اندیشهدعوت اسلامی

ویژگی های یک دعوتگر موفق

نویسنده: حمد یوسف المزروعی
حمد و ستایش شایان خداوندی است که بندگانش را به سوی عبادت و پرستشش فرا می خواند ، خداوندی که کتابش (قرآن) را برای شناخت عظمت و بزرگیش نازل فرموده است.

سلام ودرود می فرستیم برسید ورهبر دعوتگران حضرت محمد صلی الله علیه وسلم، پیامبری که از جانب خداوند فرستاده شد به سوی عموم مردم تا مژده دهنده و بیم دهنده وهمچنین به فرمان خدا هدایتگر و رهنمون به سوی دین خدا وچراغ منیر و نور دهنده وشفیع امتش باشد در روزی که نه ثروت ومال ونه فرزندان واولادش هیچ نفع وسودی را بهش نمی رسانند! مگر کسی بادل وقلب پاک وسلیم به سوی خدا آمده باشد.

شما ای داعی الی الخیر و بزرگوار بدانید که خداوند متعال دعوتگران راه حق و دین را در قرآن کریم ستایش می کند، همانگونه که در سوره فصلت آیه ۲۲ می فرماید: چه کسی را سخن نیکوتر از سخن آن که به سوی خدا دعوت می کند و کارهای شایسته انجام می دهد ومی گوید البته که من از مسلمانانم ؟

همچنین در سوره آل عمران آیه ۱۱۰ خداوند این امت را به بهترین امت ها وصف می کند، می فرماید: شما بهترین امتی هستید ازمیان مردم پدید آمده، که امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به خدا ایمان دارید… پس نقش دعوتگر نقشی بسیار مهم وتاثیر گذار در حیات و زندگی مردم است، چون او مشغول بزرگ ترین عمل و وظیفه است، وظیفه وعملی که کار پیامبران الهی است، پس واجب است بر شخص داعی در حد توان ادای وظیفه کند ،خودش را به اخلاق و منش پیامبران آراسته کند، اخلاق و منشی که در قرآن کریم از آن یاد شده است ..

از مهم ترین این اخلاق ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱ – اخلاق نیکو وعفو وگذشت ومهربانی است، خداوند متعال به مخاطبش پیامبر (ص) می فرماید: به سبب رحمت خداست که تو با آنها اینچنین خوشخو ومهربان هستی، اگر تندخو وسخت دل می بودی از گرد تو پراکنده می شدند، پس آنها را ببخش وبرایشان آمرزش بخواه. آل عمران ۱۵۹

۲- هماهنگی ومشورت کردن درکارها: خداوند می فرماید (وشاورهم فی الامر) درکارها با ایشان مشورت کن. آل عمران ۱۵۹
همچنین می فرماید: (وأمرهم شوری بینهم) وکارشان برپایه مشورت با یکدیگر است. شوری ۳۸

۳- تصمیم گیری همراه با توکل زیبا ونیکو برخداوند (فإذا عزمت فتوکل علی الله) هرگاه قصد کاری کنی برخداوند توکل کن آل عمران ۱۵۹
(ومن یتوکل علی الله فهو حسبه) وهر که برخدا توکل کند خدا برایش کافی است. طلاق ۳

۴- قصد ونیت نیکو: خداوند متعال از زبان حضرت شعیب علیه السلام می فرماید: قصدی جز اصلاح آوردنتان ندارم، توفیق ویاری من نیز تنها با خداست. هود ۸۸
همچنین از زبان حضرت نوح علیه السلام می فرماید: ای قوم من، در تبلیغ رسالت خویش مالی از شما نمی طلبم، مزد واجر من تنها با خداست. هود ۲۹

۵- بشارت ومژده دادن به مومنان به فضل ورحمت ومهربانی خدا، همانگونه که در سوره احزاب آیه ۴۷ می فرماید: ومومنان را بشارت بده که ازسوی خدا برایشان فضیلتی بزرگ آمده است.

درپایان، اینها بعضی از صفاتی بودند که شخص دعوتگر خودش را به آنها آراسته و زینت دهد، زیرا اینها از صفات وقواعد اساسی معتبری هستند که ملازم وهمراه ایشان می باشند در اثنای مسیر و راه وتعاملش با انواع مردم.

از خداوند متعال خواهانیم ما را قرار بده جزو کسانی که خودشان را با چنین اوصاف نیکو وبزرگ آراسته می کنند ،همچنین دعوتگران مخلص ودلسوزی که بر نهج ومسیر پیامبر (ص) حرکت می کنند و مطیع و فرمانبردار کلام رب العالمین هستند، به این امت عطا بفرماید.

والحمد لله رب العالمین

ترجمه: زانیار درختی

از طريق
زانیار درختی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

زانیار درختی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی سردشت دانشجو و طلبه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا