تاریخشخصیت ها

آشنایی با استاد سَفَر الحوالی

علامه سفر الحوالی کیست و چرا مقامات عربستانی بازداشتش نمودند?

ترجمه و تهیه : رسول رسولی کیا

استاد بزرگوار سفر الحوالی جوانی بود که در مسیر کسب علم و دانش بزرگ شد و در بین دوستانش به فراگیری سریع و  پاس نمودن زودهنگام واحدهای درسی دانشگاه شُهره شد, نشانه ها و علایم نُبوغ  زودهنگام در او مشاهده شد و اساتید بزرگ عصر از او ستایش نموده و نامداری در دنیا و پیشاهنگی در دین را برایش پیشبینی کردند…

 او یکی از مشهورترین دعوتگران مسلمان در میان هم سن و سالانش بود و توانست بین قلم فرسایی و فصاحت و شیرین کلامی در حین تدریس و سخنرانی پیوند ایجاد کند..

آموزش های اولیه را در شهر الباحه و توابع آن که زادگاه اوست فراگرفت و دوران دانشگاه را در شهر پیامبر صلی الله علیه و سلم همانا مدینه منوره پشت سر گذاشت و سپس توانست گواهی کارشناسی ارشد را با ارائه پایان نامه ای تحت عنوان ” سکولار , چگونگی شکل گیری و گسترش آن ” دریافت نماید ،  استاد راهنمای این پایان نامه کسی نبود جز پیشوای زمانه خود علامه استاد محمد قطب رحمه الله..

شاید بتوان گفت :این رابطه شاگردی مستقیم و راهنمایی علمی نزدیک بین او و استاد قطب یکی از بزرگ ترین عوامل تاثیر گذار در شکل گیری اندیشه استاد سفر الحوالی محسوب می شود ، این اتفاق مبارک  بعدها بر آوازه و تاثیرات متزاید استاد حوالی تاثیر گذاشت به گونه ای که کتاب او در باره “سکولاریسم” به یکی از معتبرترین منابعی مبدل شد که پژوهشگران و دانشجویان برای پرداختن به این موضوع بدان مراجعه می کردند و همچنین کتاب یادشده در بیشتر دانشگاه های دولت های عربی و اسلامی به عنوان  یک ماده آموزشی در تحصیلات عالی شناخته شد.

سپس استاد حوالی، رساله جهانی و دکتری اش را در باره پدیده “الارجاء فی الفکر الاسلامی” به نگارش درآورد تا راه را بر خلل هایی ببندد که نشانه های آن به چشم می خورد و شکافی را ببندد که در حال رسوخ در اندیشه و فرهنگ اسلامی است ؛ آن هم با ظهور مُرجئه باورانی نوین که به تقدیس ولیّ امر پرداخته و منزلتش را چنان بالا برده اند که “در برابر کرده هایش مورد بازخواست قرار نمی گیرد” و باید گوش به فرمانش بود حتی اگر با چشم سر مشاهده کنی که او مرتکب کفر آشکاری هم می شود ؛ زیرا از منظر صاحبان این اندیشه ، تنها حاکم می تواند تشخیص دهد که چه چیزی به سود مملکت و مردم است و تنها او دانا به سرانجام اموراست.

به همین خاطر است که – برخی از – سلفی های “جامی و مدخلی” و دیگر شعبه های آنان در کشورهای عربی، استاد حوالی و امثال او را به عنوان ” اسب سواران عرصه بیداری” آنان که از طاعت ولیّ امر سرباز زده اند به حساب می آورند.

????استاد حوالی و مقابله با طمع ورزی های آمریکا

اوج آوازه استاد حوالی زمانی بود که به حضور نیروهای آمریکایی در شبه جزیره عربی اعتراض نمود و چندین کتاب به رشته تحریر درآورد که در آن به طمع ورزی های آمریکا در منطقه و تلاش برای مبدل نمودن آن به منطقه ی نبرد و درگیری بین کشورهای هم جوار – و آن چیزی است که اکنون می بینیم – تاکید نموده است. …

در پی آن، استاد زندانی شد و سال ها در پشت میله های زندان ماند… ولی استاد محنت ها را با جان خرید و ذره ای از عزیمتش کاسته نشد و از مسیر منحرف نگشت؛ آن کاری که متاسفانه برخی از رفقای استاد انجام دادند ؛ آنانی که برداشت غنیمت را بر ادامه راه برتری دادند ؛ کسانی که “کره الله انبعاثهم فثبطهم” خداوند از حرکت آن ها کراهت داشت؛ از این رو (توفیقش را از آنان سلب کرد و) آنها را (از جهاد) باز داشت؛ پس مبدل شدند به کسانی که بر ورودی دروازه حاکمان نشسته و پرسه زنان درصدد مشروعیت بخشیدن به حاکمیتشان بودند.

در اثنای مبارزاتش ، استاد حوالی مواجه شد با سکته مغزی، اگرچه در اثر آن، اگر چه بدنش از حرکت افتاد؛ ولی روحش همچنان عالی و بلند بود و همتش نیز والا ماند ؛ هرچند سکته باعث شد زبانش سنگینی کند ولی هرگز ضعف به قلبش رسوخ پیدا نکرد و قلمش نیز تحت تاثیر قرارنگرفت؛ پس علی رغم اینکه در بستر بیماری به سر می برد نوشتن را ادامه داد و کتابی سه هزار صفحه ای به نگارش درآورد ؛ استاد حوالی در این کتاب در باره وضعیت اسفبار مسلمانان و توطئه های فراروی آنان و بویژه سرزمین دو حرم و قبله مسلمانان به تفصیل سخن رانده است .

استاد، آشکارا و بدون ابهام به تحلیل وضع موجود پرداخت ، البته اگر – مانند بسیاری از علمای دربار سعودی- سکوت اختیار می کرد ، از منظر شرع، عذرش پذیرفتنی بود؛ چرا که او مریض بود، ولی او  نصیحت طلایی استادش – محمد قطب – را سرلوحه زندگی اش قرار داد که به او گفته بود : “رخصت طلبی در تبیین عقاید و باورها جایز نیست و رهبران حق استفاده از رخصت  را ندارند”

استاد حوالی از نیاز امت اسلامی به تبیین علمای ربانی سخن می گوید؛ بویژه در شرایطی که صدای “علمای دربار و گارد شاهنشاهی ” آنانی که منافقانه و مزدورانه در پایین آمدن جایگاه علما و کاسته شدن از قیمتشان نزد مسلمانان نقش به سزایی داشته اند و کسانی که بر سر میز ورق بازی و بازی بالوت نشستند و مشغول تفریح و بازی شدند .

کتاب “اسلام و تمدن غرب”اثر استاد حوالی – از طریق فضای مجازی و کُپی ؛ نه چاپ! – در اختیار عموم قرار گرفت تا یادآور این نکته باشد که در هر زمانه و کشوری ، شخصی پیدا خواهد شد که حجت خدا را بر مردم تمام کند و معلول و فلج واقعی آن کسی است که همت والا نداشته باشد و به گونه ای مغلوب هوا و هوسش شده باشد که به تعبیر قرآن “ان تحمل علیه یلهث او تترکه یلهث” داستانش چون داستان سگ است [که] اگر بر آن حمله‏ور شوى زبان از کام برآورد و اگر آن را رها کنى [باز هم] زبان از کام برآورد.

استاد حوالی خیلی آشکارا به نصیحت آن عده -از علما – پرداخت که دین و رسالتشان را به منظور آبادنگهداشتن دنیای زمامداران باخته اند و شرایط نامناسب و دشوار آن علما و دعوتگران ربانیِ بازداشت شده توسط مقامات عربستانی را به آنان خاطرنشان نمود آن علما و دعوتگرانی که تعامل دادگاه و زندان با آنان به مراتب وحشتاکتر است از رفتار با کسانی است که به جرم نوشیدن شراب و دزدی بازداشت شده اند!

استاد  همچنین همه مسلمانان را از پذیرفتن سازش عرب ها با اسرائیل در باره قضیه فلسطین موسوم “صفقه القرن” و فروختن فلسطین برحذر داشته است و از آنان خواسته است که تلاش تازه زمامداران عربستان جهت سازش با رژیم اشغالگر، مقدسات مسلمانان را رصد نمایند و از دوگانگی سعودی ها در تعامل با بحران سوریه و حمایت از قاتلان زنان و فرزندان بی گناه به شدت اعتراض نموده است.

???? زمانی که ترامپ فخر می فروشد

استاد حوالی در باره آنچه در یمن می گذرد هشدار داد و آشکارا گفت : امارات متحده عربی در این کشور مشغول پیاده نمودن نقشه هایش است و در واقع سر پیکان به شمار آمده و سایر کشورهای موسوم به ائتلاف دنباله رو آن می باشند.. گناه مردم یمن چیست که در میان دو آتش بسوزند و در بین دو سنگ ، آسیاب شوند?

همچنین استاد حوالی هشدار همیشگی خود در کتاب های پیشینش را یادآور شد که غرب دنبال تاراج ثروت و دارایی آن عده از کشورهای اسلامی! است که متاسفانه از کودتاهای نظامی واغتشاش در کشورهای عربی حمایت می کنند، ..

 آقای ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شد و میلیاردها دلار از این دارایی ها را به جیپ زد، نامبرده در حضور دوستان و حامیانش اعلام کرد که یکی از بزرگ ترین افتخارات و به یادماندنی ترین خاطراتش به چنگ آوردن این مبالغ هنگفت از دارایی عرب ها – و بویژه عربستانی ها- می باشد !

استاد حوالی در کتابش افزود : زمامداران عرب مشغول تفریح و بازی شدند و اموال و دارایی های هنگفتی تقدیم – ترامپ رئس جمهور آمریکا – شد ، مبالغی که کافی بود برای حل مشکلات جوانان مسلمانی که سرزمین با این گستردگی بر آنان تنگ شده است.

استاد سفر الحوالی در پایان کتابش  سران آل سعود را نصیحت می کند تا گذشته تباهشان را جبران نموده و سیاست هایشان را مورد بازبینی قرار دهند ؛ چرا که صبر ملت ها هم حدی دارد و اگر روزی مردم خشمگین شوند تر و خشک را با هم می سوزانند و تاریخ مالامال است از این گونه درس ها.. .

نتیجه نگارش این کتاب و ارائه این نصایح این بود که مقامات سعودی بدون توجه به سن بالای استاد حوالی ، هفتاد سال و بدون اعتنا به دانش بالای او و همچنین مریضی آن استاد او و پسرانش را  دستگیر نمودند ….

استاد حوالی زندگیش را با دعوت و نصیحت آغاز نمود و در طول زندگی به نصح دیگران پرداخت و سخن حق بر زبان جاری نمود تا به پاسخ این پرسش برسیم  که : شاگردان احمد حنبل و ابن تیمیه کجایند؟! که مقامات عربستانی به سرعت پاسخ دادند : مثل همیشه پشت میله های زندان!!

نویسنده: دکتر محمد صغیر

در باره نویسنده، او نماینده کمسیون دینی در پارلمان مصر و مشاور وزیر اوقاف سابق است ، دارای مدرک دکتری در رشته ادیان و مذاهب از دانشکده الدعوه دانشگاه ازهر می باشد و عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان است.

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
سوزی میحراب
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا