اصولفقه

چه کسانی شایسته ی تبریک عیدند؟

تبریک عید

چه کسی شایسته تبریک عید است؟

هرروزی که نافرمانی پروردگار در آن انجام نگیرد و مسلمان درآن روز به اطاعت وشکرانه پروردگارش اقدام کند، آن روز عید  او است.

برادر وخواهر گرامی، کم کم ماه مبارک رمضان با آن همه شب و روزهای پُر برکتش ازما خداحافظی می کند، بَرنده این مسابقه عبادت و تلاوت کسی است که شامل رحمت ومغفرت این ماه مبارک شده باشد و بازنده کسی است که ازاین رحمت ومغفرت محروم شده باشد.

راستی چه کسی ازما طاعات و عباداتش قبول شده تا به او بگوئیم: عیدت مبارک و چه کسی از ما عباداتش مرفوض شده و از رحمت خداوند بی نصیب گشته است که مراتب تسلیتمان را آراسته اش نماییم؟!

عید را چگونه انجام دهیم ؟

عید به این معنا نیست که بعضی ازمردم تصور می کنند؛ اینکه مشغول لهو ولعب و دوری ازاوامر پروردگار و ترک نماز و… باشند؛ بلکه  بدان معناست که یادخدا را بیشتر انجام دهیم ، خدا را بخاطر رسیدن به عید شکر گوییم، همانطورکه خداوند می فرمایند:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

(روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانه‌های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتی شما را می‌خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزاری کنید!

همچنین خداوند را شکر گوییم که ما را توفیق داد که توانستیم ماه مبارک رمضان را روزه بگیریم وعفو و مغفرت خداوند شامل حالمان شد، ( الله اکبر.. الله اکبر… لااله الا الله… و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد).

مسلمانان ؛ بدانید که عید یعنی شُکرانه خداوند نه انجام دادن گُناهان؛ پس از خانوادهایتان مراقبت کنید مبادا در این روز مبارک مرتکب نافرمانی خداوند شوند؛ باید لباسی که فرزندانمان می پوشند شرعی واسلامی باشد.

به فرزندانمان بگوئیم مراقب نگاه به نامحرم و فساد اخلاقی باشند، تاخدای ناکرده مرتکب نافرمانی خداوند متعال نگردند.

شایسته است هریک از ما از خداوند بخواهیم که توفیقمان دهد تا شش روز از ماه شوَّال را روزه بگیریم، همانطور که پیامبر اسلام (ص) فرموده : من صَام رمضان وأتبعه ستَّاً من شوَّال کان کصیام الدهر. رواه مسلم.

هر کس ماه مبارک رمضان را روزه بگیرد و شش روز از ماه شوال را هم روزه بگیرد ، مانند این است که تمام سال را روزه گرفته باشد.

روز عید از آن چه کسانی است؟

روزعید روز شادی و سروراست، آن هم بخاطر پیروزی بَرهوای نفس وشیطان و بدست آوردن رضوان خداوند رحمان، همانطور که خداوند می فرمایند: قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ

بگو: «به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ که این، از تمام آنچه گردآوری کرده‌اند، بهتر است!»

عید را باید کسی بزرگ بدارد که خدا را اطاعت نموده باشد و پشیمانی برای کسی است که با أوامر خداوند رحمان مخالفت کرده باشد.

عید مخصوص کسی است که شب ها را احیا نموده و روزها مشغول تلاوت قرآن کریم بوده باشد.

یکی ازبزرگان می گوید: هر روزی که نافرمانی خداوند را در آن انجام ندهیم عید است و هرروزی که با ذکروطاعت خداوند سِپری شود عید است.

ای مسلمانان؛ عید تنها این  نیست که لباس نُو بپوشیم، بلکه عید یعنی تداوم اطاعت وعبادت پروزدگار.

عید بدان معنا نیست که سوار ماشین شویم و لباس های قشنگ بپوشیم و عیدی بگیریم.

در واقع عید از آن کسی است که گناهانش بخشیده شده باشد.

چطور کسی خوشحال می شود و لباس نُو می پوشد درحالی که طاعتی انجام نداده و در طول رمضان مشغول گناه بوده است؟!

 زکات فطر

ابن عمر(رضی الله عنهما) از پیامبر نقل می کند که ایشان فرمودند: زکات فطر درماه مبارک رمضان قابل پرداخت است و همه ، آزاده و عبد، مرد و زن و کوچک و بزرگ، باید آن را پرداخت کنند و مقدار آن عبارت است از صاعی از خرما یا جو .متفق علیه.

پرداخت زکات فطر برای پاکیزه شدن فرد روزه دار از گناهان کوچک مانند لغزش ها زبان در طول رمضان است و همچنین کمکی است برای فقیران و نیازمندان تا خوشحالی وسرور کنند.

بهترین زمان برای پرداخت زکات فطر اول صبح روزعید فطر و قبل از برگزاری نماز فطر است ؛ البته درست است چند روزقبل ازعید هم پرداخت شود ولی در هر صورت نباید زکات فطر را تا بعد از نماز عید به تاخیر انداخت که در این صورت پذیرفته نخواهد شد.

أعیاد مسلمانان

وقتی پیامبر اسلام(ص) وارد مدینه منوره شدند، دید که اهل مدینه دوروز ویژه دارند  که در آن ها خوشحالی و سرور می کنند که در واکنش به عملکرد آنان ، خطاب به مسلمانان فرمود: إن الله أبدلکُم یومَین خیراً منهما، یوم الفطر ویوم الأضحی.رواه احمد ونسائی.

خداوند بهتراز این دو روز را برای شادی شما قرار داده است که عبارتند از عید فطر و عید قربان

البته عید سومی هم وجود دارد که هرهفته تکرارمی شود وآن روز جمعه است، غیرازاین سه روز عید دیگری برای مسلمانان وجود ندارد.

آداب وأحکام عید

  1. حرام است روز عید را روزه گرفتن.

ابی سعید از پیامبر اسلام(ص) : أنَّ النَبی نهی عن صیام یومَین یوم الفطر ویوم النَحر. متفق علیه

پیامبر مسلمانان را از اینکه روز عید قربان و فطر را روزه بگیرند نهی نمود.

  1. یکی ازسنت های نبوی در شب عید عبارت است از گفتن الله اکبر. زمان سر دادن الله اکبر ازغروب آفتاب شب عید تا اقامه نماز عید می باشد.

همچنین روایت شده که مَردان دارای  صدای خوش در کوچه و مساجد و خانه هایشان با صدای بلند تکبیر می گفتند و بدین وسیله به بندگی  خدا اعتراف می نمودند و إبرازسرورو شادی می کردند.

  1. تبریک گفتن متقابل عید به همدیگر
  2. درست کردن غذا و خوردن برای روز عید ولی دوری از إسراف ، انجام دادن صله رحم وزیارت دوستان و فامیل ها وخویشاوندان
  3. شرکت درنماز عید. روایت شده ازسنت پیامبر اسلام (ص) که توصیه نموده اند نماز عید را با تاخیر برگزار نمایند تا مسلمانان بیشتری بتوانند شرکت نموده و زکات فطر خویش را پرداخت کنند.
  4. مروی است ازپیامبر صلی الله علیه و سلم که قبل از اقامه نماز عید غُسل کرده است و خودش را نیز خوش بُو کرده است.
  5. سنت است قبل ازنماز عید چندعدد خرما خورده شود، زنان هم می توانند درمصلی نمازعید برگزارکنند.
  6. مستحب است باپای پیاده به سوی نمازعید برویم وهنگام برگشتن هم ازراهی دیگر به خانه برگردیم.
  7. نمازعید دورکعت است، رکعت اول هفت الله اکبر به جز ازالله اکبر تحریم دارد و دررکعت دوم پنج الله اکبر به جز الله اکبرقیام.
  8. لازم بذکر است قبل و بعد ازنماز عید سنت راتبه ندارد.

خالد ابو صالح

ترجمه با تصرف : عبدالله احمدی (شنو)

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا