشتر

خلیل پارسا

@نویسنده . مترجم . فعال دینی و مدنی @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا