قرآنگفتگو

گفتگو با قاری قرآن کرمانشاهی استاد اسماعیل دیباجی

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا
قطعا این قرآن به [آیینى] که خود پایدارتر است راه مى ‏نماید و به آن مؤمنانى که کارهاى شایسته مى کنند مژده مى‏ دهد که پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود

پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و سلم در وصف معلمان و فراگیرا قرآن می فرماید :
«خیرُکُم مَن تَعلَّمَ القرآنَ و عَلَّمهُ ـ بهترین شما کسی است که قرآن را فراگیرد و به دیگران بیاموزد»

دراین دنیای پر زرق و برق امروز پرداختن به قرآن و تلاوت و حفظ آن تنها هنر مردان خدایی است؛ آنانکه زیستن در سایه قرآن برایشان از هر چیزی ارزشمندتر و آرام بخش تر است، این گونه مردان سخن گفت و رفتارنشان نیز با ماها فرق می کند ؛ چرا که اغلب آیات ربانی را زمزمه کرده و تعامل شان با محیط پیرامون را بر اساس آیات گهربار کلام وحی تنظیم می کنند.

اگر چه این روزها – لااقل در منطقه ما که در گذشته های دور مهد حافظان و قاریان قرآن بود – این مردان ربانی و این سفیران الهی کم تر به چشم می خورند ولی هنوز هستند قرآن جویانی که در بین مردم به نیک سرشتی و پاک نیتی و نیک رفتاری شُهره آفاق اند ..

یکی از این مردان خدایی که ضمن اینکه قاری و حافظ کلام الله وحی است برای تبلیغ و تبیین آیات حیاتبخش آن نیز شبانه روز جهاد می کند و پیامبر گونه آیه (” فَلا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبیراً ” پس هرگز از کافران پیروی مکن و با الهام از این ( کتاب و منطق قوی آن ) با آنها جهادی بزرگ ( سرد و گرم ) انجام ده.) را سرلوحه برنامه ها و پیام هایش قرار داده کسی نیست جز برادر ارجمند و دعوتگر توانمند و نام آشنا جناب استاد اسماعیل دیباجی

گفتگوی زیر را با این مرد بزرگوار ترتیب دادیم تا از نزدیک با گوشه ای از نگاه های قرآنیش آشنا شویم. این شما و این هم گفتگوی تلگرامی سایت سوزی میحراب با استاد اسماعیل دیباجی

✅سوزی میحراب (۱) قاری محترم قرآن جناب استاد عبدالمجید پاشایی سلام علیکم . تشریف فرمایی شما به برنامه ” ترتیل خوانی قرآن سوزی میحراب” را گرامی می داریم .. بفرمایید چه عواملی باعث شد شما به قرآن و تلاوت و حفظ آن علاقمند شوید ؟ ا زچند سالگی به فراگیری قرآن پرداختید و موثزترین استاد قرآن تان کی بود؟ حافظ چند سوره یا جزء از قرآن هستید

پاسخ : عرض سلام و ارادت دارم خدمت تمامی عزیزانی که در رساندن پیام الهی دائما در حال تلاش هستند و همچنین بخدمت اساتید گرامی و گرانقدری که در کانال مبارک سوز میحراب دارن زحمت می کشند .
اینجانب اسماعیل دیباچی متولد سال ۵۸ می باشم از سال ۷۶ مشغول به کار قرآنی شدم و با توجه به علاقه ای که به تلاوت کلام الهی داشتم شروع به کار تلاوت در همان سالها رو در دستور کار خودم قرار دادم .

حقیقتا اینکه چه عواملی باعث شده که به تلاوت قرآن علاقمند شوم فقط می تونم عرض کنم که عشق به الله متعال و برنامه کاملی که برما منت گذاشته و به ما داده که عمل به دستوراتش را سرلوحه زندگی مان قرار دهیم .
موثرترین استادم استاد منوچهر کریمی که ایشان هم در زمینه تجوید و هم در زمینه صوت و لحن کمک شایانای به این حقیر داشتن.

✅سوزی میحراب (۲) از اینکه خداوند به شما توفیق داده که در ردیف و لیست قاریان و حافظان قرآن ، قرار گیرید چه احساسی دارید؟

پاسخ : بسیار ممنونم از الله تعالی که من لطف داشتن و ما را درجمع قرآنی قرارداده و شادی وصف ناپذیری از این حالت دارم و دوست دارم در قیامت هم در جمع عزیزانی و اساتید چون استاد محمد صدیق منشاوی که بزرگترین معلم من هستن محشور گرداند.

✅سوزی میحراب (۳) به کدام قاریان ایرانی و بین المللی قرآن بیشتر علاقه دارید ؟ از کی تقلید می کنید؟

پاسخ: من عاشق تلاوتهای ملکوتی استاد محمد صدیق منشاوی هستم و جزء افتخارات من هست که فقط از ایشان تقلید می کنم .

✅سوزی میحراب(۴) اگر از شما قاری قرآن بخواهیم از میان شش هزار و اندی آیه قرآن تنها یک آیه را برای سوزی میحراب روی بنری بنویسید ، آن آیه کدام است ؟

پاسخ :
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ –
خدا نور آسمانها و زمین است مثل نور او چون چراغدانى است که در آن چراغى و آن چراغ در شیشه‏ اى است آن شیشه گویى اخترى درخشان است که از درخت‏ خجسته زیتونى که نه شرقى است و نه غربى افروخته مى ‏شود نزدیک است که روغنش هر چند بدان آتشى نرسیده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است‏ خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت مى ‏کند و این مثلها را خدا براى مردم مى‏ زند و خدا به هر چیزى داناست  .

✅سوزی میحراب (۵)به نظر شما قاری قرآن باید دارای چه ویژگی اخلاقی و مطالعاتی باشد ؟

پاسخ : به نظر من قاری قرآن باید دارای اخلاص و ادب نسبت به کلام الهی باشد و دور از حقد و حسد در این راه گام بردارد من به شخصه متاسفانه این دو حالت رو به وفور بین قاریان و اهل فن در قرآن می بینم و این جای تاسفه. و یک قاری قرآن باید دائما خود رو مسیر تمرینات بی وقفه و مستمر قرار دهد و حتما از نظرات اهل فن استفاده نماید متاسفانه درصد زیادی از قاریان ما در یک سطحی متوقف شده اند و سعی در برون رفت از این حالت رو ندارن

✅سوزی میحراب (۶) با توجه به آیه سی ام سوره مبارکه فرقان (وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً) چند مورد از مصادیق ترک و هجر قرآن توسط مسلمانان در عصر حاضر را برای ما ذکر کنید..

پاسخ : اگر قبل از این آیه رو مطالعه فرمایید بحث کفار رو دارد که هیچ اعتقادی به قرآن ندارن و بحث مومنین نیست فقط حالتی که می تواند شامل حال مسلمانان شود از نوع غفلت و عوام زدگی است که متاسفانه می تواند خیلی خطرناک باشد و این موضوع خیلی جای بحث دارد که در اینجا نمی گنجد.

✅سوزی میحراب (۷) خوش ترین خاطره قرآنی تان را با گوش دل می شنویم

پاسخ : یک خاطره شیرین من زمانی بود که سرباز بودم حرف دهه هفتاده که کل پادگان آماده باش بود و لغو مرخصی برای همه و نزدیک عید قربان و برام یک کابوس بود که نماز عید در جمع یاران ایمانی نباشم. از الله متعال خواستم خودش دست بکار شود . یک دفعه در یک صبح که جلسه ای برای گردان ما تشکیل داده شد و جلسه معارفه فرمانده جدید گردان بود از من خواستن که تلاوت کنم و سوره قاف رو به سبک استاد منشاوی تلاوت کردم و فرمانده جدید ۵ روز مرخصی تشویقی دادن و خدا میدانه که چه شادی وصف ناپذیری شد ????????????…….

✅سوزی میحراب(۸) از فعالیت های قرآنی تان برای ما بگویید و همچنین بگویید تاکنون چند بار در همایش ها و مسابقات قرآنی شرکت کرده و چه مقام هایی را بدست آورده اید؟

پاسخ : در سطح شهر کلاسهای متعددی دارم تدریس می کنم هم در زمینه تجوید و هم در زمینه صوت و لحن و جدیدن یک مجمع قرآنی رو تشکیل داده ام با تعدادی از اهل فن که کار قرآنی اهل سنت شهر کرمانشاه رو سامانی اساسی بدهیم از همه عزیزان التماس دعا دارم .

چند دوره مسابقه رفتم و از مقام اول تا سوم رو کسب کرده ام در سطح مسابقات اوقاف و بعضی جشنواره های قرآنی. به شخصه علاقه زیادی به مسابقه ندارم و دوست دارم قرآن رو فقط به عشق الله متعال بخوانم و فقط خودش قبول فرماید.

✅سوزی میحراب (۹) رمضان در شهر شما چگونه است ؟ استقبال مردم از این مهمان ربانی و همچنین حال و هوای رمضانی در مساجد و خانه های تان چگونه است ؟

پاسخ : استقبال از رمضان شکر خدا در بین اهل سنت عالیه از همه عزیزان خواهش دارم که هر سال با فرارسیدن رمضان در خانه و اهل منزل یک جشن باشکوه تدارک ببینیم که این برای کودکان خیلی موثره.

✅سوزی میحراب (۱۰) اگر سخنی ، توصیه ای و یا درد دلی داری بفرمایید

پاسخ :از همه عزیزان بسیار ممنونم و در این اوضاع و احوال خواهشمندم که فقط نکات مثبت زندگی ایمانی مان رو برجسته کنیم میدانم مشکلات زیاده ولی عزیزان زندگی ابدی ما جای دیگه س اینها همه زود گذر است روزی رو بیاد بیارید همه ما در جمع اهل ایمان و اهل صفا دور پیامبر ص حلقه زده ایم و با ایشان هم صحبت شده ایم فقط تصور کنید ببینید چه حالیه

✅سوزی میحراب: ⏹از این اینکه با حوصله به سوالات ما پاسخ دادید صمیمانه از شما متشکریم

پاسخ : خواهش می کنم . برایتان آرزوی توفیق روز افزون دارم ???????????? در پایان همه شما رو به خداوند بزرگ می سپارم.

مصاحبه کننده : رسول رسولی کیا

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا