اصول

چرا قرآن به زبان عربی نازل شده است؟!

چرا قرآن به زبان عربی نازل شده است و چرا پیامبر خاتم در عربستان مبعوث شدند؟

ابتدا باید بدانیم که این سوال از دو جهت قابل بررسی و کاوش است:

نخست اینکە طبق معمول برخی از نژادپرستان سٶال می کنند کە چرا قرآن به زبان عربی نازل شده، مگر الله فقط عربی متوجه می شود و پیامبرش عرب بوده؟

و دوما چرا برای همه زبان ها و قومیت ها پیامبر نازل نشده است و فقط برای اعراب؟

ایراد این شبهه نشان از اوج جهالت و بی سوادی ملحدین دارد، چرا که کتاب تورات به زبان عبری نازل شده و انجیل به زبان آرامی و صحیفه های سایر انبیا نیز به زبان زادگاه و منطقه ی بعثتشان (البته ما به اصل کتاب های پیامبران پیشین ایمان داریم، نه به آنچه تحریف شدەاند).

حال می گوییم: بنا بە گفتە ی ملحدین چطور خدایی که فقط عربی متوجه می شود، کتابهایی را به زبان های غیر عربی نازل می کند؟

️الله در قرآن می فرماید: وَ مَا اَرْسَلْنَا مِن رَّسُول اِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ (ابراهیم:۴)

این آیه نشان می دهد که برای همه اقوام و نژاد های موجود در زمین پیامبرﷺ ارسال شده است؛ ولی برخی افراد همانند گذشتگان جاهل خود وجود انبیا را برای خود و قومشان انکار می کنند.

بە روایت حدیثی کە در صحیح بخاری بیان شده است، همه انبیا برای قوم خود و بە زبان مردم محل زیست خود مبعوث شده اند، به جز پیامبرﷺ که رسالتش جهانی و همیشگی است.

اما چرا قرآن به عنوان آخرین کلام خداوند به همه زبان ها یا زبان دیگری نازل نشده است؟

مثلا ما فرض را بر وجود این امر می گیریم که خداوند قرآن را به زبان فارسی نازل می کرد، آن وقت کرد ها و ترک ها و اعراب و رومی ها می گفتند: چرا کلام خداوند به زبان ما نیست. کلام الله بر هر زبانی که نازل می شد، باز این شبهه از جانب بیماردلان طرح می گردید.

ولی اگر کلام خداوند در ۱۴۰۰ سال قبل به همه زبان ها نازل می شد، هم فارسی و هم کردی و هم عربی و هم اردو و هم هند و… خوب آن وقت یک فرد اصفهانی می گفت: چرا کلام الله به زبان فارسی لهجه اصفهانی نازل نشده است؟

 ️یا یک کرد سورانی می گفت چرا قرآن طبق فلان لهجه از کردی نازل نشده است و یک عرب هم می گفت چرا قرآن طبق لهجه قریش نازل شده است و طبق لهجه قوم من نازل نشده است؟

حال احتمال دیگری را نیز در نظر می گیریم که قرآن به همه لهجه ها و زبان ها نازل می شد؛ ولی در ۱۰۰۰ سال گذشته زبان ها و لغات تغییرات بسیار زیادی کرده اند، پس باز هم نیاز به تصحیح داشت.

مثلا فارسی که در قرن ۶ هجری رواج داشت، در این دوران به هیچ وجه رواج ندارد. در نیم قرن گذشته طرز کتابت و نوشتار و تلفظ برخی افعال در فارسی با دوران فعلی متفاوت است. به عنوان مثال در گذشته طهران نوشته می شد و در دوران فعلی تهران.

️آن وقت یک فرد معاند می گفت: چرا قرآن طبق لهجه امروزی نازل شده است و…

اما چرا پیامبر در عربستان مبعوث شد؟

عربستان بهترین مکان برای نازل شدن شریعت بود. چرا که در عربستان خبری از تمدن و سواد و درس و علم و دانش نبود، ولی در کشوری به عنوان مثال روم، فلسفه و علم رواج داشت و اگر پیامبر در روم مبعوث می شد، آن وقت مخالفان می گفتند: پیامبر با استناد به کتب فلاسفه و دانشمندان یونانی قرآن
را نوشته است (همان گونه که در دوران فعلی هم خیلی ها این را می گویند) و اگر در ایران مبعوث می شد، رومی ها ادعا می کردند که ایرانی ها به خاطر دشمنی با رومی ها، یک فرد را برای ادعای پیامبری پیدا کرده اند.

همچنین در کشوری به مانند ایران به شدت با روشنگری های مذهبی مبارزه می شد و حتی فردی به مانند مزدک که ادعای پیامبری داشت، توسط انوشیروان دادگر به همراه ۸۰ هزار نفر از همراهانش کشته شد.

ولی در کشوری مثل عربستان، حکومت مرکزی وجود نداشت تا بتواند با کمک ارتشش پیام الهی را خاموش کند. اما پیامبر با توجه به اینکه عرب بود، ولی بر عکس سایر انبیا از همه ی اقوام و ملل صحابی داشت.

️به عنوان مثال سلمان فارسی از فارس و بلال حبشی از حبشه و جابان کردی از کردستان و صهیب رومی از روم به عنوان مکتب پیامبرﷺ دور هم جمع شده بودند که پیامبرﷺ میان آنان و بزرگان عرب تبعیضی قائل نبود.

در پایان به همه ی کسانی که عقل هایشان مقفول نگردیده می گویم: به هرحال می بایست به یکی از زبان های موجود قرآن نازل می شد، اما عاقلان باید متوجه پیام های قرآن باشند و این سٶال را طرح کنند که آیا در قرآن امتیازاتی ویژه برای عرب زبان وجود دارد یا خیر؟

 که جواب مفاهیم قرآنی به این پرسش این است که پیام قرآن برابری و مساوات بوده و به هیچ وجه برای هیچ قوم خاصی نه عرب و نه غیر عرب در کلام الله امتیازی را نمی توان یافت.

والسلام علی من اتبع الهدی

ماموستا عبدالواحد رحمت الله
ویراستار: حسن زاده

نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا