اصول

آثار و فواید فردی و اجتماعی حج

حج یکی از پایه های مهم اسلام اســـت که خداوند بزرگ در طول عمر انسان یک بار بر او واجب کرده است.

حج دارای معنا و فواید بسیار زیادی در زندگی فردی و اجتماعی انسان است از جمله:

 الف:اهمیت حج در زندگی فردی

۱- حج مدرسه ای تربیتی وایمانی است.

۲-حج سفری تاریخی به سوی مبارک ترین وزیبا ترین مکان( خانه خدا) است.

۳-دراین سفر،مهربانی و پرستش خدای یگانه و توشه زیادی را کسب می کنیم که بهترین سرمایه برای روز آخرتمان است.

 ب:اهمیت حج در زندگی اجتماعی

۱- حج کنفرانس عمومی سالیانه مسلمانان است ، که در جهت محافظت از دعوت حق ورسالت راستین اسلام و صلح جهانی و اصلاح ایمان واخلاق ووحدت افراد و جوامع ، مسلمانان در مقابل همه ی آن پدیده ها ، اجتماعات و کنفرانس های عمومی را برای بیان دیدگاه ها ی اسلام تشکیل می دهند وهمه تلاش خود را جهت پاسداری از صلح وآسایش وامنیت جهانی ودین داری وحفظ ارزش ها به کار می گیرند.

 اســـلام برمساوات و برابری وهمبستگی تاکید می کنــــد ؛ به همین خاطر روزانه، مردم را برای نماز جماعت در مساجد جمع می کــند وهفته ای یک بار برای نماز جمعه و سالـــی یک بار هم برای حج، مردم را از اطراف جهان دور هم جمع می کند.

 ۲_برجسته شدن اخوت و برادری ایمانی:

دراین مکان مقدس همانا کعبه هیچ یک از رنگ و زبان و لباس و میهن مانع اخوت و برادری نمی شوند؛ زیرا خداوند حج را از کسی که آن را پوششی برای بدست آوردن نام و شهرت و یا ثروتی بی ارزش قرار دهد، نمی پذیرد.

۳_ عازم شدن مسلمان به مکه که منبع و سرچشمه اسلام است، نشانه تجدید و تازه کردن خدا پرستی و یکتــــاپرستی در درون آنان است.

۴_مساوات و برادی تنها در چنین مکانی دیده می شود که ثروتمند و فقیر ، سیاه پوست و سفید پوست ، پادشاه و گدا ، همه یک لباس سفید  بدون جیب می پوشند و همه یک شعار تکرار می کنند لبیک اللهم لبیک…

۵-حج ، قیامت صغری است که حاجیان با پوشیدن لباس احرام به یاد مرگ می افتند آن گاه که کفن سفید پوشیده اند و بدون مال و خانه و کاشانه به سوی سرا و منزل ابدیشان برگشته اند و صحنه های میدان حشر و حساب را نیز به یادمان می اندازد‌ وتمرینی است برای آماده شدن برای چنین روزی.

اگر به آخر سوره حج نگاه کنیم متوجه می شویم که خداوند تصاویری از روز قیامت را مطرح می کند.

۶- پیروی کردن و یاد آوری از پیشینیان

 در طواف خانه خدا یاد آوری می کنیم که دو پیامبر بزرگ که پدر و پسر بودند به نام های ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام خانه خدا را درست کردند و در سعی بین صفا و مروه یادی هم هاجره خاتون می کنیم که چگونه به این تپه وآن تپه می دوید و ….

و در وقت رجم جمرات به یاد حضرت ابراهیم علی نبینا و علیه آلاف التحیه و السلام می افتیم که چگونه شیطان را ناامید کرد به گونه ای که او از عزم قربانی نمودن فرزندش اسماعیل پشیمان نشد‌.

و باید ما هم مسلمانان در اطاعت از فرمان خدا و دوری از هواهای نفسانی وشیطانی  مانند ابراهیم باشیم.

 ۷-حج: تربیت درون است بر تواضع و عفو و گذشت و انفاق

و حج تربیت جسم است که در مقابل ناملایمات زندگی صابر و ثابت قدم باشد، چون انسان در سفرحج  دچار ناراحتی و رنج و مشقت می شود.

نویسنده ماموستا: احمد قامیشی

مترجم: عثمان جاسمی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا