قرآنگفتگو

گفتگو با قاری قرآن میرابادی آقای بارزان عبدی

مقدمه :
ماه رمضان ، ماه نزول قرآن فرصت مناسبی است جهت اُنس با کلام وحی و تجدید دیدار با قاریان کلام الله مجید .
سوزی میحراب برای سومین سال پیاپی برنامه ای ویژه ماه مبارک رمضان تدارک دیده است که طبق آن هر روز از یکی از قاریان نامی و ترجیحاً جوان منطقه دعوت نموده تا بر کانال تلگرامی آن به تلاوت یک جزء از قرآن با سبک ترتیل بپردازند ….
الحمدلله امسال نیز سی قاری قرآن بومی در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت دارند که ان شاالله در طول ماه مبارک پای تلاوت های دلگیر و جذابشان خواهیم نشست..
امسال علاوه بر بارگذاری تلاوت این بزرگواران بر این شدیم که گفتگویی مختصر و قرآنی با چند تن از عزیزان قاری قرآن ترتیب دهیم که امیدواریم مورد قبول خدای رحمان و خشنودی شما قرآن دوستان قرار گیرد.

✅سوزی میحراب – قاری محترم قرآن جناب استاد بارزان عبدی سلام علیکم .
تشریف فرمایی شما به برنامه ” ترتیل خوانی قرآن سوزی میحراب” را گرامی می داریم .. بفرمایید چه عواملی باعث شد شما به قرآن و تلاوت و حفظ آن علاقمند شوید ؟ ا زچند سالگی به فراگیری قرآن پرداختید و موثزترین استاد قرآن تان کی بود؟ حافظ چند سوره یا جزء از قرآن هستید؟ مختصری از بیوگرافی تان را بیان کنید

پاسخ : به نام خداوند بخشنده ی مهربان
عرض سلام دارم خدمت مدیران دلسوز “سوزی میحراب” و خدا قوت بهشون میگم. همچنین خدمت خوانندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن را خدمت همگی تبریک می گویم.

مشخصات بنده بصورت کامل:
بارزان عبدی بصیر
ساکن شهر میرآباد
۳۱ ساله
متاهل و دارای ۱ فرزند پسر
فوق لیسانس رشته آموزش زبان انگلیسی و فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف تهران
شغل : دبیر زبان انگلیسی

از همان ابتدای دوران رفتنم به مدرسه ی ابتدایی تشویق پدرم به حضور در مسجد مخصوصا در ماه مبارک رمضان و سپس به تدریج حضور در کلاس های قرآن مساجد و دوستی با دوستانی اهل قرآن بیش از پیش مرا به دوستی با قرآن تشویق نمود.

یکی از مقدماتی ترین مراحل حضورم در کلاس قرآن، حضور در کلاس آقای احمد خوشنهان بود که از همان دوران چهارچوب علاقه ام تا حدود زیادی شکل پیدا کرد و به آینده ام سمت و سو داد.

در طول این سالیان اساتید بزرگی داشته ام که از زحمات همگیشون نهایت تقدیر را دارم. رشته ی بنده ترتیل و تحقیق است و تا حدود کمی حفظ نیز کار کرده ام و ۳ جزئ قرآن را حفظ دارم.

سوزی میحراب – از اینکه خداوند به شما توفیق داده که در ردیف و لیست قاریان و حافظان قرآن ، قرار گیرید چه احساسی دارید؟

پاسخ : بودن با قرآن افتخار بسیار بزرگی است که جای بسی شکر است. خداوند را سپاسگذارم و بسیار خوشحالم.

سوزی میحراب :به کدام قاریان ایرانی و بین المللی قرآن  بیشتر علاقه دارید ؟ از کی تقلید می کنید؟

پاسخ : به اساتید بزرگواری چون استاد عبدالباسط و استاد منشاوی بیشتر علاقه دارم. در بخش ترتیل بیشتر به استاد منشاوی گوش داده ام ضمنا ترتیل خوانی استاد مشاری راشد العفاسی را نیز بسیار دوست دارم. در بخش تحقیق تلاوت های استاد شحات محمد انور را نیز بسیار دوست دارم.

سوزی میحراب: اگر از شما قاری قرآن بخواهیم از میان شش هزار و اندی آیه قرآن تنها یک آیه را برای سوزی میحراب روی بنری بنویسید ، آن آیه کدام است ؟

پاسخ : انتخاب از میان آیات گهربار قرآن بسیار مشکل است ولی آیه ای که اکنون در ذهنم بسیار جلوه می کند این آیه است.
آیه ی ۸۲ سوره اسرا
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا
و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏کنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى‏ افزاید

سوزی میحراب : به نظر شما قاری قرآن باید دارای چه ویژگی اخلاقی و مطالعاتی باشد ؟

پاسخ : داشتن اخلاقی قرآنی یکی از بدیهیات برای اهل قرآن است. متصف شدن به اخلاق قرآنی هدف نهایی قرآن می باشد و قاریان قرآن حتما باید به شکل ویژه برای دستیابی به این هدف برنامه داشته باشند. علاوه بر این مطالعه ای مستمر و به روز برای قاریان بسیار حائز اهمیت است.

سوزی میحراب : با توجه به آیه سی ام سوره مبارکه فرقان (وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً) چند مورد از مصادیق ترک و هجر قرآن توسط مسلمانان در عصر حاضر را برای ما ذکر کنید..

پاسخ :

فراموش شدن قرآن و احکام و دستورات آن، عدم تدبر در قرآن، توجه بیشتر به جنبه های ظاهری و غفلت از روح پیام قرآن برای مثال توجه بیش از حد به اموری همچون زیباخوانی با صوت و لحن عالی و نپرداختن به تفسیر و درک معانی و مفاهیم قرآن
اینها مواردی است که نشان از مهجور شدن قرآن دارد.


سوزی میحراب : خوش ترین خاطره قرآنی تان را با گوش دل می شنویم …

پاسخ : حضور در کلاس های قرآن در دوران کودکی و نوجوانی هنوز برایم تداعی کننده ی تجربه هایی بسیار شیرین و لذت بخش است و یاد کردن آن دوران برایم تسلای خاطر به ارمغان می آورد.


سوزی میحراب: از فعالیت های قرآنی تان برای ما بگویید و همچنین بگویید تاکنون چند بار در همایش ها و مسابقات قرآنی شرکت کرده و چه مقام هایی را بدست آورده اید؟ 

پاسخ : هم در مدرسه و هم در مسجد کلاس آموزشی قرآن داشته ام برای نوجوانان در سطوح مختلف.
در مسابقات ترتیل مراکز تربیت معلم کشور چندین بار شرکت کرده ام و توانسته ام در همین مسابقات رتبه ۲ کشوری را کسب کنم.
ضمنا در مسابقات اداره اوقاف نیز شرکت نموده ام.


سوزی میحراب : رمضان در شهر شما چگونه است ؟ استقبال مردم از این مهمان ربانی و همچنین حال و هوای رمضانی در مساجد و خانه های تان چگونه است ؟

پاسخ :

رمضان بسیار عزیز است. مردمان شهرم میرآباد همیشه به گرمی از این مهمان استقبال می کنند. اما چند سالی است نوای قرآن در مساجد و حلقه های قرآنی دیگر به گوش نمی رسد و این جای بسی تاسف و تامل است.


سوزی میحراب : اگر سخنی ، توصیه ای و یا درد دلی داری بفرمایید

پاسخ : توجه به معانی و مفاهیم قرآن، درک پیامهای قرآن و تدبر در آنها، عمل به قرآن و تشویق به فراگیری روح قرآن می توانند بسیار گره گشا باشند.
امیدوارم خداوند این شایستگی را به همه ی مومنان تقدیم کند که مطیع پیام قرآن باشیم و در سایه ی درک و فهم و عمل به قرآن به سعادت جاودان دست یابیم.


سوزی میحراب :از این اینکه با حوصله به سوالات ما پاسخ دادید صمیمانه از شما متشکریم

پاسخ : خواهش می کنم و متشکرم

مصاحبه کننده : رسول رسولی کیا

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلاوی خوای میهره بانتان لی بی..ده سته کانتان خوش بی..ته عات و عیباده تی هه مو لایکمان به تایبه تی به ریوه به رانی مالپه ری سوزی میحراب قه بولی درگای خوای بانی سه ر بی.‌..خوا جه زای به خیری هه مو قاریان و حافیزانی قورئانیش بداته وه..زور مه منون له به رنامه ی جوانی ره مه زانتان..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا