جوانانخانواده

۹ ایدە برای تعطیلات تابستانی

نویسندە : دکتر جاسم مطوع

تعطیلات تابستانی امسال دارای یکصد روز و دوهزار و چهارصد ساعت است ، شما و فرزندانت برای این تعطیلات چه برنامه ای دارید؟!

عدە ای تعطیلات تابستانی را فرصتی برای خوابیدن و استراحت نگاە می کنند! و عدەای نیز آن را فرصتی برای بازی وگذراندن وقت می نگرند! تعداد اندکی از مردم بە نیکی از این ۱۰۰ روز بەخوبی استفادە می کنند و از آن بە عنوان فرصتی جهت افزایش دانش و فرهنگ و مهارت هایشان بهرە می گیرند .

این جانب ـ جاسم مطوع ـ در این مقالە ، ۹ ایدە را بە شما و فرزندانت پیشنهاد می کنم تا  با بکارگیری آن ها ، تابستان امسال را متفاوت پشت سر بگذارید .

۱) نخستین مادە این برنامە عبارت است از اینکە جدولی را برای مطالعە روزانەی قرآن ، کتاب یا مجلە ترسیم نمایید ؛ فراموش نکنید که باید یک ساعت مشخص در روز برای مطالعە مشخص شود یا زمانی جهت گوش دادن بە سخنرانی افراد مشخصی بر یوتیوب  و زمانی هم جهت استماع سخنرانی های TED مفید و ممتاز بەزبان محلی یا خارجە بر حسب  اهمیت آن برای شخص ، در نظر گرفتە شود.

مطالعە مجلە الکترونیکی (اراجیک) را نیز  به والدین و فرزندانشان سفارش می کنم ؛ در آن ، موضوعات فرهنگی متنوع و قشنگی وجود دارد و یکی از ویژگی های این مجلە این است کە در پایان هر مقالە لینک و نشانی مقالات مرتبط دیگری را جهت مطالعە بیشتر موضوع ، بە خوانندە معرفی کردە است.

۲) تقویت روابط اجتماعی با اقوام و همسایگان ؛ بویژە در ماە مبارک رمضان ؛ آن هم در ضمن دیدار از اقوام و خویشان و انجام صلە رحم و دادن غذا بە همسایگان و اهل مسجد.

۳) انجام برنامە های تفریحی و گردشی و آموزشی بە اتفاق اعضای خانوادە.

همچنین می توان با چند خانوادە از اقوام جهت انجام برنامە ای گردشی مشترک  مانند سفر بە یکی از کشورهای عربی یا غیره ، انجام عمرە در رمضان هماهنگ شد ؛ البته مشروط بە اینکە مقصد واضح بودە و  برنامە های سفر نیز  قبل از حرکت مشخص باشد.

چه عالی خواهد بود اگر برخی از برنامە های سفر ؛ از جملە غواصی ، مهارت آشپزی و درست کردن شیرینی جات ، فراگرفتن زبان بیگانە و دریافت برنامە آموزشی فنون و رسم واندازەگیری لباس و …  توسط یکی از همسفران ضبط شود تا بعدها مورد استفادە قرار گیرد.

تمام آنچە بە اطلاع شما رساندم را می توان از طریق برنامە الکترونیکی tripavisor فراگرفت ؛ به وسیله این نرم افزار ، می توانی برنامه های فرهنگی و رفاهی و حتی رستوران های ممتاز تک تک دولت هایی که قصد سفر دارید را دریافت نمایید .

یکی از ویژگی های جالب این برنامه این است که واکنش افراد مختلفی که از این مکان ها دیدن نموده اند را در اختیار تو قرار می دهد.

۴) انجام یک برنامه بهداشتی و ورزشی ؛ چرا که تابستان فرصت مناسبی است برای کنترل خورد و خوراک و تمرکز کردن بر غذاهای بهداشتی ؛ علاوه بر اینکه این فصل فرصتی است جهت کاستن از وزن و انجام ورزشی روزانه یا گذاشتن برنامه ای روزانه جهت پیاده روی ؛  مانند پیاده روی هر روز به مقدار ده هزار قدم یا ثبت نام در یکی از باشگاه های شنا و ورزش.

۵) آشنایی مجدد با سرگرمی هایی که آن را کنار گذاشته و یا فراموش کرده اید ؛ مانند نقاشی ، خیاطی ، مطالعه ، دوچرخه سواری ، کوهنوردی ، عکاسی و …..

۶) اختصاص دادن فصل تابستان برای مراجعات پزشکی سالخوردگان یا معالجه مشکلات دندان  و بهداشت کودکان .

۷) می توانید برای این تعطیلات ، به اتفاق همسرت برنامه ریزی کنید جهت بهبود بخشیدن به روابط همسریتان ؛ آن هم با وضع برنانه های مشترکی جهت احیای روابط عاشقانه ای که به دلیل مشکلات و مشغله های زیاد از بین رفته و یا نادیده گرفته شده است.

همچنین می توان در این ایام با دوستان و رفقای دوران کودکی تجدید علاقه نمود ، با آن ها ارتباط برقرار نمود و به دیدنشان رفت .

۸) می توان در تعطیلات تابستانی، – دکوراسیون – منزل را مرتب نمود و لباس های کهنه را جدا نمود و به تعمیر و نگهداری منزل و ممتلکات پرداخت.

۹) سعی کنید در تعطیلات تابستان کار جدید و ابتکار نوی را انجام دهید که در طول عمر آن را فراموش نکنید ؛ مانند دیدنی از خانه بچه های بی سرپرست و – برای مدتی – زیستن در کنار آن ها.

یا انجام کاری ماجراجویانه و اکشن مانند پایین آمدن از هواپیما با چتر ، سوار شدن هلی کوپتر ، سفر به دنیای حیوانات ،  یا سوار شدن بر چیزهایی که تو را به سرچشمه آبشار می رساند و …

این ها، نُه ایده و فرصت است که جهت استفاده بهینه از تعطیلات تابستانی می توان از آن ها بهره برد.

و اگر چنانچه خانواده هایی دارای مرکزی بازرگانی و یا شرکتی تخصصی هستند می توانند فرزندان خردسالشان را وادار کنند که ساعت های مشخصی را در آن جا سپری کنند تا چگونگی ارتباط با مردم و سرمایه را یادگرفته و روش های بازرگانی در بازار ر ا یادبگیرند.

در هر حال و فصل باید قدر زمان را دانست و از آن به نحو احسن بهره برد ؛ – از قدیم گفته اند : – وقت یا دوست تو است یا دشمن و انسان باید بر تک تک ثانیه های عمرش که به نفع دنیا و آخرتش از آن بهره نبرده است پاسخ پس بدهد.

برای همین است که پیامبر بزرگوارمان صلی الله علیه و سلم می فرماید :

هیچ عبدی در روز قیامت تکان نمی خورد تا پاسخ گوی چهار سوال نباشد ؛ عمرت را در چه کارهایی سپری نموده ای ؟ جسمت را در چه راهی متلاشی نمودی ؟ تا چه اندازه به دانش و دانسته هایت عمل نمودی ؟ ثروت و دارایی ات را از چه راهی کسب نموده و چگونه هزینه نمودی؟

ترجمه : رسول رسولی کیا

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا