تربیت فرزندانجوانان

گناه در خلوت

در زمان پیشرفت تکنولوژی و دسترسی سریع به خواسته­ها از طریق سایت­ها و گسترش فیلم­ها و تصاویر از طریق رسانه­ها؛ “فیس بوک، توییتر، واتس­آپ، اینستاگرام” و غیره، ما باید خودمان را گناهان پنهانی و از لذت نگاه کردن به تصاویر و فیلم­های مبتذل برحذر داریم.

برادر و خواهر ایمانی!  [با انجام اعمال نیک و بد] ایمان کم و زیاد می­شود و فتنه­ی شهوت­ها بر ساعت­های عمر ما وارد می­گردد و شیطان در شب­ها برخی گناهان را در نظر ما زیبا جلوه می­دهد و در خلوت­ها برخی از نفس­ها به دیدن صحنه­هایی علاقمند می­شوند. لذا بر همه­ی ما لازم است که از گناهان پنهانی برحذر باشیم و همیشه و بر دوام به خاطر داشته باشیم که خداوند از ما خبر دارد و ناظر بر اعمال ما می­باشد. خداوند می­فرماید:

” وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ [حدید:۴]و او در هر کجا که باشید ، با شما است. یعنی از حال شما آگاه است و بر شما احاطه دارد.

‏أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى‏ [علق:۱۴] آیا او ندانسته است که خدا می‌بیند؟

‏یَعْلَمُ خَائِنَهَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ‏ [غافر:۱۹] ‏ خداوند از دزدانه نگاه کردن چشمها و از رازی که سینه‌ها در خود پنهان می‌دارند، آگاه است . ‏

 بی گمان طبیعت نفسِ امر کننده به بدیها و نابکاریها این است که می­خواهد تو بخشی از وقتت را در تماشا کردن صحنه­هایی از فیلم­ها و سریال­ها سپری کنی تا اینکه بخشی از فراغتت را پر کرده باشی و این نفس تو را چنان قرار می­دهد که از آن لذت ببری.

ولی ای کسی که چنین کارهایی را انجام می­دهی آیا از پروردگارت نمی­ترسی؟

آیا نشینده­ای که خداوند می­فرماید: «وَیُحَذّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ» [آل عمران ۲۸] و خداوند شما را از  نافرمانی  خود برحذر می‌دارد.

 دوستم به من گفت: شروع به تماشا کردن فیلم­هایی مبتذل و موسیقی نمودم با اینکه بر نمازهایم مواظبت می­کردم… ولی شیطان این کار را در نظرم زیبا و شیرین جلوه داد. در یکی از شبها که خوابیدم، درخواب دیدم که یکی از دوستانم این آیه را در جلویم می­خواند که خداوند می­فرماید: « ‏وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى‏، ‏فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوَى‏» [نازعات:۴۰-۴۱] 

‏ و امّا آن کس که از جاه و مقام پروردگار خود ترسیده باشد، و نفس را از هوا و هوس بازداشته باشد. ‏ قطعاً بهشت جایگاه او  است . ‏

دانستم که این خواب رسالت وهشداری از طرف پرودگارم به من می­باشد.  ‏

دوستانم! بی گمان، فراغت و بی کاری بزرگ­ترین سبب برای گرفتار شدن در منجلاب تماشا کردن چنین فیلم­ هایی حرام می ­باشد. لذا بر ما واجب است که وقت ­های فراغت خویش را با کارهای مباح پر کنیم؛ با تماشا کردن فیلم­های مفید، بیرون رفتن برای سیاحت، دیدارها، خواندن کتابهای مفید و بازی مباح با دوستان.

مهم این است که اجازه ندهیم بی کار باشیم و از آن دوری کنیم که چه بسا تنهایی و بی کاری ما را به گرفتار شدن در چنین منجلابی می­کشاند.‏

 بی گمان آنچه که سبب دوری از شهوت­ها می­شود بخصوص در خلوت­ها این است که یقین داشته باشیم که این گونه فیلم­ها و تراک­ها هر چقدر در زیبایی، حماسه، تحریک و تنوع خود زیبا  و جالب باشند، اما ضربه­ای دردناک هم بر جا می­گذارند که آن هم حسرت در دل­ها و تنگی در سینه­ها و حزن و اندوهی همیشگی است.

زیرا گناهان دل­ها را می­­میرانند و غم و اندوه را برای آن به بار می­آورند و پروردگار ما می­فرماید: « وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا» [طه:۱۲۴]

و هرکه از یاد من روی بگرداند، زندگی تنگ و سخت و گرفته‌ای  خواهد داشت‌.

برادر و خواهرم!

چه زیباست که از خداوند بخواهیم تقوای در آشکار و پنهان را نصیب ما بگرداند؛ زیرا ما ضعیف هستیم و به قوت و نیرویی از طرف خداوند و تأیید او نیاز داریم. پروردگار ما در حدیث قدسی می­فرماید:  یاعبادی کلکم ضال إلا من هدیته فاستهدونی أهدکم “. رواه مسلم.

از بندگان من، همه­ ی شما گمراهید بجز کسی که من او را هدایت کرده باشم، پس هدایت را از من بخواهید.

 و زیباست که همت و اراده­ ی انسان­ های نیکوکار را به خاطر آوریم که چگونه خلوت ­های خود را با انجام اعمال صالحه از جمله تلاوت قرآن، نماز در دل شب و تضرع و زاری در وقت سحر سپری می ­کردند.

بخاطر بیاور آنگاه که در خلوت هستی و سرگرم تماشا کردن چنین فیلم ­هایی هستی، اگر ناگهانی مرگ سراغت بیاید، حال تو در نزد پروردگارت چگونه خواهد بود؟

ای کسی که چنین فیلم­ هایی را تماشا می­کنی! آیا تاریکی قبر را به خاطر نمی ­آوری؟ اگر رحمت خداوند شامل حالت نشود، این گونه فیلم ­ها چگونه سبب عذابت خواهد شد؟

در پایان ای کسی که دوست داری تنها باشی تا در خلوت از تماشا کردن چنین فیلم­ها و دیدن تصاویر زنان و صحنه ­های فتنه انگیز لذت ببری، یقین داشته باش که به خاطر سپری کردن آن ساعتهای عمرت در تماشا کردن چنین فیلم­ هایی آنگاه که در مقابل پروردگارت قرار می ­گیری، پشیمان خواهی شد.

پس « ‏وَاتَّقُوا یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ مَا کَسَبَتْ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ‏» [بقره:۲۸۱] و از (عذاب و عقاب) روزی بپرهیزید که در آن به سوی خدا بازگردانده می‌شوید؛ سپس به هرکسی آنچه را فراچنگ آورده است به تمامی بازپس داده می‌شود ، و به آنان ستم نخواهد شد. ‏

منبع:
http://www.denana.com

ترجمه: خالد ایوبی نیا

از طريق
خالد ایوبی نیا
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

خالد ایوبی نیا

استان آذربایجان غربی - ارومیه مترجم - نویسنده فعال دینی و حافظ قرآن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا