خانواده

آثار ویرانگر شبکه های اجتماعی در خانواده

مشهورترین شبکه اجتماعی در دنیای معاصر ( فیسبوک ) در سال ۲۰۰۴ میلادی راه اندازی شد ، از آن تاریخ به بعد کره زمین به کلی تغییر کرد !

امروزه فیسبوک همانند متنبی در زمان خودش پر آوازه در جهان و شغل شاغل مردم گشتە است !

یک سوم  طلاق هایی که در پنج سال اخیر در آمریکا تفاق افتاده ، در لیست اسباب آن  کلمه فیسبوک نیز درج شده است !

روزنامه ( اندیپندنت ) انگلیسی نقل کرده پیامهای ( واتساپ ) که در ملکیت فیسبوک قرار دارد ، موجب چهل درصد حالتهای طلاق تنها در ایتالیا بوده است !

طی مطالعاتی در شبکه ( دیفورس آن لاین ) بریتانیایی معلوم گردید : که فیسبوک باعث یک سوم حالتهای طلاق در سال ۲۰۱۱ میلادی در بریتانیا شده است !

همچنین چهل هزار حالت طلاق در میان زوجهای مصری به سبب بکارگیری فیسبوک روی داده است !

این آمار و تحقیقات را آوردم نه به هدف تایید بلکه به عنوان دلیل و گواه بر واقعیت موجود آنرا بیان داشتم ، طبیعتا من شکی ندارم که شبکه های اجتماعی به نوعی سبب ویرانی بیشتر خانه ها شده است ، ولی در خصوص آمار ذکر شده نه آنرا تصدیق می کنم و نه رد !

اما قضیه هر چیزی باشد من این طرز تفکر را نمی پذیرم که در اصل فیسبوک خانه های مردم را به ویرانی کشانده باشد ، چه نهایتا شبکه های اجتماعی اعم از فیسبوک و غیر آن تنها یک وسیله هستند ، ولی مشکل آنگاه بوجود می آید که این وسیله ها به گونه ای نادرست بکار گرفته شوند نه اینکه وجود آنها ذاتا موجب بروز این مشکلات گردد !

برای مثال : اگر کسی همسر خودش را با چاقوی آشپزخانه زد ، عاقلانه و منطقی به نظر نمی آید که مسئولیت این جریمه را به وجود چاقو مرتبط سازیم ، بلکه بکار گیری نادرست و طرز تفکر و بینش غلط آن شخص باعث و مسئول وقوع چنین جرم و جنایتی می باشد !

قابل انکار نیست که شبکه های اجتماعی و وابستگی شدید مردم بدانها عامل و محرک از هم پاشیدگی خانواده هاست ، ولی در مقابل هزاران آدم فقیر را می شناسیم که موجبات و توجیهات زیادی برای دزدی دارند و باز دزدی نمی کنند !

اگر منطق وجود محرک و انگیزه برای انجام کارهای ناشایست را معیار قرار دهیم ، اراده و اختیار و تاثیر گذاری انسان را ملغی ساخته و حکم به ناتوانی و دنباله روی همیشگی وی می کنیم و در این صورت هم کلیه جرائم موجود در میان انسانها توجیه بردار خواهند بود ، مثل اینکه کسی بگوید : علت تجاوز به زنان همان وجود خود زنهاست !

نویسنده : ادهم شرقاوی
مترجم : امید سلیمانی ـــ بانه

نمایش بیشتر

امید سلیمانی

# استان کردستان- بانه @@ فعال دینی و اجتماعی @@ نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا